
A szörny a gyerekszobában
Miért beszél mindenki a Kamaszokról? Nem csak azért, mert a megvalósítása gyakorlatilag egy mesterkurzus a filmkészítés minden aspektusából, de nem is csak azért, mert érzelmileg felkavaró és olyan végtelenül emberi. Ez a sorozat egy olyan veszélyre hívja fel a figyelmet, amivel egyénileg és társadalmilag is dolgoznunk kell, ha nem akarjuk, hogy elvesszenek a gyerekeink. Most és sokat. Kivétel nélkül.
A sorozatról sokat fognak még írni, már most óriási hullámokat vet, és nem ok nélkül: egyrészt ez egy sziszifuszi munkával összerakott grandiózus vállalás, másrészt egy életbevágóan aktuális társadalmi szintű témafelvetés is, amire már így is lehet, hogy késő reagálni.
KÉSZÍTŐK: Az ötlet a Covid alatt született meg Stephen Graham fejében, amikor pár hónap különbséggel két olyan hírt is olvasott, amiben kamaszfiú gyilkolt meg kamaszlányt Nagy-Britanniában. Úgy érezte, hogy ezekkel a tragikus esetekkel mindenképp kezdenie kell valamit. A saját történetükhöz az indíték, az csak jóval később, a forgatókönyvírás és -átírás alatt, az egyik fiatalabb asszisztensüknek köszönhetően került a képbe. Az egy snittes formátum viszont szinte a kezdetektől adott volt, a Forráspont (2021) után Stephen Graham ismét szerette volna, ha így mesélik el az eseményeket, először a rendező, Philip Barantini nem annyira lelkesedett ezért, ám ez sem tartott sokáig. A konkrét forgatókönyvet már ketten írták Jack Thorne-nal, akiről a legutóbb a Mérgező város és a Mariaban is közreműködött, elképesztően termékeny alkotó.
Ezzel nem a belterjességet szerettük volna finoman felhívni a figyelmet, hanem épp annak az ellenkezőjére, arra, amit már Kate Winslet is említett a Lee kapcsán: olyanokkal a legjobb együtt dolgozni, akik csapatban teszik ezt, mindent alávetnek a közös célnak, és ezáltal együtt sokkal többre képesek. Stephen Grahamnek van erre focis hasonlata is, mint nagyjából minden másra egyébként, mi nem bonyolódnánk bele, a lényege nagyjából ennyi: a filmkészítés, főleg ha jó, nem egy magányos golfjátszma.




Látszólag tehát minden rendben van az otthonukban, mégis ennek az ajtaját törték be most a rendőrök, hogy aztán magukkal vigyék a fiút (és nézőként minket is) a kihallgatásra. Pedig ez ellentmond minden zsigeri reakciónknak. Ráadásul Jamie-vel nem volt soha semmi baj, habár az elmúlt évben romlottak valamennyire a jegyei, de egyébként okos fiú, a kedvence a történelem. És ahogy a kortársai is mind, miután hazaért, azonnal bezárkózott a szobájába, hogy az internet nyúlüregében töltse a szabadidejét. Ezzel kezdődött volna?

A Kamaszok abban is zseniális, hogy nem ad leegyszerűsített magyarázatokat. Csak megérteni próbál, de nem kezdi el a naponta változó digitális világot sem magyarázni, csak azt mutatja meg húsba vágóan, hogy léteznek olyan szakadékok, ahol kieshet egy gyerek, az otthonokban is, és néha pont akkor, amikor látszólag csak görnyedten ül a szobájában a számítógépe előtt. Ezért aztán mindenkinek látnia kell, mindenkinek, akinek van gyerek a környezetében, de azoknak is, akik a témaválasztástól függetlenül szeretnének egy egészen kiváló sorozatot nézni. Vagy az is lehet, hogy a legjobbat.


