
Következetes ihletettség
Az Idegen Szavak Gyűjteménye online adatbázis a következőképpen definiálja a klisét: „olyan gondolat leírására használt kifejezés, amelyet olyan gyakran és olyan módon használnak, hogy eredeti hatása és értelme elvész.” Tűpontos meghatározás, noha elég pesszimista képet ad a szó applikálásáról. Ha felülkerekedünk azon, hogy minden közhely használata negatív/értéktelen/értelmetlen, akkor az Origin című YouTube Original Series darabban megbízható élvezeti lehetőségekre bukkanunk. Szigorúan műfaji sorozat, egy adott keretben mozog, a sci-fin belül az űrhajós horror zsánerét erősíti, de az, hogy megeleveníti a műfaj kultuszalkotásainak néhány toposzát, nem kiüresíti, előnyére válik – összképében olyan hatást kelt, ami nem engedi, hogy epigonként tekintsünk rá, ugyanis nem az ad hoc másolást választja eszközéül, következetes ihletettség jellemző rá. Ezen még az is erősít, hogy akadnak megoldásai, amiket nem sci-fi-horroroktól kölcsönöz.



Ami nagyon nem megy neki, az a kíváncsiság fokozása, és talán ironikus, de ebben egy másik ihletőjére ütött, az Utazókra. Van az utasok között egy ex maffiatag, miatta könnyen elcsábulunk az első rész után, várva, hogy ez majd a sorozat végéhez közeledve egyre nagyobb feszültséget kelthet és egyre fontosabb kirakóssal szolgálhat, akár arra is gondolhatunk, hogy földi ellenségei szabadították ezt a poklot a hajóra kizárólag miatta. Sajnos nem, pedig az űrhajó purgatóriumi karakterét jócskán elmélyítette volna (mindenki menekül valami elől, mindenkit földi bűnök szorongatnak, a megtisztulás reményében keltek útra).

Ami hiánycikk, hogy nincsenek célzott filozófiai dilemmái, mint mondjuk az egyik ihletőjének, az Altered Carbon-nak – fel-felsejlenek rácsodálkozás szerűen, de nem ágyaz meg nekik kellően a történet, inkább a téma kötelező melléktermékeként kerülnek elő dilemmák, nem koncepciós megfontoltságból, pedig a kamaraszituáció ennek megfelelő terepet biztosít. Az nem újdonság, hogy az ember jelenét meghatározza az emlékekhez kötöttség, az sem, hogy a döntések számát korlátozza, mert felül akarjuk múlni magunkat, mindenesetre hiteles, az ember valahogy így működik. Viszont azt a bevállalósságot hiányolom, hogy az alapvető fikciós szituációban nem kockáztatták meg, hogy beépítenek egy fikciós csavart, ami az emlékekhez köthető, ami befolyásolja azokat. Ez pl. azért is lett volna megfontolandó, mert teret nyitott volna olyan etikai kérdéseknek, minthogy mennyiben marad ember az az ember, aki – teszem azt – törölteti az emlékeit.
Kisebb antológia tehát az Origin, és még csak meg sem próbáltam felsorolni összes vendégeszközét. Ihletett alkotás ez, mintsem eredeti, biztonsági játék, de ne feledjük el, hogy nem csak a műfaji horizontok megújításának van értéke; igényesen és felkészülten belehelyezkedni egy olyan műfajba, ami számos kultuszfilmet kitermelt, ugyanolyan nagy kihívás. Annyi rosszindulat azért van bennem, amit nem fojtanék el, hogy bár öröm az egyre több sci-fi sorozat, amit kapunk az elmúlt években, valamint az is érthető, hogy sorozatívben felépíthetőbb, előkészíthetőbb pl. az emlékezéshez erősen kötődő elbeszélési technika, az Origin mintapéldája annak, hogy hiába a kevés epizódszám, mindösszesen tíz, hiába a remekül és intelligensen szerkesztett hangulat, annyi rejtéllyel/nyomozással ritkán tudnak párosulni ezek a kísérletek, amik mindvégig bevonnák a nézőt, és ne csak kísérőként kezelnék. Arra akarok kilyukadni, egy filmes megvalósításban az ilyesmi sikeresebb lenne, mondjuk kétóra néhány percben.



[…] kódolt volt. (Ha már hangulat, a film karakterek közti dinamikájának feszültsége talán az Origin című 2019-es sorozatnak is alapul szolgált; de hatása említhető a 2016-os Utazók kapcsán […]