
Nem-es, jel-es
Jordan Peele-nél mindig van valami. Ezúttal fokozottan reméljük, hogy a teasernél többet senki sem látott. A kritika annak sejtetésén túl nem merészkedik, viszont a nagyobb, Universal által vágott trailerek túl sokat mutatnak és lényegesen ronthatják a filmélményt. A nálunk futó nemzetközi se nagyon köntörfalaz, az amerikait meg még inkább hagyjuk. Ez nem túl biztató a stúdióhoz igazoló Nolannek (bár életrajzival jön), de sokat elárul a Nemről: lett volna mit rejtegetni és határozottan jobban megérte volna.
Egy külön hosszú írást lehetne szentelni annak, hogy mégis mit gondoltak a fejesek, miért nem ismerik a spoiler fogalmát és hasonlók. Biztos van üzleti oka ennek, de minden eddigi hasonló dobáson túltettek. Mérhetetlen kiakadásom abból fakad, hogy az alapplakáton és a teaseren kívül nem láttam más promót egyben (ha moziban ment a nagy trailer, telefonoztam és nem figyeltem a hangokra se) és habár egy bizonyos elem eljutott még így is hozzám, azt se tagadom, hogy engem, mint a horrorokat kerülőt, az rántott be. Hazaérve meglestem az említett előzeteseket és nem tértem magamhoz, azt ismételve: mégis miért? Kritikáim egyfajta élménybeszámolók is, legalábbis igyekszem a moziban töltött órák élményét átadni, de ezúttal nagyon más lesz annak, aki nem kerülte, vagy kerülhette el azt, amit…
Kezdjük mindjárt ott, hogy velejéig horrorról ezúttal se beszélünk, noha 1-2 jump scare akad és van egy elég feszült jelenet is. Olyasmi, mint a konyhás a Jurassic Parkból. Az egész alkotás leírható amúgy „olyasminek”, de Peele maga se titkolta, hogy a karanténban töltött idő alatt valami Spielberget idézőn kezdte el törni fejét. Egy eseményfilmen, amit nem csak IMAX-ben való forgatása miatt érdemes nagyvásznon látni. És adni valami olyat a nézőknek, amit még nem láttak. No, ez utóbbit sikerül a fő előzeteseknek szétcseszniük.


Kaluuya nem túl érdekfeszítő figurát játszik, látszólag nincs nagyon mit kifejteni rajta azon kívül, hogy harsány hugicájához képest mennyire zárkózott. Steven Yeun (a szomszéd) ellenben már érdekesebb szerepet kapott és egy komplett mellékszálat áldoz fiatalkori traumájára a film, de a jelenben alig kap időt és kibontakozási lehetőséget. Persze, ha figyelünk az apróságokra és a párhuzamokra… és érzésem szerint egy újranézésnél pár pluszra, akkor úgy, ahogy elég, de valahogy nem az igazi. Nagyobb jelentőséggel van előadva valami vele, mint amennyire mi ennyivel igazán ütősen megélhetnénk. Pedig látni, miért kap ilyen ívet, szóval jogos – csak foghíjas.

Kevés olyan rendező van Hollywoodban ma, aki nagyobb horderejű projektre is szabad kezet kap egy stúdiótól, de Jordan Peele ezzel belépett közéjük. Ezt mindenképp értékelni és nagy becsben kell tartani, és bár minden hasonló névnél (Tarantino, Nolan, Villeneuve, Waititi, Reeves, Gunn, stb.) megvan az a réteg, aki majd a falra mászik, nagy szükség van az ilyen bátor, mégse világmegváltó filmekre. Amik kicsit áltudományosak, kicsit szájbarágósak, de valamit mindenkinek tartogatnak. Egyszerű ötleten alapulnak, fantasztikusan megvalósítva.
Akár egy cápatámadás.
Akár egy genetikai kísérletezés.
Vagy mint az azonosítatlan jelenséget való lefilmezés. 2002-ben és 2022-ben is működik.
Hasonló buktatókkal, de nagyon más, szemtelen véghajrával…
…amit az internetes kommentelők helyett maga a stúdió ronthatott el sokaknak.


