
Gengszterré növünk
Ezek nem az antikultúra céltalanul bolyongó ellenállói, inkább motornyi falloszt növesztett macsó fiúcskák, akik a boldog békeidőben csupán egymással játszadoznak, ha viszont háború köszönt be, félelmet nem ismerve versenyeznek maszkulinitásban: hogy ki tud coolabb módon cigit gyújtani. A Motorosok most már nem a konzumélet elől menekülnek
A hatvanas-hetvenes évek fordulója. Kocsmai verekedések, a kelleténél hamarabb előkerülő bicskák, a szerelőműhelyekben felszedett izmokon villanó halálfejes tetoválások, az országút csendjét megzavaró motorhadak. A motoros klubok ekkoriban még az illegalitás határán táncoló fiúbandák: ha úgy hozza a sors, házi versenyeket szerveznek, ha meg úgy, szétverik az éppen nem szimpatikus kocsmát. Ebbe a közegbe csöppen a fiatal Kathy (Jodie Comer), amikor első látásra beleszeret a rosszfiús külsejű Bennybe (Austin Butler), és viszont. A baráti társaságot, mely Vandálok néven fut, a kocsmatulajdonos és klubalapító Johnny (Tom Hardy), vezeti, akinek irányításával a klub egyre nagyobb befolyásra tesz szert; a vállalkozás pedig így óhatatlanul egyre erőszakosabbá válik, az egyre nehezebben kezelhető, egyre bővülő klubtagságról már nem is beszélve…
Elsősorban két filmet lehet megnevezni a Motorosok előzményének, és nevez meg maga is egy-egy utalás formájában. (Persze gengsztersorozat fanatikusoknak a Sons of Anarchy is befigyelhet.) Az egyik az 1969-es Szelíd motorosok, a másik pedig a már megnevezett A vad, melyet a magyar származású Benedek László rendezett a még fiatal és jóképű Marlon Brando főszereplésével. E két korábbi film nagyjából egyezik abban, hogy mi az, amiről szólni akar, csupán a kulturális közeg más. A vad az ötvenes évek nyárspolgári konzervatív városlakóinak és az ezek közé mintegy vírusként befurakodó, és a rosszfiúi státuszt elnyerő, de mégis a szabadság letéteményesének tűnő Brando karakterének konfliktusa, míg a ‘69-es klasszikus már kevésbé az egyéni individuum szabadságharca, inkább egy kollektív létállapot szimbóluma – de mindkettő a szabadság-nyárspolgárság dilemmáját, az ellenkultúra és lázadás lehetőségeit tematizálja. 

Kicsit gondban vagyok a film ideológiájával is: nem szokás manapság már ennyire macsó karaktereket, ennyire toxikus maszkulin magatartásformákat pozitív színben feltüntetni, vagy ha mégis megjelennek ezek (Peaky Blinders vagy az emlegetett Vaskarom), akkor a karaktereknek keservesen bűnhődniük kell. Itt is van bűnhődés, ám nem a macsóság, inkább a nagyvállalati, vagyis növekedésorientált gondolkodásmód megjelenése miatt. (Na jó, legyünk igazságosak: egy Kathy ellen elkövetett majdnem-erőszak jelenet váratlanul nyomasztóra sikeredett, talán a film leghatásosabb pár perce.)
Nem rossz, sőt, nagyon is jó film a Motorosok (a “csak hetes!?” felkiáltás, hasonlóan némelyekhez, nekem is a halálom). Stílusos, hangulatos, itt-ott néhol nehezebb követni, ami nem biztos, hogy jól esik, Austin Butlerért pedig kár. Aki viszont szereti nézni a viszki–cigi-bökő kombó életstílust, a cool bőrdzsekiket és a horizonton átsuhanó mocikat, azoknak bátran ajánlható.


