James Bond és az Aston Martinok története


sean conneryA Martini mellett a 007-es ügynökkel az Aston Martin forrt még kétségtelenül össze. Az 1. felbukkanása óta eltelt 23 filmből ilyen-olyan formában 14-szer tűntek föl a brit sportkocsik és ma már hihetetlennek tűnik, hogy a hivatalos sorozatban 30 évig nem szerepelt a DB5, ebből pedig 16 kompletten a gyártó nélkül telt el, ráadásul 3 másik jól ismert autómárka is szerződésben állt a Q részleggel. Főképp két videó segítségével futunk végig a filmekben szereplő 9 Aston szereplésének történetén.

A kezdést jelentő Dr. No során Bondnak még nem volt külön kütyüs kocsija. Az Oroszországból szeretettelben egy régi, ’30-as évekbeli Bentleyvel látjuk hősünket, mely az első extrás járgánya volt, igaz akció nem jutott neki és csak a telefon lett használva. Mindenesetre erre a kocsira kérdez vissza a Goldfingerben Q-tól, hogy ugyan mi a helyzet vele, mire az közli, hogy ezentúl az új Aston Martin DB5-öt fogja használni. A legenda tehát megszületett. Az első 7 film összefüggő sztoriszáljából egyedül a Goldfinger lóg ki, azonban a Bentleyre való visszautalás és a DB5 megtartása a Tűzgolyóra pont eléggé bent tartja az idővonalon a 3. részt is, hiába nincs benne a SPECTRE.

Egészen elképesztőnek tűnhet, hogy a DB5 ezután 30 évig elköszönt a sorozattól és a legendáját megalapozó két részben se szerepelt amúgy túl sokat. A Welcome to Japan, Mr. Bond című promóciós átkötő kisfilmben Q még szereli, de a japán környezet miatt egy kütyük nélküli Toyota 2000GT lett a Csak kétszer élsz kocsisztárja. Connery leköszönésével az új Bondhoz viszont illett egy új modell is, George Lazenby egy 1967-es Aston Martin DBS-t kapott. Az Őfelsége titkosszolgálatábanban viszont még nem voltak érdemi extrák a kocsin, szándékosan, ezzel is előidézve a végső tragédiát. A Gyémántok az örökkévalóságnak legfőbb üldözési jelenete Vegasban a Mustang, a visszatérő Connerynek itt azért nem volt Astonja, mert a DBS-t épp építik át fegyveressé, mint azt látjuk Q mögött.

LazenbyAston

Az Aston Martin aztán a komplett Roger Moore érát kihagyta, oda változatos verdák jutottak. A Lotus-nak akadt egy háromfilmes szerződése, de a Kém, aki szeretett engem ikonikus tengeralattjáróvá változása után a Moonrakerben végül nem használták (Q gondolája juthat eszünkbe), a Szigorúan bizalmasban a következő generációs Esprittől pedig ellopja a showt Moore saját bevallása szerint is kedvence: a Citroen Kacsa. Később a Lotus hasonló szerepben a Spionfiókához épített kémkocsit. A Moore részek óta 11-ből 10-szer volt része a kalandoknak és a legendaépítésnek az Aston.

Timothy Daltonnal és a Halálos rémületbennel tértek vissza. Itt a történetben egy autója van Jaames-nek, de az valójában két modell. Eleinte egy V8 Vantage Volante amit láthatunk, ez a kabrió és amúgy a konkrét példány az akkori gyárfőnök személyes tulajdona volt. Később a Q részlegen csodálhatjuk, ahogy tuningolják, szép visszautalás ez a DBS felfegyverzésére a Gyémántokból, de valójában ahogy a tetőt ráteszik, azzal cserélődik maga a kocsi is. Itt váltunk egy sima V8 Vantage-ra, legalábbis kinézetben, mert amúgy az egy generációval korábbi szimplán csak V8-ra keresztelt típusból is építettek át a forgatáshoz néhány darabot költséghatékonyságból. Külsőre nyilván a friss verzió kellett a marketing miatt. Mivel Dalton a Magányos ügynökben otthagyja az MI6-et és átmegy Amerikába, Aston se dukált mellé, szóval 1987 óta a márka egyetlen hiányát simán a történet indokolta.

A ’90-es évekre Pierce Brosnannal több termék is beszállt a buliba, a legfeltűnőbb a BMW 3 részen át tartó szerepeltetése volt. De ezt az Aranyszem érdemi forgatása után ütötték nyélbe, így ott még nem volt meghatározó kütyüs kocsi, hisz szinte utólag kellett beleforgatni, ellentétben a Holnap markábannal és a Világ nem eléggel, előbbibe még egy mocit is beszuszakoltak. A „BMW trilógia” viszont egyben a DB5 visszatérését is elhozta, sőt az Aranyszemben a Ferrari F355 elleni versengés a sorozat egyik legemlékezetesebb jelenetévé vált. Bond itt személyes autójaként használta és extráiból is csak a Ferrari után látunk párat. A másik két alkotásban szimplán beparkolni látnánk, de a Világ nem elégből érthetetlen módon ezt a pár másodpercet kivágták és csupán később a hőkamerás képen bukkan föl a legendás sziluett. Ekkoriban az EA által kiadott Bond játékok állandó tartozéka is lett, külön 007 Racing néven is jött ki program és még a 2005-ös, Connery szinkronjával készült Oroszországból szeretettel adaptációba is bepréselték.

A Halj meg máskor! 40 éves jubileumi utalásokat 20. filmként igen sokat tartalmazott, és bár a DB5 nem tért vissza, kérdés se volt, hogy ide valami Aston kell sztárnak, a BMW leköszönt. Ez a sztár a Vanquish lett a sci-fibe illő high-tech jegyében. Újításként ezúttal az ellenség is készült némi plusszal, egy Ford alapokra felépített, Land Rover technikát is használó Jaguar XKR kinézetű összvérrel meg jó pár rakétával. Bár nagyon hasonlít, a Johnny English 1. részében nem a Halj meg máskor!-ban lévő Vanquish van, hanem egy DB7. Persze Rowan Atkinson nem csak Bond lányokat (Rosamund Pike, Olga Kurylenko), hanem kocsit is újrahasznosított később, a 3. filmben a Dalton-féle négykerekű tűnt föl.

A Casino Royale a reboot jegyében egy merőben új eredetet adott a DB5-nek: Craig egy kártyapartin nyeri el a teljesen civil és még csak nem is brit, balkormányos verzióját. Az ügynökségtől kapott szolgálati kocsija az új, valójában csak 2007-ben forgalomba került DBS V12 lett. A fegyvertartón és életmentő csomagon kívül más pluszt nem látunk csak a valóságban megvehető full extrás egyebeket, a realitás itt még kinyírta a Q részleget. A borulása Guinness-rekord lett, egy olyan autóversenyző hajtotta végre, aki egy időben a Top Gear Stigjét is alakította. Történetileg hiába látjuk a Quantum csendje nyitányában is ugyanezt az autót már megjavítva, mégis érthetetlenül sötétebb árnyalatban pompázik.

A Skyfall az 50 éves évfordulót lovagolta meg utalásaival, ami sok logikátlanságot szült. Bármennyire is ikon a DB5, egyike azoknak. Meglepő, de ez csupán a 3. rész, ahol fontosabb szerepet is játszik, mint az analóg, még lekövethetetlen jármű, elővéve az „archívumból”… aminek ugye léteznie se kéne. Megsemmisülése a végén elég érzelmes pillanat, ezért volt örömteli javítás közben belefutni a Spectrében, hogy aztán végül Brosnant idézve ismét személyes járművé váljon. A Nincs idő meghalni elején megint lezúzzák, igaz, az eddigi talán legkomolyabb akciójában, a golyónyomok az ablakon nem túl maradandóak mondjuk. Utoljára animáltan látjuk az intró során.

A Spectre különleges a márka és Bond szempontjából. A DB10 egy névtelen szkeccs volt csupán a falon, mikor a stáb a forgatás előtt pár hónappal gyárlátogatáson vett részt. Sam Mendes rákérdezett, hogy 10-et le tudnának-e gyártani belőle, így ez lett az 1., kifejezetten Bondnak épített vas. A példányszám és hogy a DB-ből pont a 10. jött volna, adta magát névnek. Az ellenfél autója is prototípus, a Jaguar C-X75 egy hibrid kísérlet volt 2010-ben, végül más motort építve bele használták föl a római üldözéshez, formailag pedig ez az alapja a Kincsem néven futó magyar-brit szuper sportkocsi tervezetnek.

A DB5-ön kívül a Nincs idő meghalniban további 3 Aston szerepel: a régi garázsból most Daltoné lett előhúzva (megint: azt mikor pofozták össze, ha reboot volt?), de se ezt, se Nomi feltehetően kütyüs DBS Superleggeráját, se a szélcsatornában megbúvó, Adrian Newey által tervezett Valhallát nem csodálhatjuk meg akcióban. Ez utóbbi amúgy rendes utcai, a gyártó épp befagyasztott Le Mans-i hiperautó projektjének, a Valkyre-nek a kistesója. Annyira futurisztikus és limitált azért pár év múlva is megmarad, hogy potenciális visszatérő legyen később. Alant Marek Reichman, az épp aktuális egyik főmufti sztorizik a fentiekről:

Noha a 14 szereplésből 9-szer is ott van a DB5 (a kivágott jelenetes és hőképes Világ nem eléggel együtt), fontos szerep csupán 4 jutott neki, amiből fele az elmúlt évtizedből. Mégis 30 éves kihagyásával is olyan ikonná vált, hogy páraknak már túlhasználnak érződhet, pedig csupán ez is a 007 hagyaték kötelező kelléke lett, mint a felrázott Martini. Az elmúlt 9 moziból csak kétszer hiányzott. Sokan nem is tudják a pontos típusát, de felismerik, mint a Bond autót. Talán a Vissza a jövőbe és a DeLorean az egyetlen ehhez fogható kapocs még, semmi más. Calvin Dyson is úgy érzi, inkább a marketing és a merch, valamint a popkultúra tette túlhasználttá párak számára, mintsem a filmek legtöbbször nyúlfarknyi szereplései.

Még a kihagyott 30 évben is megfordult két Bond keze között. Moore az Ágyúgolyófutamban 1981-ben, két évre rá pedig Lazenby az UNCLE embere sorozat után 15 évvel készült záró reunion filmben vezethette (83-ban így mindhárom addigi Bond színész szerepelt valahol), így egyedül Daltont nem láttuk a volánjánál, pedig a Bolondos Dallamok: Újra bevetésenbe elfért volna. Nem is beszélve arról, hogy hányszor lett köztudatban tartva, csak pár példa: James Bond jr. rajzfilmsorozat, GTA London (James Bomb néven), GTA V (JB700 néven, külön küldetéssel), Robbie Williams Millenium klipje (amely szám alapja a Csak kétszer élsz főtémája), a Verdák 2, a Lego verzió, a Kémek krémje francia vígjáték és a Kapj el, ha tudsz!, miután DiCaprio megnézi a moziban a Goldfingert. A legfrissebb meg ez a DHL reklám:

Színészcsere tehát lesz, de a DB5 az biztosan megmarad valamilyen formában. De van egy érdekesebb járműkötődés is: Dalton óta minden korszak valamelyik alkotásában felbukkantak kockaladák, mint rendőrautók. Na hogy lesz-e negyedjére is ilyen, az már kérdésesebb…

Kapcsolódik:

Egy Bond üldözés kulisszái

Nincs idő meghalni – kritika

22 kérdésre válaszol Daniel Craig a James Bond-filmek kapcsán

 

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk NeoGeo Pocket Color Selection Vol. 1 Steam Edition – játékteszt
Következő cikk AWAY: The Survival Series - játékteszt