
Gipsy Queen, német-osztrák, 2019, 117 perc. Írta és rendezte: Hüseyin Tabak. Operatőr: Lukas Gnaiger. Zene: Varga Judit. Szereplők: Alina Serban, Tobias Moretti, Catrin Striebeck, Irina Kurbanova.
Dühöngő bika, Rocky, A remény bajnoka – csak három cím a tengernyi bokszfilm közül, amelyek az elmúlt évtizedek során készültek. Közös bennük, hogy angol nyelvterületen gyártották őket, és hogy férfi bokszolók sorsát mesélik el.
Michael B. Jordan és a Creed II rendezője végigszaladnak a híres bokszfilmeken
Idén október elején a német nyelvű filmeket felvonultató, budapesti Szemrevaló Filmfesztiválon végre láthattunk e témában egy olyan alkotást, amely a gyengébb nem tagjai közül választott főhőst. Hüseyin Tabak Gipsy Queen című mozijának persze van előzménye, nevezetesen Clint Eastwood 2004-es, négy Oscar-díjjal jutalmazott Millió dolláros bébije. Érdemes megvizsgálni, miben hasonlít, és miben tér el egymástól a két film. A kék sarokban tehát a Millió dolláros bébi, a piros sarokban a Gipsy Queen. Kezdődjék a küzdelem!
A történet, és a főszereplők motivációi
A sportolókról szóló alkotások főszereplői általában nem az unatkozó milliomos csemeték közül kerülnek ki. Nincs ez másként a Millió dolláros bébiben sem, ahol Maggie Fitzgerald (Hilary Swank) egy átlagos, alsó-középosztálybeli család sarja. Apja meghalt, anyjával és testvéreivel meglehetősen rossz a viszonya, barátai nincsenek, így csak magára számíthat. Egyetlen vágya, hogy profi bokszoló legyen. Ebben kér segítséget a megkeseredett, cinikus edzőtől, az egykor szebb napokat megélt Frankie Dunntól (Clint Eastwood), aki sokáig kéreti magát (konkrétan a film első fél órájában!), ám végül kötélnek áll, és felkarolja az akaratos, önbizalomtól duzzadó, de a sporthoz már kicsit koros lányt. Maggie pedig szorgalmasan küzd célja megvalósításáért.
Nála sokkal mélyebbről érkezik a ringbe Ali (Alina Serban). (Nomen est omen, persze, hogy Muhammad Aliról nevezték el!) A romániai cigány nő kétgyermekes bevándorlóként tengeti életét Hamburgban. Éjt nappallá téve dolgozik, hogy megélhetést biztosítson kis famíliájának. Szerelme elhagyta, edző apja kitagadta, mert bár ifjúsági világbajnoki címig vitte, a boldog családi élet reményében karrierjét sutba dobva megszökött otthonról. Ezzel szertefoszlatta az atyai álmokat, hogy példakép lesz a romák számára, és elsőként tör ki közülük a nyomorból. A „millió dolláros” Maggie sem gazdag, egy útszéli kricsmi pincérnőjeként spórolja össze a lakbérre valót, ám messze nincs olyan rossz helyzetben, mint a sokak által lenézett, migráns Ali, akinek öntudatos kislányáról és érzékeny lelkű kisfiáról is gondoskodnia kell, mindezt vadidegen környezetben. Egyetlen segítsége a táncosi babérokra vágyó lakótárs, Mary (Irina Kurbanova).
Közös tehát a két filmben, hogy sokat tapasztalt és nélkülöző nők a főszereplői, akiknek a sport adja az egyetlen esélyt, hogy felküzdjék magukat a társadalmi ranglétrán. Ali esetében azonban több is múlik ezen, szinte a teljes egzisztenciája. Ennek ellenére neki sokáig eszébe sincs újrakezdeni az ökölvívást, szemben Maggie-vel, akinek csak a világbajnoki cím lebeg a szeme előtt. Így az első menetet követően, a motivációkat figyelembe véve döntetlenre értékelem az állást.
A cselekményvezetés és a hangulat
Mindkét alkotás klasszikus történetvezetésű sportfilm, a főszereplők céljuk eléréséért szinte ugyanazt az utat járják be, mint férfi kollégáik, Rocky Balboa (Sylvester Stallone, Rocky I-V., Rocky Balboa), Jake LaMotta (Robert De Niro – Dühöngő bika), vagy James J. Braddock (Russell Crowe – A remény bajnoka). Láthatjuk felkészülésüket – nagyjából edzésmódszereik is azonosak –, konfliktusaikat családtagjaikkal, az akadályozó tényezők leküzdését. A meccsjelenetek is hasonlóan komponáltak, mint a fent említett filmeknél, és a két hölgy esetében is meghozza gyümölcsét a kitartó munka, hisz eljutnak a címmérkőzésig. Igaz, ők talán még esélytelenebbek a végső győzelemre, mint Balboa vagy Braddock, de ez mit sem zavarja őket, hisz harcosnak születtek.


Az amerikai eposzban Swank bokszoló karaktere mellett a tréneré szinte ugyanolyan fontos. Mivel Eastwood már akkor rutinos rendezőnek számított, jól tudta, a határozott, szófukar, nyakas, összeráncolt szemöldökkel szúrósan néző Dunn figuráját nincs értelme másra bíznia, csakis önmagára. Nem először és nem utoljára alakított ilyen, az érzelmeit nehezen kimutató férfit, modern környezetbe helyezett westernhőst, pisztoly nélküli Piszkos Harryt. Remekül áll neki a morózus edző alakja.
Ahhoz sem férhetett kétség, hogy párosa Morgan Freemannel jól működik majd, hisz már az 1992-es Nincs bocsánatban is brillíroztak. A Millió dolláros bébi persze nem buddy movie, de a film első harmada sokkal inkább a két szarkasztikusan egymást piszkáló cimboráról szól, semmint Maggie-ről. Dunn és Hepaj olyan, akár a Muppet show öregemberei, igaz, ők jobbára saját magukon élcelődnek.




A rendezés és a stáb munkája
Eastwood nagy tapasztalattal bíró, Oscar-díjas rendezőként készítette el a Millió dolláros bébit. Felkészültsége jól érezhető az alkotáson. Higgadt precizitással építi fel a cselekményt, épp, mint filmbeli karaktere a pártfogoltja karrierjét. Eastwood nem tárgyilagos, de némiképp távolságtartó direktor. Úgy vizsgálja szereplői jellemét, akár tudós a sejteket a mikroszkóp alatt. A film utolsó harmadánál a sportfilmből melodrámába való váltást is zökkenőmentesen oldja meg. Munkáját jól szolgálják Tom Stern operatőr gyönyörű fény-árnyékai. Az edzőterem, az arénák folyosói és öltözői vészjóslóan sötétek, a kórházterem rideg. Az egész filmben talán kétszer bukkan fel élénk szín. (Smaragdzöld papi köntös és neon-zöld bokszolói-edzői köpeny.) Az alkotás során –, sőt, már a plakátot látva is – úgy érezzük, mintha modern film noirt néznénk. A kamera gyakran lecövekel, és az arcokra koncentrál. A ringbeli jelenetek az egyszerű vágások ellenére is kellően nyersek, arcul ütik a nézőt. Minden a történetmesélést szolgálja, beleértve az Eastwood által komponált, pofonegyszerű főtémán alapuló, minimalista, ám a cselekmény hangulatához jól illeszkedő zenét is.
Tabak remek karmester, szenvedélyes mesélő – ő meg sem próbál távolságot tartani főszereplőjétől. Számos témát mélyen érint filmjében, mint például az anyasággal együtt járó felelősségvállalás, a szociálisan öröklődő familiáris problémák, a csonka családok élete, az otthontalanság kontra gyökerek, a küzdeni tudás, a minden helyzetben talpra állni akarás.
Nem hagyhatom említés nélkül Varga Judit lélekemelő zenéjét sem, mely csak annyit merít a roma folklórból, amennyi a főszereplő identitása okán szükséges, de egy pillanatig sem szándékozik előtérbe helyezni a műfajt. Varga zenéje végig remek aláfestője a főhősnő hangulatváltozásainak.
A negyedik menetet ismét döntetlenre értékelem, így a pontozás alapján a végeredmény 3:3. Egyik film sem győz kiütéssel, de mindkettő belopja magát a szívünkbe.
Millió dolláros bébi:
Gipsy Queen:
Ajánljuk még:
Gyűlölködő nyomorultak – A gyűlölet és a Nyomorultak összeeresztése
Kapcsolódik:



