
Az elme fogságában
Napjainkban még inkább igyekeznek a készítők kihasználni a vizualitás adta előnyöket, hiszen a sorozat túlkínálat és az újdonság erejének elhalványulása olyan nehéz köveket pakol az írók nyakába, hogy igen különlegesnek kell lennie egy sorozatnak, hogy az ember felkapja rá a fejét. A mániákus nem csak a nívós szereplőgárdájával, de egy alternatív idősíkkal is próbál minket kizökkenteni a komfortzónánkból a telített színhasználat mellett. Olykor átcsapott a túlzások tengerébe, így elvétve leülni látszik a cselekmény, és a fonalkibogozáson túl semmi más nem érdekel minket.
A Mániákus nem csak mondanivalójában különleges, hanem látványvilágában is, ami nagyon hektikus módon ugrál a saját tapasztalataink és a mindenkiben félelmet keltő ismeretlen között, így a képi világ ötvözete fura cselekményekkel sokaknak megülheti a gyomrát, követhetetlenné is teheti a két főszereplő közti viszonyokat, ugyanis nem egy megszokott szerelmi történetbe csöppenünk bele, hanem egy kőkemény, a múltjukat mindig magukkal cipelő felnőtt kapcsolatba. Egyébként látványban és a cselekmény kuszaságában a Légióhoz áll nagyon közel, viszont annyira mégsem didaktikusak az audiovizuális elemek, itt inkább a műfaji szimbolikára épít.


A casting tökéletes, bár leggyakoribb karakterszerepeik hasonlóak, így nem volt számukra feladat megformálni Annie-t és Owent. Jonah Hill látványos fogyása leginkább beteges kinézete miatt jött jól, hiszen minden egyes porcikája sugallja, hogy belül szorong, valami nem teljes. Emma Stone pedig a szőke, cserfes, gyógyszerekre rákattant öntörvényű nőként mindig meggyőző tud lenni és annak ellenére, hogy végtelenül önző, soha nem tudjuk őt megutálni.
A sorozat leginkább egy kicsit túlzó családi nyomásról és az életünket betöltött szerepük mivoltálról próbál beszélni, hiszen nem csak a kísérleti alanyok, hanem a vezető orvos, Dr. James K. Mantleray (Theroux) is anyja „szellemétől” (Field) szenved, akinek rossz kapcsolatuk ellenére is próbál a végletekig megfelelni.
A sorozat elborult elmejátéka ennek a nem rózsaszín felhővel induló, hanem a múltjuk szörnyűségeit magukkal cipelő felnőttszerelem tanmeséje, ahol már nyomot hagyott a keserűség a viszonylag fiatalnak számító szereplőkön is. A formanyelv olykor csapongó, a műfajokba ágyazott minitörténetek olykor túlságosan szubjektívek és kilengenek, nem illeszkednek a koherens egészbe, amit bár mozaikokból is, de össze tudnánk rakni, így érthető, ha valaki kívülállóként képtelen bevonódni a cselekménybe, hiszen valószínűleg ez is volt a cél: először szippantson be az atmoszféra, utána térjünk a lényegre és beszéljünk arról, amiért idejöttünk… ki milyen szorongással küzd és ezt hogyan lehetne feldolgozni.


