Hans Zimmer: Live in Prague – kritika


Hans Zimmer: Live in Prague, rendező: Tim Van Someren, szereplők: -, angol koncertfilm, 150 perc, 2017. (12)

Filmzene film

Ugye neked is vannak kedvenc filmzenéid, amiket gyakran dúdolsz magadban? Mit szólnál, ha egy 72 tagú zenekar, egy kórus és 17 ezer másik rajongó is betársulna? Hans Zimmer a vásznon, irány a moziba be.

Hans Zimmerről és munkásságáról már több alkalommal megemlékeztem az oldalon, ezúttal a filmzenei életmű legfontosabb állomásait felölelő koncertturné prágai helyszínén rögzített felvétel moziba kerülése adja az apropót. Nem ez az első koncertfilm, amire úgy ültem be, hogy magán a koncerten is ott voltam, így nagyjából tudtam, mire számítsak. Az élmény teljesen más, élőben magával sodor az egész, az ereidben lüktet a zene, a mozivásznon viszont különböző szemszögből felvett, profin összevágott alkotást látsz és hallasz. És bár ez a zenei anyag hamarosan korongon is megjelenik, érdemes rá jegyet váltani, mert a koncertélmény moziélménnyé történő áttranszformálása elég jól sikerült.

Zimmer már a hetvenes években is próbálkozott a műfajjal, de úgy isten igazából a nyolcvanas években állt rá a filmzenére. Közel 200 alkotáshoz szerzett zenét, ezek közül nem mindegyik annyira ismert, de még így is van miből válogatni.  Amit a moziban látunk, az a 2016. május 7-ei prágai teltházas (17 ezer néző) koncert felvétele, mely az európai turné utolsó állomása volt. A koncertsorozat ezt követően átköltözött Észak-Amerikába, de közben a Dunkirk zseniális zenéjének megírására maradt idő (és a Szárnyas fejvadász 2049-re is). Zimmer a régi zenésztársait hozta el, köztük sokan vannak olyanok, akik az eredeti filmzenét is feljátszották, felénekelték (a Gladiátor gitárosa, Heitor Pereira és énekese, Lisa Gerrard nem tartottak a többiekkel). A hatalmas stábot (72 zenész, köztük Tina Guo csellista, Johnny Marr gitáros és Satnam Ramgotra dobos, akik mind a hangszerük világhírű mesterei) a helyi kórus kíséri, Prágában sem volt ez másként.

A koncert az 1989-es Miss Daisy sofőrjével nyit, ami átmegy a kerek 20 évvel későbbi Sherlock Holmes-ba, majd a Madagaszkár 2-be (2008). Ezt követik a Tony és Ridley Scott-filmek, Az utolsó esély (1995), az Angyalok és démonok (2009), a Gladiátor (2000) és A Da Vinci-kód (2006). Az oroszlánkirály (1994) természetesen a Carmen Twillie és Lebo M. előadásában szólal meg.  A szuperhős mozikat A Karib-tenger kalózai (2003-tól ki tudja meddig), a Tiszta románc (1993) és az Esőember (1988) előzi meg. Az acélember (2013) és A csodálatos Pókember 2. (2014) közé beékelődik Az őrület határán (1998). A sötét lovag trilógiát (2005, 2008, 2012) az Aurora követi. Zimmer A sötét lovag: Felemelkedés denveri premierjén (2012. július 20. Aurora Filmszínház) történt lövöldözés áldozatainak állított emléket a mozifilm zenéjének átiratával, melyet a tragédia másnapján vettek fel Londonban. A koncert a Csillagok közöttel (2014) zár, majd hatalmas tapsvihar közepette a zenekar visszatér, hogy eljátssza az Eredet (2010) legismertebb dallamait. Ez a repertoár lényegében a budapesti fellépésnek felel meg, ahol második alkalommal már a Wonder Womanből is kaphattunk egy kis ízelítőt.

Jó társaságban gyorsan telik az idő, igaz ez a 150 perces játékidőre is. Megismerjük a zenekar tagjait, az egyes zeneszámok történetét, látjuk a hatalmas apparátust, a fantasztikus fénytechnikát és a teltházas közönséget ünnepelni. Hans Zimmer egy brand, vagy ha jobban tetszik egy intézmény. Hatalmas stáb dolgozik a keze alá, és mint ahogyan annak idején ő is kezdte, sok zeneszerző az ő műhelyéből nőtte ki magát. A filmzene egy külön műfaj, sok tanulást és felkészülést igényel, jó példa erre az évtizedek óta professzionális szinten zenélő Daft Punk, akik a Tron: Örökség (2010) zenéjének elkészítéséhez vették igénybe a mester szakmai segítségét. Ha valamibe bele akarok kötni, az a hangzás, sajnos igazán jól csak szemből szól a dolog, de ez legyen a legkevesebb.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Replicas előzetes - Keanu Reeves visszahozza a családját az életbe
Következő cikk Az igazi Serpico dokuja, akit Pacino és Sidney Lumet tett világhírűvé