
Egy ötletekkel telezsúfolt élet rajza
Jim Henson az ideák embere volt. Talán több is jutott neki belőlük, mint ami egy embernek elég, míg életből viszont kevesebbet kapott. Mégsem szomorú történetet nézhetünk a róla szóló dokumentumfilmben, hanem egy jól kidolgozott, sodró lendületű főhajtást egy zseni élete előtt, akinek Brekit és Miss Röfit köszönhetjük, ahogy még olyan sok mást is.

A muppet szót is ketten együtt találták ki Jane-nel, a puppet és a marionett szavak összeolvasztásából. Rengeteg dologgal próbálkoztak, amire kiforrt a stílusuk, de egyvalaki már szinte az első pillanattól velük volt: Breki, aki Jim édesanyjának a kabátjából, és egy félbevágott pingponglabdából készült. Időközben a közös életük is elkezdődött, Jane kényszerűségből otthon maradt az egymás után születő gyerekekkel, Jim pedig újabb elkötelezett munkatársakat talált. Az egyikük élete végéig az egyik legközelebbi társa maradt. Ő volt Frank Oz, aki a dokumentumfilmben a legtöbbet időt kapja a család mellett, ami nem is csoda, hiszen Jim először a pótapja volt, az akkor még 17 éves, de már évek óta bábokkal dolgozó fiúnak.
Aki nem bírta sokáig csak a Szezám utcában, pedig a felesége örült volna neki, ha otthon is látják végre, de neki ekkor már újabb ötletei voltak, amiben a muppeteket teljes értékű showelemként szerepeltette volna egy felnőttműsorban. Amerika a sikerei ellenére sem kért belőlük, hosszú évek elutasításai után végül Nagy Britannia fogadta tárt karokkal őket, és gyorsan beigazolódott a látnoki képessége: ezzel a műsorral minden eddiginél nagyobb sikert aratott. Itt, a Muppet Show időszakában megpihen végre egy kicsit a film is, még anekdotázásra is marad idő, ez pedig az a része, amit egy egész sorozaton keresztül el tudnánk hallgatni, mert annyira egyedi és professzionális az a világ, amit itt felépítettek.
Egy 1936-ban született férfiról beszélve szerencsére rengeteg archív felvétel áll a film rendelkezésére, Ron Howard pedig sokat használ közülük azok mellett, hogy kollégákat, családtagokat szólaltat meg egy kék, négyzet alakú szűk térben. Ez egyébként Jim 1967-es rövidfilmjét idézi, amiben a főszereplő egy alternatív valóságban ragadt, mi pedig a film végén sem tudjuk eldönteni, hogy ez a Jim Henson egy idegen volt-e, vagy egyszerűen csak egy kivételes tehetség, aki 1990-ben váratlanul visszament abba a másik világba, egy túl rövidre szabott evilági élet után. Ha így volt, ha úgy, a XX. század egyik meghatározó alakja volt, akinek a temetésén csak színes ruhák voltak, és bábok énekeltek. Ez pedig nem semmi. Ahogy az ötletei sem voltak azok.


