
I and I, avagy a raszták minden embert egy egész részének tartanak
Ha jobban belegondolunk, az egyik legnehezebb műfaj az életrajzi film, és ezen belül is kitüntetetten komplikált olyan művet összehozni, ami nem újsághíreket vagy elfeledett sztorikat, hanem kultikus hírességeket, történelmi alakokat és/vagy művészeket választ témájául. Hiába a könnyű pénz (Marilyn Monroe, Steve Jobs, Jim Morrison vagy Abraham Lincoln mindenkit érdekel), majdhogynem végtelen narratíva, vélemény, értelmezés kering a közbeszédben az alakokról, így az alkotó könnyen kerülhet szinte feloldhatatlan dilemmák kereszttüzébe. „Személyes értelmezést adjak? Vagy tárgyilagosat? Hatalmas történelmi tabló legyen vagy intim (melo)dráma? Mit nyújtsak a rajongóknak-szakértőknek? És mivel veszem rá azokat is művem elfogadására, akik karakán módon más véleményen vannak?” A közelmúlt sokak által fiaskónak gondolt próbálkozása (az általam kevésbé szigorúan megítélt Napóelon) után ismét egy ikon életének játékfilmes adaptációjához van szerencsénk.
Bob Marley a XX. század második felének egyik ikonja, személyében egyesül a Beatles és Nelson Mandela, popzene ritkán van ennyire politikus, politika ritkán ennyire populáris. A kettő idővel valahogy eltávolodott egymástól (manapság talán megint közelednek, lásd Krúbiék sikere), pedig elvileg mindegyik ugyanarról és ugyanazokhoz szólna, az emberekről és az emberekhez, ennek Marley a legnagyobb tanúságtevője. Az ő zenéiben még a szerelem is kiszabadul az önző individualizmusból vagy a lelketlen konzumerizmusból és szolidaritásra, sőt, összefogásra sarkalló humanista üzenetté válik.
Mindenki törvénytelen aki uralkodni akar, állapít meg valami ilyesmit Marley a film nyitójelenetében, egy sajtótájékoztatón ülve. Jamaicai közállapotok és zene, a kettő feszültsége, nagyszerű kezdés. Hasonló modorban zajlik a film első szegmense, ami izgalmas és érdekes, viszont a disszidálás pillanatától kezdve szétesik a film. Karakterek jönnek-mennek, Marley-n és a feleségén kívül mindenkinek csupán egy-két jelenet jut. Kapkodjuk a fejünket (semmi újdonság, az ember ugyanezeket az infókat megkapja, ha bepötyögi Google-be a zenész nevét), világhírnév, turné, interjúk hada, smúzolások nyugat-európai előkelőségekkel. 
És ami talán a legszomorúbb, hogy a film elején elkezdett politikai szál a háttérbe szorul, már-már el is tűnik, ha nem mantrázná Marley folyton, hogy a zene és az üzenet egy és ugyanaz (ami, mondom, erős gondolat, de ez elég kevés). Nem látunk semmit a jamaicai zavargásokból, közönségbarát film, persze, felzaklató jelenetek nélkül (pedig az igazi békéhez és egymásra találáshoz széthúzás és szenvedés kell előbb, hogy megtapintsuk a dolgok valódi súlyát).

A másik amit kiemelnék, a színészek ízes jamaicai akcentusa, amit nem mindennap hallani, még egy poénos jelenetet is építettek rá – meg úgy en bloc is rendben vannak a színészek, Kingsley Ben-Adir hihetően táncikál a színpadon.
Összességében a Bob Marley: One Love nem egy túl emlékezetes darab. Semmiképpen nem förtelmes, nem arcba köpése sem a reggae-ikonnak, sem a nézőnek, egyszerűen egy „kimegy és bejön” film. Amivel elvan az ember, míg nézi, ám utána nem sok visszatérő emléke lesz belőle. Helyette talán a 2012-es Marley című doksifilm ajánlható.


