
Parlophone / Warner
451 perc, 11 lemez
Számos emlékezetes újrakezdést ismerünk a poptörténelemből, és ezek közül jó pár David Bowie nevéhez fűződik. Mindezek közül az egyik legjelentősebb az ő ún. berlini periódusa, amikor is újradefiniálta a saját zenéjét, és életformát is változtatott. A 70-es évek második felétől a nyolcvanas évek elejéig tartó korszak lemezeit foglalja össze a New Career In A New Town címre hallgató box szett, ami az általunk is korábban taglalt Five Years és Who Can I Be Now gyűjtemények folytatása.

A 2017 szeptemberében kiadott A New Career In A New Town box szett felépítése megegyezik az előző kettőével. Ezúttal egy picivel kevesebb zenét kapunk, de ez a bő nyolc óra sem kevés. A kiadvány tartalmazza a szokásos jó vastag bookletet, mely egy találó mottóval indul („Sometimes I feel the need to move on”, vagyis „néha szükségét érzem, hogy továbblépjek”), és jó sok érdekességet rejt: vannak itt korabeli lemezkritikák, borítótervek, koncertjegyek, reklámanyagok, valamint Tony Visconti szokás szerint izgalmas visszaemlékezesei az adott lemezekre (mindegyik itt hallható stúdióalbumnak ő volt a producere). Fussunk végig a kiadvány 11 lemezén.
Az első a sorban a Low című album. Már az egy évvel korábbi Station To Stationön is komoly megújulási jelek mutatkoztak, ugyanis Bowie már akkor elmerült a német krautrock zenekarok (Can, Neu!, Faust, Tangerine Dream), valamint a Kraftwerk világában. Mindez persze nem lett volna elég: a nem sokkal korábban a Roxy Music-ból kilépő és izgalmas szólókarrierbe kezdő Brian Eno zenéje is elvarázsolta. Leszervezett egy találkozót Enóval, és ennek köszönhetően beindult egy izgalmas közreműködés kettejük között. A tévhittel elletétben Eno nem lett egyik berlini Bowie lemez producere sem, viszont részt vett a dalszerzésben, illetve a számokban megszólaltatott mindenféle egzotikus billentyűs hangszert. Egy másik hiedelemmel is célszerű leszámolni: a Berlin trilógia jelentős része nem Berlinben készült. A Low dalait a legendás franciaországi Honky Chateau-ban rögzítették Bowie-ék, de dolgoztak a később (miattuk is) legendássá váló Hansa stúdióban, mely mindössze pár száz méterre volt található a hírhedt berlini faltól.
Bowie akkori kiadója, az RCA amolyan karriergyilkos lemeznek tartotta a Low-t, és eredetileg nem is akarta megjelentetni (a legenda szerint felszólították a művészt, hogy szállítson le egy újabb Young Americans-t). Végül kötélnek álltak, és megérte vállalni a kockázatot, még úgy is, hogy a korabeli kritikák nem igazán tudták hova tenni a még Bowie szintjén is váratlan újítást. Az album (melynek címét a művész akkori, nem éppen vidám hangulata inspirálta, és melynek borítója a Station To Station-höz hasonlóan egy megbuherált képkocka A Földre pottyant férfi című filmből) két oldala két külön világot prezentál: az első felén találjuk az éneklős darabokat, a második pedig szinte teljes mértékben instrumentális.
Az éneklős számok sem könnyen emészthetőek: meglehetősen minimalista a hangzásviláguk, és tele vannak avantgárd elemekkel. Az egyszerűség oka volt az is, hogy előbb a zene született meg, és csak utána, amolyan gyorsított üzemmódban, a stúdióban álltak össze a dalszövegek. A Low egyik száma sem lett klasszikus Bowie-himnusz, bár az tény, hogy a Sound And Vision (talán még az előző évek slágerparádéjának farvízén) bejutott a brit top 3-ba. Szintén itt az A-oldalon található a többihez képest meglehetősen romantikus Be My Wife, valamint a szimbolikus A New Career In A New Town, ami ennek a box szettnek a címe is lett.
A B-oldal a totális meglepetés: négy olyan dalt kapunk, amelyeken az ambient-pápa Eno rejtélyes elektronikus kütyüi dominálnak. A Warszawa később zenekarnevet ihletett (bár aztán a szóban forgó együttes átkeresztelte magát Joy Divisionre), a berlini fal által ihletett Weeping Wall pedig színtiszta Tangerine Dream – ez sem volt véletlen, ugyanis Bowie egy ideig a TD vezér Edgar Froesénél lakott.
A Low-t kivételesen nem követte turné, amit Bowie arra használt ki, hogy azon nyomban elkészítse a folytatást. A még szintén 1977-ben kiadott Heroes teljes mértékben a Low ikertestvérének tekinthető: itt is elkülönül egymástól az éneklős és az instrumentális oldal. A lemez első felében megkapjuk a nem éppen refrénközpontú, enyhén avantgárdos, minimalista dalokat, köztük a Beauty And The Beastet, és persze a Robert Fripp emblematikus gitártémáját tartalmazó címadó felvételt, ami egész biztosan az 5 legismertebb Bowie szám egyike (a másik 4 a Space Oddity, a Life On Mars, az Under Pressure és a Let’s Dance, de ezen persze lehet vitatkozni). Nem is kérdés, hogy a Hero című Neu! számnak mennyit köszönhet ez a dal.
A B-oldalon meg jönnek a krautrockos new wave előd kísérletezések, többnyire énekhang nélkül. A német ihletettség egyértelmű, elég csak a Neukölnre vagy a részben a hidegháború inspirálta V2-Schneiderre gondolni; utóbbiban a név Florian Schneidert, a Kraftwerk oszlopos tagját takarja. A Heroes fókuszáltabb, pozitívabb és jobb lemez, mint a Low, a fontosságát pedig az is érzékelteti, hogy az NME ’77-ben, a punkrobbanás évében nem a Sex Pistols-nak vagy valamelyik másik punkegyüttesnek adta az év albuma díjat, hanem Bowie-nak, ezért a munkájáért.
A következő állomás ebben a kiadványban a Heroes EP – ezen az album címadó dalának német, illetve francia nyelvű változata található két-két verzióban (album és kislemez). Ezt tényleg csak mazochistáknak és a legelvakultabb rajongóknak ajánljuk jó szívvel, úgyhogy lépjünk is gyorsan tovább. Bowie a Low-val ellentétben a Heroes-t már megturnéztatta, és az Isolar II névre keresztelt koncertsorozat során, három amerikai helyszínen rögzítette a Stage című élő albumot. Ez két verzióban is szerepel itt a box szettben: egyrészt megkapjuk az eredeti kiadást, valamint a 2017-es reissue-t is, ami jó 20 perccel hosszabb. Érdekes módon erről a turnéról idén megjelent egy másik koncertlemez is Welcome To The Blackout címmel, de az ebbe a kiadványba még nem került bele.
És akkor elérkeztünk a berlini trilógia befejező részéhez, a Lodgerhez. Amíg a Heroes teljes mértékben, illetve a Low legalább részben Berlinben készült, addig ennek a felvételei már egyáltalán nem a német városban zajlottak, hanem Montreaux-ben és New Yorkban. Viszont mégis szokás egy kalap alatt említeni a másik kettővel, hiszen Eno ezen is intenzíven közreműködött. Ez a legrövidebb album a trilógiában, és noha Visconti ezt szereti a legjobban a három közül, talán ez tekinthető a legkevésbé jelentősnek. A kísérletező szellem megmaradt, de a koncepció már nem (itt nem kapunk két igencsak elkülönülő oldalt, az instrumentális darabok is elmaradnak), ráadásul Bowie és Eno munkakapcsolata kissé elfáradt már ekkorra; ezt követően 1995-ig nem is dolgoztak együtt.
Vannak azért izgalmas számok, például a Fantastic Voyage, az Oasis-t is megihlető Look Back In Anger, vagy a Boys Keep Swinging, ami bejutott a brit top 10-be. A két uralkodó főtéma a szövegekben a nyugati társadalom kritikája, valamint az utazás – Bowie ekkoriban eljutott Kenyába is, és talán ennek is köszönhető, hogy némi világzenei hatás is felfedezhető bizonyos dalokban. A művész és Visconti anno egyaránt elégedetlen volt a végső keveréssel, és ennek köszönhető, hogy a producer ezen box szett részeként újramixelte a dalokat. Mindez nem aratott osztatlan elismerést, és még Henry Rollins is élesen kritizálta az új változatot. Én nagyon nagy különbséget nem érzek, de ezt mindenki döntse el maga.
A Lodgert nem kísérte turné, ahogy az egy évvel későbbi Scary Monsters-t sem. Ez már egy kevésbé experimentális album, ami egyrészt nagyobb kommerciális sikert eredményezett, ráadásul a kritikusok is lelkesebbek voltak. Visszatért a hatvanas évek végéről Bowie pantomimos, bohócos énje, a japán motívumok, és született két nagy sláger is. Az egyik a Fashion, a másik pedig az Ashes To Ashes, amiben drogfüggőként felbukkan a Space Oddityből ismert karakter, Major Tom. Az album legnevesebb közreműködője a Who gitáros-dalszerzője, Pete Townshend, akivel először nehezen indult be a közös munka, de aztán ő belekezdett a stúdióban a védjegyének tekinthető karkörzős gitározásba, és innentől már olajozottan mentek a dolgok.
A záródarab pedig a Re:Call 3 – akárcsak az előző két box szettben, úgy itt is kislemezdalok, verziók és ritkaságok szerepelnek. A legjobb hír, hogy megkapjuk a teljes Baal EP-t (melyen Brecht átiratok szerepelnek), valamint a szintén Bertolt Brechthez köthető Alabama Songot, ami lényegében a Doors cover továbbgondolása. Itt van a Crystal Japan, a 10 éves jubileum alkalmából újra felvett Space Oddity, a Queennel közös Under Pressure, valamint Bowie karrierjének talán legfurcsább húzása, a Bing Crosbyval duettben elénekelt karácsonyi dal, a Peace On Earth/Little Drummer Boy.
Sajnos viszont, ahogy az előző két alkalommal, úgy most is vannak fontos hiányzók. Noha korábbi reissue-kon már szerepeltek, a berlini korszak 5 outtake-je (All Saints, Some Are, Abdulmajid, I Pray Olé, The Revolutionary Song) nem szerepel a New Career In A New Townban. Velük ellentétben helyet kapott a Giorgio Moroderrel felvett Cat People (Putting Out Fire), aminek az ittlétét persze indokolhatja az, hogy kislemezváltozatban már 1982-ben megjelent, viszont egy évvel később felkerült a Let’s Dance albumra. Az pedig már egy újabb box szett részét képezi: pár nap múlva a legfrissebb kiadványt, az 1983 és 1988 közötti korszakra koncentráló Loving The Alient is kivesézzük.





