Az új mutánsok – kritika


Az új mutánsok (The New Mutants), rendező: Josh Boone; szereplők: Blu Hunt, Maisie Williams, Anya Taylor-Joy, Charlie Heaton, Henry Zaga, Alice Braga; 2017-ben forgatott 2020-as, amerikai, young adult szuperhősfilm, 94 perc (16)

Második X, második búcsú

Hiába jöttek tavaly a Sötét Főnixnél az X-Men franchise összegző búcsúvideói, hiába tolódott oly sokat az Új mutánsok és merült föl már az MCU-ba illesztés pletykája, valójában a 2000 júliusa óta futó mutánsfolyam búcsúja most jött el. Tudva a film körülményeit és ismerve a Fox vétel velejáróit, a legrosszabbra készülhettünk és bár közel se méltó utolsó darabja ez a mai szuperhősbummot kiváltó szériának, annyira egyáltalán nem rossz, mint a már-már mémmé vált híre volt az elmúlt két évben…Hosszú utat járt be az Új mutánsok, mire elért a mozikba. Eredetileg még trilógiának szánták az Apokalipszis és a Sötét Főnix között játszódva, James McAvoy és Alexandra Shipp visszatérésével. McAvoy még a Széttörve idején is büszkén mondta, hogy ebben nagy szerepe lesz és várja az újabb közös munkát Anya Taylor-Joy-jal. Végül a Logan sikere után kikerült a ’80-as évek, bejött a korhatáros lehetőség és bár még mindig trilógiában gondolkodtak, ekkor már csak egy, az Apokalipszis stáblistás jelenetét és a Logant összekötő hídként képzelték el a sztorit, ha már Hugh Jackman búcsújából kivágták a belebegtetett eredeti főgonoszt, a Bryan Cranstonnak rebesgetett Mr. Sinistert. Elvileg egy forgatókönyv verzió létezett is a karakterrel, de aztán a rendező lenyilatkozta, hogy a figurát először Channing Tatum Gambitjában akarják bevezetni. A forgatás 2017 tavaszán indult, bármiféle pletykált régi/új szereplő nélkül, novemberre trailert is kaptunk 2018 áprilisi premierrel számolva.

Aztán jött a feketeleves, a kalandos út elégedetlen fejesekkel, akik még egymás között is megoszlottak, egy pótforgatásokra leszerződtetett (és állítólag egy jelenetet fel is vevő) Antonio Banderas, a Disney-Fox vétel érdemi lefolyása, a jogi kérdések tisztázása és a rendező új tárgyalásai. Az utóforgatások a stábtagok időigényesebb elfoglaltságai miatt (Trónok harca, Stranger Things) érdemben nem haladtak, miközben Boone az eredeti verzió megtartásán dolgozott az új cégvezetéssel. Amikor aztán idén év elején végre le is fixálta a dolgokat, jött a vírus. De végiggondolva az elmúlt évek alakulását és látva a kész mozit, bizony tényleg eredeti verziójához lehetünk közelebb. Valószínűleg létezik egy ennél horrorisztikusabb vágás is, elvégre az újabb trailer eleje, a film egyik plakátját is ihlető jelenet momentán pont hiányzik (pedig helye megvan), de sehol a Banderas cameo és tényleg tök jó, konzisztens hidat képez az Apokalipszis és a Logan közé (igaz kissé behatárolhatatlan évszámmal), mintegy bemutatva azoknak, akik máig hitték, hogy a Logan nem az univerzum része. Szinte érezni a Fox egyfajta „bosszúját” feléjük, csak pár év késéssel.
Az univerzumhoz való hozzáállásán is megfigyelhető az eltelt 3 év. Nincs stáblistás jelenet, kerek a lezárás, és tényleg alig van a Logan kapcsolaton kívül összekötés. Az X-ek nyilván említve vannak, okosan játssza ki a Professzora való utalást (bár a tolószék még a Légió első évadában is egyértelműbb volt, de az kivette magát a kánonból az utolsó felvonással), ám nincs említve, hogy Taylor-Joy karaktere amúgy Kolosszus rokona (új idővonal révén a Deadpoolban látotté), vagy hogy Napfolt eredeti idővonalas változatát láttuk az Eljövendő múlt napjai jövőjében. Nála ez nem is égő, a karakter megkapja a maga eredetét, de Varázsnál egyértelmű gond: vezetéknevét csak kiírva látjuk képernyőkön, amúgy származásáról nem esik szó – fájóan hiányzóan csak az övéről, tuti, hogy a vágás és a stúdióérdekek áldozata lett.Ez amúgy a film egészére elmondható: a többi mutáns se túl erős árnyalásban. Kézzel fogható a trilógiára való tervezés (és megerősítést is nyert, hogy Napfolt a másodikban kapott volna több kibontást), ahol pedig megvan a kifejtések szikrája, ott közbeszólt az, hogy az univerzum a köztes 3 év alatt megszűnt létezni. Egy esetleges Deadpool 3 (amiről december óta nem hallottunk) már a Disney önparódiája lehetne csak valami multiverzumos sztorival, ahol Ryan Reynolds egyszerűen kilép ebből a döglött franchise-ból az elején, szóval minek tervezni bármi mást, ha kell az MCU-ba való bekötés. Ami ezen a ponton már elég erőltetett magyarázatokkal képzelhető csak el.
Josh Boone rendező a Csillagainkban a hibával letette névjegyét az ifjúsági filmek terén, ezért aztán ideálisnak tűnt ide. Az ő személyéből mondjuk a horror nem következett és nem is érzem úgy, hogy azért túl sok kimaradt volna. Inkább a marketing épült csak erre, de a film egyáltalán nem ijesztő, nincs alantas jumpscare (a régi trailerben látott egyetlen hiányzik, a többi okos vágás) és a tévében nézett Buffy epizód is jó kikacsintás arra, hogy milyen is itt a hangulat. Bár egész biztos nem vagyok benne, de Boone-ra hathatott az X-Men: Evolúció rajzfilmsorozat, ugyanis az 5 fiatal közül 3 állandó tagja volt az ottani „új mutánsoknak”, az itteni főhős csak epizódszereplője volt a komolyabb témákat feszegető 4. évadnak, de még a szériából hiányzó utolsó tag teleportálásának limbó dimenziója is kísértetéjesen hasonlít Kurtére az animációból. Tudom, generációmban sokan szerették az Evolúciót, biztos vagyok benne, hogy feljönnek majd nosztalgikus érzések. Nekik őszintén tudom ajánlani, de……de amúgy meg egy nagy meh a dolog. Nem olyan bűn rossz, összehányt cucc, mint arra számíthattunk a rögös előélet után, de így meg nagyon semmilyen. Az X-Men univerzum kihalt, a több pontján megidéződő „Beavatottak Éheznek Útvesztőben” young-adult irányzat kihalt, a közepes költségvetésű filmek közben átköltöztek streamingre, van egy kissé spontán és erőltetett „kötelező kvóta” szerelmi szál és az egész inkább érződik egy – amúgy sok további potenciált rejtő – sorozat egész estés pilotjának, mint egy mozis képregényfilmnek.
Tényleg nincs veszettül rossz eleme, tök korrekt, de igazán kiemelhető pontja sincs. Illetve annyi mégis, hogy a színészek között jó a kémia, mindenkit szívesen látnék még a szerepben, csak ez mit sem ér, ha a karakterek trilógiára és univerzumra voltak tervezve, amit aztán a tulajdonosváltás ellehetetlenített. Ezért is a pilot utánérzés, az évad során majd szépen ki lehetne őket még bontani. Mondjuk ez a pozitívum már a stábtagokat végigolvasva is benne volt, legalább ezzel nem siklik ki egyikük íve se. Maisie Williams 3 évvel korábbi kinézete amúgy engem még úgyis kizökkentett néha, hogy nem néztem a Trónok harcát.

Nem mondom csalódásnak az Új mutánsokat, eleve inkább csoda, hogy végül megélte a nagyvásznas bemutatót. De csak azért nem csalódás, mert ilyen előélettel még ennél is kevesebbet várhattunk. Egyáltalán nem sült föl. Alapvetően nem csipázom a horrorokat, de ez nem is az, így akit csak ez tartana vissza, az mehet. Ám csak akkor érdemes moziba is menni érte, ha valakit bírsz a szereplőgárdából, esetleg ismered a filmeken kívül is a főszereplő mutánsokat. Ekkor talán szemet tudsz hunyni az óriási sebeken, amit az eltelt évek okoztak az alkotásnak. Mert egyszerűen nem lehet a körülményeire szemet hunyva tekinteni rá. 2018-ban a maga helyén és idején se lett volna acélos ebben a formában (a dokinő kidolgozatlanságára nincs mentség), azonban jelenlegi formájáról legkevésbé se az alkotógárda tehet. Hanem azok a milliárdok bizonyos számlákon.
Bár esélytelen, de annyira azért elment a film, hogy könnyed sorozatként még nézném tovább, és a nosztalgia is megér egy fél pontot. De 20 év, 13 mozi és egy beilleszthető sorozat után azért valami jobb zárás is lehetett volna mutánsügyileg… vajon a 2028-as MCU állapot hogy fest majd?

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Fotók David Fincher új filmjéből, Gary Oldmanék készítik az Aranypolgárt
Következő cikk A hét röhögései (348.)