A 78. alkalommal osztotta ki a Brit Film- és Televíziós Akadémia a díjait. Voltak azért kisebb-nagyobb meglepetések. A Konklávé lett a legjobb film, az Emilia Pérez tudott nyerni a legjobb idegennyelvű filmként, és Mikey Madison örülhetett Demi Moore helyett. Jesse Eisenberg forgatókönyvíróként diadalmaskodott, A brutalistáért azért Adrien Brody és Brady Corbet rendező sem maradt hoppon. A nyertesek, beszédek, összegzés. És az sem mindegy, ahogy David Tennant a tavalyi után idén is visszatért házigazdaként.
LEGJOBB FILM: Konklávé
LEGJOBB BRIT FILM (idéntől kiemelten Korda Sándor emlékére is ajánlották): Konklávé
LEGJOBB IDEGENNYELVŰ FILM: Emilia Pérez(!) (mexikói-francia)
LEGJOBB ANIMÁCIÓSFILM: Wallace & Gromit – A szárnyas bosszúja
LEGJOBB CSALÁDI/GYEREKFILM: Wallace & Gromit – A szárnyas bosszúja (idéntől ez két külön kategória, itt a jövőben élőszereplős is nyerhet)
LEGJOBB RENDEZÉS: Brady Corbet (A brutalista)
LEGJOBB EREDETI FORGATÓKÖNYV: Jesse Eisenberg (Rokonszenvedés)(!)
LEGJOBB ADAPTÁLT FORGATÓKÖNYV: Peter Straughan (Konklávé)
LEGJOBB BRIT ELSŐFILMES: Rich Peppiatt (Kneecap – ír nemzeti hip-hopot!)
LEGJOBB SZÍNÉSZ: Adrien Brody (A brutalista)
LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ: Mikey Madison (Anora)(!)
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ: Kieran Culkin (Rokonszenvedés) (ő New Yorkban maradt, így átvette: Jesse Einsenberg)
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ: Zoe Saldana (Emilia Pérez)
LEGJOBB FELTÖREKVŐ CSILLAG: David Jonsson (Alien: Romulus)
LEGJOBB SZEREPOSZTÁS (2026-tól Oscar kategória): Anora(!)
LEGJOBB FILMZENE: Daniel Blumberg (A brutalista)
LEGJOBB VIZUÁLIS EFFEKTUSOK: Dűne: Második rész
LEGJOBB OPERATŐR: Lol Crawley (A brutalista)
LEGJOBB VÁGÁS: Nick Emerson (Konklávé)
LEGJOBB DÍSZLET: Wicked
LEGJOBB JELMEZ: Wicked
LEGJOBB SMINK/MASZK: A szer
LEGJOBB HANG: Dűne: Második rész
LEGJOBB DOKUMENTUMFILM: Super/Man – Christopher Reeve története
LEGJOBB BRIT RÖVID ANIMÁCIÓ: Wander to Wonder
LEGJOBB BRIT RÖVIDFILM: Rock, Paper, Scissors
ÉLETMŰ: Warwick Davis
Betétdal kategória itt nincs versenyszerűen, de a Take That előadta az Anora nyitózenéjét.
Az In Memoriam szegmenst pedig élőben Jeff Goldblum kísérte zongorán.
—
FILMES STATISZTIKÁK:
A 100%-os banda (minden jelölés díjra váltva):
2/2(!) – Rokonszenvedés (eredeti forgatókönyv(!), férfi mellékszereplő)
+1/+1 – Alien: Romulus (Rising Star)
Díjak filmek szerint (a +1 a Rising Star, ahol a filmet hivatalosan nem írják hozzá a nominációhoz):
4 (9 jelölésből): A brutalista (rendező, színész, zene, operatőr)
4 (12 jelölésből): Konklávé (film, adaptált forgatókönyv, vágó, brit film)
2 (3 jelölésből): Wallace & Gromit – A szárnyas bosszúja (animációs, családi)
2 (7 jelölésből): Dűne: Második rész (vizuális effektusok, hang)
2 (7 jelölésből): Wicked (díszlet, jelmez)
2 (7+1 jelölésből): Anora (színésznő(!), casting)
2 (11 jelölésből): Emilia Pérez (idegennyelvű(!), női mellékszereplő)
1 (5 jelölésből): A szer (smink/maszk)
1 (6 jelölésből): Kneecap – ír nemzeti hip-hopot! (brit elsőfilmes)NYERETLENEK:
6 jelölésből: Sehol se otthon
5 jelölésből: Nosferatu
3 jelölésből: A vad robot(!), Gladiátor II, Blitz, Sing Sing, The Apprentice – A Trump-sztori
2 jelölésből: Áradás(!), Keserű igazságok (Hard Truths), The Outrun
1 jelölésből: Better Man: Robbie Williams, A majmok bolygója: A birodalom, Kensuke’s Kingdom, A majomember, Kincs, Santosh, Sister Midnight, Én még itt vagyok! (I’m Still Here), A szent füge magja; Minden, ami fénynek tűnik; A Nickel-fiúk, Agymanók 2., The Last Showgirl, Kivérző szerelem, Lee, Bird, Eretnek
+1 jelölésből: Black to Black, Nincs lehetetlen (Unstoppable), In Camera
—
Az est poénjai és pillanatai (már amennyit a BBC vágott műsorában egyáltalán láthattunk két pufferelés között):
– A nyitómonológ ezúttal is erősre sikeredett, plusz volt némi duettezés az elején Camila Cabellóval.
– Selena Gomez nem találta a kinyitott borítékon a legjobb brit elsőfilmes nyertesét, ezért Zoe Saldana segítette ki azzal, hogy megmutatta mit kell felolvasson – a felolvasást magát a nyitás közben beszélték meg, kié legyen.
– Stephen Merchant „a magyar Office-ról” beszélt és megemlített egy bizonyos Zoltánt az adaptációk felvezetésénél… talán nézett némi Tóth Jánost Mucsival?
– Jesse Einsenberg előadta, hogy a Rokonszenvedés valójában stop motion, 8 évet vett el az életéből és Kieran Culkint nehéz volt meganimálni – mindezt az animációk felkonfjánál.
– Adam Pearson és Coleman Domingo átadópárosa jópofa volt, ahogy a brit és amerikai habitust vetették össze, Coleman szerint az angolok sokat kérnek bocsánatot, Pearson így elnézést kért az előtte lévő bocsánatkéréséért.
– David Tennant kihirdette Timothée-t a Chalamet hasonmásverseny idei győztesének és spontán meginterjúvolta.
– Ahogy Tennant felsorolt jól ismert neveket az idén 20. évét ünneplő Rising Star Award előtt… s hogy ők csak jelölésig jutottak végül.
– Warwick Davis a kis pulpitusánál aranyosan sütötte el a „köszönöm anyukámnak, hogy itt lehetek” sallangot. „Szó szerint ő az oka, hogy most itt állok. 55 éve megszült engem.”
– Mikey Madison szállította az est legcukibb sokkos megilletődését.
ÖSSZEGZÉS:
Az est meglepetései: Különösebb nem volt, ugyanakkor minden balhéja ellenére most úgy tűnik, az Emilia Pérez megállíthatatlan a nemzetközi mezőnyben (igaz, ennél és Saldanánál sokáig többre volt hivatott), ugyanakkor az Én még itt vagyok! brit forgalmazása egyelőre limitált volt és a brazil lobbi is erősebben kihathat Amerikára, mint ide, ahol Fernanda Torres se volt jelölve.
Az est vesztesei: Arra számíthattunk, hogy a Wallace & Gromit – A szárnyas bosszúja legalább az egyik főkategóriáját elviszi, de a duplázással teljesen kiszorította az Áradás/A vad robot kettőst, s mivel az amerikai Akadémiában is akad brit részvétel, ez gyengítheti a A vad robotot az Áradás javára.
Az est győztesei: Kieran Culkin teljes szezonsöpérésnek kihatása már Jesse Einsenberget is elérte, talán pont a legjobbkor. Az Anora a Choice után 1 nappal a produceri és a rendezői szakszervezet fődíját is elvitte, most hétévégn pedig az írói szakmát kebelezte be, ezzel komoly főesélyessé lépett elő, a lendületet pedig most Mikey Madison és a casting vitte tovább. Mikey a Rising Starban alulmaradt (de az közönségszavazás), s bár ezzel nem a saját, inkább a film esélyeit növelte… legalábbis egyelőre. Jövőhétvégén jön a SAG, azaz a színészek szakszervezete (élőben a Netflix-en), ahol a casting kategória lényegében a legjobb filmet jósolja – még idén utoljára tisztán – és ha már a legjobb filmet és brit filmet elvívő Konklávét kvázi hazai pályáján is legyűrte Ani, ez jó előjel a SAG elé. Ugyanakkor A brutalista visszaszerezte a lendületét, a Konklávé pedig végérvényesen megérkezett az Emilia Pérez hűlt helyére, szépen lassan, óvatosan, a háttérből. Akár a film cselekménye, nem? Ha a SAG castingot ezek egyike viszi el, az kellőképp érdekessé teszi az Oscar előtt a dolgokat. Ha pedig Madison azt is begyűjti, úgy Moore kezdhet aggódni.
Sok tehát még a nyitott kérdés és 2 héttel az Oscar előtt már nem minden fog bezáródni. Izgi lesz!