
2008. szeptember 26-án hagyott itt minket Paul Newman, de hiányát 15 év után sem lehet megszokni. Csodálatos karrierje során számos briliáns alakítást láthattunk tőle, nehéz közülük csupán egyet kiemelni. A legszerethetőbb, legvagányabb karakterét választva egy olyan filmmel tisztelgünk a színészlegenda előtt, amelyben ismét Robert Redforddal az oldalán ajándékozták meg a mozirajongókat. Newman és Redford kettőse 1969-ben a Butch Cassidy és a Sundance kölyökben is remekül mutatott a filmvásznon, majd 1973-ban elvitték A nagy balhét is. Köszönet és örök hála érte George Roy Hill-nek, aki mindkét film rendezője volt. Newman vakító kék szeme, Redford csibész mosolya, a kettejük sármja zsigeri tehetséggel párosult, amihez egy csavaros, gondosan megírt forgatókönyv dukált.
Míg a klasszikus gengszterfilm a ’30-as években az erőszak kultuszát hirdette, glorizálva a törvényt megszegő hőst, s a legemlékezetesebb szerepeket olyan keménykötésű férfiak alakították, mint James Cagney, Gary Cooper, Humphrey Bogart, addig a heist filmek a szigorú tekintetű gengszterek helyett inkább szeretnivaló, zsivány karaktereket kerestek a főszerepekre.Ugyan nincs arra vonatkozó szabály, hogy mi minősül heist filmnek, vagy bankrablós-átverős filmnek, a közös nevező azonban mindig egy nagy rablás, vagy átverés és annak részletes kitervelése, gyakori klisé, hogy a szakma nagy öregje még egy utolsó, nagy dobásra készülve hajtja ezt végre, mielőtt végleg visszavonul, s ehhez általában legalább egy társra van szüksége. Pontosan ez a helyzet A nagy balhéval is.

A forgatókönyv briliáns, a néző az elejétől fogva be van avatva, de a cselekmény a legcsekélyebb mértékben sem kiszámítható, valahogy mindig legalább egy lépéssel előttünk járnak, ráadásul belép a történetbe az FBI is, már úgy tűnik, hogy kénytelenek elárulni egymást, a konfliktus fokozódik, bonyolódik, s a sok kis átveréstől csak a végén rajzolódik ki a nagy terv lényege.
A rendező, George Roy Hill az 1930-as évek stilisztikai technikáját használva egy olyan Universal Picture Art Deco logóval indít, amelyet a stúdió 1936-1946 között alkalmazott (a logó többször megújult). A Universal Picture felirat a csillogó földgömb körül kering, körülötte csillagokkal, a film egyes fejezeteit pedig gyönyörűen illusztrált feliratokkal választotta el egymástól.
Egy nagyon szórakoztató és nagyon szerethető film, a szesztilalommal átitatott békeidők, az illegális csapszékek és a gengszterek aranykorának talán legklasszikusabb lenyomata, fordulatokban gazdag forgatókönyve, vagány nyelvezete, frappáns dialógusai miatt a heist filmek etalonjaként is jegyzik. A műfaj azóta is kedvelt, az Ocean’s trilógia, Az arany markában, a Szajré, az Olasz meló mind erre a klisére épülnek, de Guy Ritchie is sokat merített A nagy balhéból, akár A Ravasz, az Agy, és két füstölgő puskacső, akár a Blöff is ide sorolható, bár ő jó angolhoz méltón inkább csak karikírozva (korántsem bántó módon) idézi meg ezt a világot.
Hollywood fénykorát a ’70-es évekre datálhatjuk, már ami a forgatókönyvek minőségét illeti. Talán csak több eredeti ötlet-, vagy kevesebb szabály volt, akárhogy is, de ahhoz, hogy egy filmről 50 év múlva is beszélünk, látványmaximalizálás helyett briliáns forgatókönyvek, s olyan színészóriások kellettek, akik kisugárzásukkal, attitűdjükkel, a puszta jelenlétükkel fél évszázad után is képesek a nézőt a székhez szegezni.
Még kötelező vele:


