
Apa férfi, anya hajó
Pete Mitchell százados gyakorlatilag büntetésből kerül oda, ahonnan minden elindult és ha már ott van, megmutatja, miért még mindig ő a legjobb. A Top Gun: Maverick egyszerre idézi meg a múltat és érti piszkosul a jelent, amikor az ismerős képi és zenei világot belecsempészi a mába technikailag, dramaturgiailag, mindenhogy. Tom Cruise akkora figura, hogy filmjének címe simán elbírja az általa alakított karakter nevét, mert nem magát ünnepli (na jó, egy kicsit), hanem a mozi csodáját. 
A Top Gunban megvolt a potenciál, ugyan kit ne érdekelne, hogy mi lett a főhőssel, hogyan telnek mostanság a napjai és Tom Cruise megadja nekünk a választ. Ragaszkodott a moziban történő bemutatáshoz, meg akarta érteni és tanulni vezetni a technikát és a színészeitől is elvárta, hogy átéljék a szuperszonikus repülés minden szépségét és kínját, ezért a filmre várni kellett, de mit számít már az-az egy-két év ennyi évtized után. 
Egy titkos atomlétesítményt kell elpusztítaniuk (egy meg nem nevezett országban), amit ötödik generációs (értsd: legjobb, legújabb) vadászgépek és föld-levegő rakéták őriznek, ráadásul a helyválasztás sem volt véletlen, irtózatos erők hatnak emberre és gépre egyaránt, ahogy – tulajdonképpen – az életéért manőverezik. A kidolgozott testű, nagydumás, napszemcsis fiúknak és (most már) lányoknak három hét alatt kell betanulniuk a feladatot és hogy a dolog a lehetetlennél is lehetetlenebbnek tűnjön, köztük van Goose fia, a Rooster hívójelű Bradley Bradshaw (Miles Teller) is. Maverick úgy ismerteti meg velük a határaikat, hogy közben ott van a sajátja is, a le nem zárt, hátrahagyott dolgok. 
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy kisfiú, aki élt-halt a repülésérért, el is döntötte, hogy pilóta lesz. Végül az Élet máshogy hozta, de a repüléshez való kötődése a mai napig tart, repülőnapokra jár, repülős szakirodalmat és relikviákat gyűjt, repülőmodelleket épít, pilótákkal beszélget és repülős témában ír, sőt, hosszú évekre az egyenruhát is magára öltötte és százados lett belőle, mint Pete Michellből (néhány fegyelmivel a háta mögött).
Ez a film úgy szól Tom Cruise-ról, hogy közben mégsem. A mindenkiben ott élő kisfiúról szól és hálával tartozom neki, amiért két és negyedórára újra az lehettem. A repülés mellett a film lett a másik olyan dolog, amit imádok, a Top Gun: Maverick pedig a kettő üdítő egyvelege Hollywood kis-nagy emberétől, aki beleadta minden maximalizmusát és szenvedélyét ebbe. És igen, egyszer majd eljön az az idő, amikor nem lesznek pilóták és a repülőgépeket valami egészen más hajtja kerozin helyett, de hál istennek, nem a közeljövőben.


