
Libidóművészetben lubickolva
Az Amitől félünk egy nagyot vállaló, három órás borzongatás, egy sokkoló művészfilm, ami rengeteget kíván fogni. És ez sikerül is neki, de a sok elem darabjaira hullik a szemünk előtt, majd a belezuhan egy útszéli pocsolyába, amiben már nem érdekes turkálni. Úgy is tudjuk mi van benne: a világ mocska, ami örül, hogy elfedte a víz.
Aster rendezői életműve számos rövidfilmmel kezdődött, és a soron következő projektjéhez a Beau c. 2011-es darabjához nyúlt vissza, ami 7 percben meséli el egy idegbajos férfi anyjához tett látogatásának kudarcba fulladását. Ebben Beau a nyitott lakásajtóból visszaszaladva valamiért arra eszmél, hogy ellopták az otthona előtt hagyott bőröndjét és a lakáskulcsát, és szégyenszemre így esélye sincs elérni a repülőjét a rég várt utazáshoz. Izgalmas alaphelyzet, de lehet-e ebből a 7 percből érdemi 179-et alkotni úgy, hogy ne érezzük magunkat csőbe húzva? Jelen állás szerint egy saját sikereitől megrészegült rendező kameráján keresztül nem.




Aster annyiban könnyelműbb a dán művészfilmes nagyágyúnál, hogy a ritmusérzéket nem tartotta fontosnak az Amitől félünk alkotása közben, és emiatt a film végére még azt az amúgy érdekes drámát is lerombolja, amit az első felében felépített. Utoljára a 2017-es Az első részénél éreztem azt, hogy egy film 10/10-esnek indul, de félóránként esik egy pontot, és az igazi veszte, hogy három óra hosszú, tehát a saját súlya alatt a középszerig süllyed. Anno az Az csak annyit ért el ezzel,, hogy egyszerűen nem érdekelt a második rész, itt viszont úgy érzem, komolyabb a tét. Amitől félnünk kell igazán, az Ari Aster egója.

Már a Fehér éjszakák is elkezdte megosztani a közönséget, de Aster ezzel a filmezési stílussal egyértelműen a tudatunk megerőszakolását tűzte ki célul, amit a film során egyre erősödő szexuális frusztrációk okozta képekkel külön kihangsúlyoz, egészen addig, hogy egy ponton már egy genitáliaszörnnyel is szembe kell néznünk. Ez a direktség szerintem teljesen felesleges és ez volt az a pont, ahol a film végleg kidobott magából. Ezután önmaga paródiájába fulladt az egész, amin a csalódottságom miatt érzett szomorú rezignáltságomban még nevetni sem tudtam. Pedig a nemiszerv fenevad nagyon mókásan, A Dolog című Carpenter klasszikust megidéző stílusban, praktikus effektekkel készült nagy műgonddal. De Hamvas Béla nyomán fontosnak tartom megkülönböztetni a valódi művészetet a libidóművészettől, és itt egyértelműen az utóbbival van dolgunk. Amivel amúgy Dunát, akarom mondani pocsolyát lehet rekeszteni. És ettől a posványba ragadástól a rengeteg beleölt kreatív energia sem menti meg Aster művét.


