
Hogyan szeresselek?
Biztató koncepció, hangulatos előzetesek, stabil színvonalat hozó rendező, forradalmi technológiai megoldások az álleejtős látványvilághoz, ami bravúrosan felveszi a versenyt a giga költségvetésből dolgozó kasszasiker mozikkal. Az Alkotó különösen várós filmmé lépett elő, mióta sorra elcsúsztatták az idei év nagy mozibemutatóit az író- és színész sztrájk miatt. Pont ezért akkora csalódás, hogy ennyire félrement.
Gareth Edwards nagyon hasonló megfontolással építkezik, csak híján van az érzéknek, az izgalmasan megalkotott környezetbe ha nem is lebilincselő, de legalább vállalható sztorit és karaktereket rendezzen. Az Avatart sokan támadják primitív, sőt, a rosszmájúak szerint egyenesen a Pocahontasból lopott történetéért, de sajnos még így is Shakespeare-i magasságokban van a naavi szabadulás sztori történetvezetésben, drámában, koherenciában ahhoz képest, ami ebben a skiccnek is kusza forgatókönyvben történik.


Persze még van egy gyerekszereplőnk is, de vele sem megyünk többre azonosulás terén. Madeleine Yuna Voyles egy szótlan, folyamatosan tévét bámulni akaró robotgyereket játszik Alphie-ként, aki az egész film kulcsfigurájának van megírva, de mégis az első pillanattól az az érzés kerít hatalmába, hogy mennyivel jobb lenne letenni őt egy gyerekmegőrzőbe, hogy a film tisztességesen haladhasson tovább.
Persze lehet, hogy csak a mi készülékünkben van a hiba. Valójában csak egy újabb ékes példáját látjuk Hollywood évek óta zajló Kelet kiszolgálása trendjének. És tulajdonképpen nem is számít, hogy mit szólunk hozzá, mert elképzelhető, hogy úgy is tarolni fog. Kulturálisan több fogódzót kapnak a távol-keletiek, az emberek a sok befürdött szuperhős film és a sztrájk miatt távolba finom falat miatt pedig tódulni fognak a moziba. Ettől függetlenül Az Alkotó nem lesz jó film innen Magyarországról nézve. Mi is tudtunk ennél felfoghatatlanul alacsonyabb költségvetéssel elgondolkodtató, mély, valódi mondanivalóval rendelkező és látványos sci-fiket alkotni a közelmúltban, lásd Az Úr hangja vagy Műanyag égbolt.
Sajnos Az Alkotó az előbbiekhez képest csak egy nagy műgonddal megalkotott külcsín. Ami annyira vékony héjjá változik az irányt vesztett rendezéstől, hogy a teljesen súlytalan forgatókönyv alatt is darabokra törik a szemünk előtt. És nem túl felemelő ezt nézni több, mint két órán keresztül. A sok látványos erényének köszönhetően nagyon lehetne szeretni ezt a darabot, de nem megy.


