
Intellektuális blöff
Lindeloftól már megszokhattuk a Lost és A hátrahagyottak után, hogy egyértelmű magyarázatokat ne várjunk a felvetett, egyébként nagyon izgalmas kérdéseire, mivel szeret minket megváratni a válasszal vagy épp el is feledkezik róla. A Watchmen bár Alan Moore méltán agyondicsért képregényének folytatása, leginkább egy szellemi és kulturális nyomozásként működik, amiben a labirintusokat átvágva megtalálhatjuk a sorozat értelmét, ha elég kitartóak vagyunk.
A Watchmen sorozat a képregény befejezése után több, mint harminc évvel veszi fel a fonalat, ahol egy társadalmi probléma, az intézményesített rasszizmus köré szervezi a sztorit, ami az egyik oka annak, hogy leginkább Amerikában értették meg a történet mélyebb rétegeit és utalásait a nézők, ezért ott sikeresebb is lett, mint nálunk.
Rátérve a szimbolizmusra és a részenként elrejtett halmozott easter eggekre, talán az abszolút fanok Mekkája lehet ez a sorozat, hiszen minden részben, minden szereplőben egy apró utalás található a képregényből, legyen az egy teljesen elhanyagolt háttérkarakter (Pirate Jenny), vagy egy utcai bodegás épp milyen inside képregényt olvas, vagy a tévében milyen kitalált szuperhősös sorozat megy. Érdekessége, hogy az egész sorozat időkezelése úgy van felépítve, ahogy Dr. Manhattan érzékeli az időt: minden egyszerre történik benne. Természetesen ez egy olyan elvont elmeállapotot megpendítő folyamat, amit normál, klasszikus hollywoodi elbeszélésmódhoz szokott agyunk nehezebben dolgoz fel, de érdemes vele egy próbát tenni, mert a sorozat is erre épül. 
De először essen szó egy kicsit a sztoriról, legalábbis arról, amivel az alkotók beetetnek minket az elején. Történik egy rejtélyes gyilkosság Tulsában, ahol Judd Crawford rendőrfőnök halálát szeretnék beállítani öngyilkosságnak, de hamar kiderül, hogy idegenkezűség van a dologban. Angela, a rendőrfőnök mondhatni fogadott lánya és egyben leszerelt rendőr természetesen titkos életet él maszkos igazságosztóként és Sister Night néven próbálja megtalálni volt főnöke gyilkosát. A jelenben a rendőrök is már maszkot viselnek, ugyanis szeretnék identitásukat elrejteni a Hetedik Lovasezred tagjai előtt, akik egy Rorschach maszkban tevékenykedő, rasszista csoportosulás, a Ku-Klux-Klán utódai. A felállás egy nyomozásból indul, de pár nagyon lassú rész után végül felszínre a valós aspektus, amitől ez a sorozat beszélni akar.
A két kiemelt kedvenc számomra Lady Trieu és Adrian Veidt, azaz Ozymadias volt (a lehengerlő Jeremy Irons, aki ismét eszünkbe juttatta, milyen jó színész), akik más-más okokból, de nagyon előre vitték a sorozat narratíváját. Lady Trieu, mint csilliárdos zseni és izgalmas kísérletezgetésekkel spekuláló főgonosz?!, akiről nem tudjuk egyértelműen meghatározni, melyik oldalon áll, valamint Adrian tragédiája, aki egy igazán szívhez szóló drámát kapott tele mindenféle bibliai és római kori utalással, egy fausti beteljesüléssel és tele megannyi, izgalmas rejtéllyel, ami az ő sztoriszálán mindig magyarázatot kapott.
A Watchmen sorozat felszínesen tényleg távol áll a képregénytől, viszont mélységeiben nagyon is követi annak a szándéknak az ívét, amiért anno a hidegháborús pánik miatt Alan Moore remeke megszületett. Aktualizált, mai problémákat jelenít meg, amiről ha elkezdjük lehámozni a rétegeket, nagyon sok elméleti síkot találhatunk alatta, viszont irtó sok munkával jár (pl. utána olvasásokkal, ahogy azt én is tettem). Emiatt olykor túlmagyarázottnak és lezáratlannak hat a mű, pláne így, hogy kérdéses a 2. évad, mivel Lindelof már nem szeretné folytatni, viszont az utolsó jelenet cliffhangere és a szereplők szándéka indokolja a folytatást. Meglátjuk mi sül ki belőle.


