
“Lássátok!” hangzott a Halhatlan Joe hadfiainak az üvöltése a Mad Max – A harag útja adrenalintól és benzingőztől túlfűtött jeleneteiben. Láttunk is egy olyan akciófilmet, amit még soha addig. Nagy siker volt Max és Furiosa ámokfutása, nem csoda, hogy felröppent már akkor a hír, hogy a női főszereplő önálló előzményfilmet kap majd. Nem kellett 30 évet várni rá, mint az előzőre, de nem is siették el az újrázást. A Furiosa ritka jó példája az igényes univerzumbővítésnek.
A Disney is hasonlót szeretett volna a Csillagok háborúja univerzummal, amikor a Zsivány Egyes után kihozták a Solo-t. Persze ott a futószalagon készítés miatt elhasalt a dolog, és a tervben lévő Boba Fett film is csak a Mandalóri sorozat történetszálaként valósult meg. A Furiosa: Történet a Mad Maxből nem esik abba a hibába, ami az összecsapott, teljesítmény-kényszeres közönségfilmeket jellemzi. Miller a Mad Max harmadik részének buktájával megtanulta, hogy csak akkor maradhat meg az apokaliptikus univerzuma értékeinél, ha kihagyja a káros produceri manipulációt. Pedig, ha a pénzembereken múlott volna, már biztos minimum a harmadik Mad Max filmet nézhetnék A harag útja 2015-ös sikere óta.
Az előzményfilm ebből az oázisból indít, ahonnan a kis Furiosát egy motoros banda két felderítője elrabolja, és elindul a kálváriája, aminek hatására pontosan tudjuk, hogy csak évtizedek múlva, és egy karral megrövidülve fog ide visszatérni. És pontosan ez tartja fenn az egész film alatt az izgalmat, hogy kiderüljön, mi, hogyan történt. Mert az előző filmben sem volt beszédes Furiosa, és itt is nagyon hallgatnia kell, hogy nehogy leleplezze az oázis létezését a vérszomjas pusztai lakóknak, akik mindenre ki vannak éhezve. 

Vezérük Dementus, akit az őrültségében is mindig jóképű Chris Hemsworth alakít, aki hasonló karizmatikus, kiszámíthatatlan bandavezérként uralja le a vásznat, mint a méltatlanul elfeledett Húzós éjszaka az El Royale-ban hippi antagonistájaként anno: csodálatos nézni nárcisztikus megnyilvánulásait, meg a kreatív ruhatárát, és a három motorból álló római gladiátorokat idéző fogatát, amivel az egész Mad Max univerzum egyik legemlékezetesebb karakterévé lép elő egy csapásra. Pedig a film bővelkedik egyedi arcokban, különösen Miller azon döntése miatt, hogy szinte kizárólag börtönviselt embereket szerződtetett statisztának, mert szerette volna ezt a lenézett társadalmi csoportot is támogatni munkával.

Sokan aggódtak a gyenge CGI trükkökkel elkészített előzetes kapcsán, hogy a Furiosa arra a sorsa jut, mint a harmadik Mad Max film. De szerencsére tévedtek, a digitális trükköket az utómunkában helyretették, a forgatókönyv és az akciók minősége nem hagy komoly kívánnivalót maga után. A film sokat foglalkozik mind a főhős, mind a világ hátterével, ezért több helyen visszafogottabb tempót vesz fel, de ez nem áll rosszul neki. George Miller újra bebizonyította, hogy mestere a műfajnak, és nagyon bízunk benne, hogy nem ez az utolsó “Történet a Mad Maxből”, amit látunk tőle.


