
A változás szele
Az Amazon streaming szolgáltatása nem csak régi sikerek folytatásával (Amerikába jöttem 2, Borat 2), hanem eredeti filmekkel is igyekszik új előfizetőket szerezni, ebből pedig a nézők profitálnak a legjobban. Tavaly olyan művekkel gazdagodtunk a platform jóvoltából, mint a Kis fejsze vagy A metál csendje, melyek valamilyen kreatív csavarral frissítették saját zsánerüket. Ugyanez mondható el az – egyébként roppant aktuális – Egy éj Miamibanról is. A mozi szépsége azonban nem ötletes megoldásaiban keresendő (mert olyanok aligha vannak benne), sokkal inkább témájának egyedi(bb) megközelítése és a Sam Cooke szerepében brillírozó Leslie Odom Jr. angyali hangja adják a színdarab-adaptáció kvintesszenciáját.


Tehát mindenkinek megvan a maga baja, ami tökéletes alapot teremt a pörgő s érzelmes dialógusoknak. Szó se róla, jól lett megírva, viszont le sem tagadhatná eredetét, néhol kínosan egyértelmű, hogy színpadra szánták. A karakterek reakciói gyakran életszerűtlenek, kimértek, ami kizökkentheti a nézőt az élményből. A film továbbá sem képeiben, sem vágástechnikájában nem nyújt maradandót, hiányoznak belőle a kreatív vizuális, dramaturgiai és narratív húzások. King rendezése átlagos, merészségtől és kísérletezési vágytól mentes, hacsak nem számítjuk az alapszituáció egyediségét, habár ez inkább Powers érdeme, mintsem a direktoré.
Szerencsére a szereplők rivalizálása kellő feszültséget teremt ahhoz, hogy elfeledkezzünk a gyengébb alakításokról. Az összetűzések alapja, hogy a polgárjogi aktivista számon kéri barátain szerény hozzájárulásukat ahhoz, hogy az afroamerikai közösség tagjait emberszámba vegyék. Szép fricska, hogy az ennek kapcsán felcsendülő Blowin’ in the Wind Bob Dylantől jobban összefoglalja a feketék törekvéseit, mint Sam Cooke addigi összes szerzeménye. Malcolm X ezt az orra alá is dörgöli, hiszen a soul énekes akár hatással lehetne az emberek szemléletmódjára, ennek ellenére eddig nem írt mélyenszántó szövegeket a témáról.

Regina King első nagyjátékfilmes próbálkozása formanyelvileg bátortalan, mondanivalójában viszont tartalmas rendezői bemutatkozás. Egy lineáris történetvezetésű, olykor ellaposodó, ám maradandó képsorokat, betétdalokat és alakításokat is felvonultató atmoszférikus utazás ez egyenesen a napfényes Miamiból. Nem akar lenyűgözni, megelégszik azzal, ha eltöprengünk releváns üzenetén a vezéregyéniségek kulcsszerepéről. Rossz belegondolni, hogy manapság egyre fogyatkoznak az olyan hírességek, akik művészetükkel nemcsak felhívják a figyelmet korunk égető problémáira, hanem változtatásra is ösztönöznek bennünket. És ugyan évtizedek távlatából nehéz pontosan megmondani, mi késztethette ezeket az emblematikus alakokat arra, hogy magukra vállalják közösségük emancipációs harcának képviseletét, de jó hinni, hogy egy átvirrasztott éjszaka után egymást inspirálva lettek szószólói egy helyes ügynek.


