
Amikor Woody krisnásnak állt
Woody Allen gazdag életművében szerencsére jó néhány állócsillag akad, az 1986-os Hannah és nővérei az egyik ezek közül. Nem mellesleg a legjobb eredeti forgatókönyvért a harmadik Oscarját nyerte el a díjat sosem átvevő inkább klarinétozó legenda, míg Dianne Wiest (legjobb női mellkékszereplő) és Michael Caine (legjobb férfi mellékszereplő) ekkor még csak az első szobrocskáját. Egyszer ezt is kötelező látni, utána meg úgyis újranézed.
A vígjáték megújítója, élő klasszikus, bortány-bulvárhős, egyszemélyű toposz-gyáros. Egyesek szerint a XX. század második felének Charlie Chaplinje. Nem nagyon találni olyan alakot a filmtörténet szövevényes őserdejében, akiről nehezebb lenne újat írni, mint Woody Allenről. A komikusként induló, majd a 60-as évek végétől szinte évenként új filmmel jelentkező színész-író-rendező a szám szerint nyolcadik (!) filmjével (Annie Hall) robbant egy akkorát, ami 4 Oscar-díjat ért meg (és melynek árnyékában nem maradt kapacitás értékelni a szerző véleménye szerint alulértékelt másodikat: Fogd a pénzt és fuss! (1969), és ami után tántoríthatatlan rajongók hada követi egyre csak terebélyesedő, és úgy látszik, a kilencven felé közeledve sem lassuló életművét.

Ismerős elemek ezek, melyek ki-be járnak a Woody Allen-életműből, másutt filmeket, kliséket, egész életműveket növesztenek, hogy aztán visszataláljanak az évente gyarapodó Allen-filmográfiába és ismét hatni kezdjenek benne; így nyugodt szívvel kezelhetők popkulturális vándormotívumnak, nem csupán egyes filmek építőköveinek. Az embert pedig könnyen megnyugtathatja, ha egy ilyen kultúrális gócponton pihentetheti a szemét.

A forgatókönyvet Allen Farrow-ról kialakult, idealizált képe inspirálta. „Nagyon kiegyensúlyozott, nyolc gyereke van [volt akkor], képes a karrierjéért is cselekedni, és még az anyjával és a testvérével is jó kapcsolatot ápol. Lenyűgöztek a képességei, és elgondolkodtam rajta, hogy milyen érdekes lenne, ha lenne két kiegyensúlyozatlan testvére.” – nyilatkozta a New York Times-nak annak idején.
Allen a Hannah és nővéreiben leszámol a romantikus filmek legnagyobb hazugságával, nevezetesen, hogy a történet ott fejeződik be, mintegy azon a ponton van vége, ahol a főszereplők összejönnek (vagy véglegesen nem jönnek össze és sírnak, ahogy távolodnak egymástól). Mintha az elmesélni érdemes történet csupán a szerelem idejére korlátozódna. Az emberi kapcsolatok azonban (tán banális, de) sokkal bonyolultabbak annál, mint ahogy a romantikus filmek nagy mitológiája bemutatni kívánja nekünk.
A Hannah és nővérei a nagy sablonnal szemben azt meséli el, hogy 1. Hannah és volt férje, Mickey (Woody Allen), már rég nincsenek együtt, sőt, Hannah-nak már másik családja van, második férjével, Elliottal (Michael Caine) pedig boldogságban él…; 2. Holly csak keresgéli, de csak nem találja meg a hozzá illőt…; és 3. A félrelépő Lee úgy gondolja, hogy megtalálja élete párját a félrelépő férj személyében, ám….

Nem kell romantizálni a szerelmet, nem az emberi élet csúcsa ha együtt vagy valakivel, hiszen a boldogság és a kapcsolat két külön dolog, ami nyilván remek, ha össze van hangolva (mint ahogy látjuk a konfliktusokból teljesen kimaradó Hannah esetében), de létezik olyan, hogy továbblépés, a másik elhagyása (ahogy azt Lee története mutatja nekünk), vagy éppen az „első látásra” helyett a fokozatos egymásra hangolódás és a később megteremtődő közös célok (ahogy az Holly és Mickey románcával is történik).
A film ismét egy jó apropó volt Allen számára, hogy távol maradjon az Oscar-díjátadótól. Nem ő volt azonban az egyetlen stábtag, akinek ugyan járt az arany szobrocska (neki akkor épp a legjobb eredeti forgatókönyvért), mégsem vette azt át. A képeken, ha rákeresünk, egyedül Dianne Wiest pózol a legjobb női mellékszereplő-díjjal. Michael Caine ugyanis, aki meg a legjobb férfi mellékszereplő lett, éppen a Cápa 4. – a cápa bosszúja című filmet forgatta, külső helyszínen…
A Hannah és nővérei Woody Allen legismertebb és legközkedveltebb mozijai közé tartozik. Ezt remek színészi játékaival és dialógusaival, még remekebb karaktereivel és szituációival érte el, fogyaszthatóbb pedig nehezen lehetne kedélyes hangulatával, ártatlan, de jópofa poénjaival és a fentebb fejtegetett, sablonostól eltérő szerelemábrázolása ellenére is happy end végével. Persze nem megrendítő, katartikus, életet újradefiniáló, földrengető dráma, de (sokszor, sőt…) van, amikor mindez nem is kell, helyette inkább egyszerűen elég jó filmnek lenni.


