
Merry Chris-mas!
Ha már unod Kevint és az arcszeszes sikolyt vagy a falra mászol a mosolygós, fahéjillatú családi összeborulásoktól – kivéve persze Clark Griswold Eddie bácsival megerősített karácsonyi vakációját! –, akkor neked rendhagyó Szentestére van szükséged! Piázz a tapló télapóval, kergess pucér öreg fószerokat a Rare Exports finn vadonjában vagy látogass el a Nakatomi toronyházba, a filmtörténet legkarácsonyibb bulijába! Vagy segíts a ráncos, kövér Christopher Crinkle-nek rendbekapni patinás, de halódófélben lévő családi vállalkozását!
„Jogdíjat kellett volna kérnem a képmásomért” – morgolódik az öreg Chris (Mel Gibson) feleségének (Marianne Jean-Baptiste), majd kifejti: a Karácsony csak Amerikában több milliárd dolláros üzlet, amiből ő szinte minimálisan részesedik. Mégpedig azért, mert manapság a gyerekek egyre gonoszabbak, önzőbbek és ez igen rossz hatással van Chris ajándékbolt bizniszére. Tovább tetézi a gazdasági problémákat, hogy az Egyesült Államok kormánya is – szintén a pangó üzletre hivatkozva – csupán az öregnek járó beszállítói díj felét szándékozik kifizetni!
Gibson bá nem nagyon foglalhatja aranykeretbe a saját, az elmúlt tíz évhez köthető színészi sikereit. A karrier-rengető balhéi után ugyan A fegyvertelen katonával rendezőként rehabilitálta magát, ám kisebb-nagyobb szerepei – Machete gyilkol, A feláldozhatók 3., Megjött apuci! 2., Kegyetlen zsaruk – nem emelték vissza addigi sztárstátuszába.
Jót tesz a film hangulatának a Gibson személyiségében mindig is meglévő, morbid, fekete felé hajló humor, ami a Goggins által hozott bérgyilkos vicces karakterével kiegészülve sajátos hangulatot visz a karácsonyi történetbe.
A dagadék, mint karácsonyi film méltó csúcsdísze lehet a 2020-as év csenevész, félig lehullott fenyőfájának: nem hiányzik ugyan belőle az érzelem, de fekete és keserűen vicces, mint a havazás nélküli Szenteste. Elszórakoztat, a gömbjein tükröződnek a csillagszórók fényei, de érezzük, valószínűleg nem vesszük majd elő az elkövetkező karácsonyokkor…


