A jövő évi Oscaron bemutatkozik a casting kategória, majd 37 év próbálkozás után a 100.-on (2028-tól kezdve) végre a kaszkadőrök is megkapják a maguk aranyszobrát az Akadémiától.
Noha akár már Buster Keaton vagy Charlie Chaplin idején osztogathattak volna a legjobb, legbátrabb, legmerészebb mutatványokért Oscart, először csak az 1990/91-es szezonban lett komolyabban téma a dolog. Onnan aztán ugyan mindig próbálkozott a szakma, akik a színészi szakszervezet tagjai is egyben (többnyire), mégsem járt soha egyetlen év sem sikerrel, s már a 2010-esek elejét írtuk. Tényleg, szó szerint minden esztendőben nekifutottak érdekérvényesítő szándékuknak, de mindhiába. Tudjátok mi történt ebben a több, mint 20 évben? Az hagyján, hogy bevezették az animációs kategóriát, de a ’90-es évek második felében egyszerre létezhetett két különálló filmzenei is, egy a drámai, egy pedig a könnyedebb muzsikáknak.
Olyan, hogy több „osztállyal” is ilyen rövid időn belül bővüljön az Oscar felhozatala, szintén Chaplin korába kell visszamennünk, a ’40-es évek indultak úgy, hogy egymást követő gálákon lett bevezetve a két dokumentum részleg, végtelen lehetőséget megnyitva ezzel Walt Disneynek. Ez a folyamat anno hiába ment le két esztendő alatt, valójában testvérdíjak, a mostani hároméves periódus viszont egymástól teljesen független szakterületeket emel be a díjszezon kiemeltjei közé, szóval elég történelmi, ami a szemünk előtt történik majd a közeljövőben. A soron következő, 98. Oscaron jövő március 15-én így tehát 24 (akár a kettébontott hangok idején), a 100.-on pedig 2028-ban 25 boríték nyílik majd, szóval sok sikert a producereknek, az íróknak és a rendezőnek az adásidőhöz!
A kaszkadőrök folyamatos visszautasítását a ’90-es években eléggé zokon vették egyesek, köztük a Red Bull alapító Dietrich Mateschitz is megelégelte, aki 2000-ben bejelentette, hogy a saját vagyonából finanszírozva életre hívja a Taurus World Stunt Awards-ot, melyet ő egyáltalán nem akart az energiaital imidzsébe tuszkolni, a fiatalos, extrémsportos, már akkor F1-es csapatalapítási vágyakkal rendelkező brand pedig átadta a szakmai kategóriákon és díjazáson alapuló rendezvényt a kaszkadőrök szakszervezetének. Noha az osztrák milliárdos már nincs velünk, a Taurus köszöni szépen, él és talán mostantól mindennél jobban virul.
Korábban adták a tévék is, mostanság élő nincs, de pár nappal az esemény után a Vimeóra vágatlanul felpakolják, ahol aztán kb. 1 hónapig szabadon bepótolhatja bárki. Érdemes egyébként, mert nem semmi montázsokat és klipeket szoktak összerittyenteni, ezek megléte is hiányos a covid óta az Akadémiától. Mivel a kaszkadőrök inkább a blockbusterekben utaznak, ezért „saját Oscarjuk” is rendre a nyári moziszezon elejére szokott esni, április vége és május közepe közötti szórásban (idén május 10-én), de nyilván az Oscar hallatán sanszos, hogy ezt is bezsúfolják majd a rendes díjszezonba és jövőre rendezik utoljára a tavasz második felében.
Magyar érdekeltségű sikert is könyvelhetett már el a szakma, amikor a Halálos iramban 6 helyett a Die Hard 5 valóban pompás, Budapesten és a Hungaroring egyik belső parkolójába felhúzott zöld hátteres autópálya díszletben forgatott üldözése lett az az évi nyertese a legjobb akció járművel kategóriának. Ugyan konkrét magyar név nem szerepel a díjazottak között, a filmen dolgozó kaszkadőrcsapat külön demonstrációt tartott a pályán a munka végeztével a szezonzáró versenyhétvégén. A páncélautók pedig Szalay Balázs csapatának műhelyéből, a Szalay Dakar Teamtől gurultak ki és lettek alkalmanként kiállítási tárgyak Etyeken, szóval nyakig benne voltak a magyarok a film egyetlen, tényleg ütős és címéhez méltó részében.
A Taurus-on egyébiránt olyan klasszikusan fődíjnak mondható kategória nincs, az annak értelmezhető szakmai elismerést 2008-tól a SAG osztja ki, akiknek immár mind a 6 filmes szobruk igazi Oscar jósló lesz, hisz a 4 alakítási mellett a casting és a stunt van jelen náluk. Ebből kifolyólag egyelőre még sok a kérdőjel az Oscar bevezetés körül: filmeket fognak jelölni úgy általában, konkrét jeleneteket/mutatványokat, vagy egyéneket?
Mindhárom teljesen indokolt lehet. Ha simán filmek, akkor, mint a vizuális effektek, ez is egy közönségorientált bagázs lesz, ami által nőhet a nézettség, hisz több ismerős címbe botolhat az egyszeri átlagnéző. Többe? Vajon mekkora lesz az átjárás a vizuállal, mik válhatnak ezáltal többszörösen jelölt alkotásokká, amiknek eddig erre nem sok esélyük akadt erre, avagy hány, csak itt felbukkanó mozi fogja megduzzasztani a gála előtt nézendőink listáját, ha mindent le akarunk darálni addig? Duzzasztaná egyáltalán, ha eleve látott látványfilmeké a terep?
Na és mi van akkor, ha csak jelenetek kerülhetnek ide be? Egy erre orientált akcióorgia kitehetné a kategória 3-4 ötödét, mint mikor több betétdal van jelölve ugyanonnan? Vagy ez korlátozva lenne? A jelenetes megközelítés persze játékba hozhatja a szezont eleve uralók részét, hiszen ha csak 1 olyan mutatvány is belefér egy adott sztoriba, akkor a többi 8-10 nominációja mellé simán felírhat még egyet az aktuális domináns erő, s akkor oda a nézők behúzásának teljes opciója, s az óriás kitágulás megléte. De hát várjunk…
…nem lenne ildomosabb az arc nélküli, nem megénekelt hősöket kiemelni, akik ezáltal kaphatnák meg igazán a dicsfényt, mindazon életveszélyes ugrások, gyulladások és esések után, amikkel kockára teszik a sorsukat nap, mint nap? Oké, pár kivételtől eltekintve, ők nem húzónevek, könnyen a technikai kategóriák (tényleg, ez az, vagy ugyanolyan határmezsgye, mint a dalok?) ismeretlen nagyágyúi mellé kerülhetnek. Nyilván a múltból, nem egy Chaplin vagy Keaton, de az olyanok, mint Piroch Gábor vagy Gulyás Kiss Zoltán (a fenti Sárkányszív zuhanás az övé), minden további nélkül csak a sokadik emberek lennének az évi tablófotókon.
Életműdíj a Taurus-on a kezdetek óta van, igaz az elsőt pont nem egy, a fentieknek megfelelő alig ismert háttérarc kapta, hanem Burt Reynolds örök cimborája, a legtöbb Smokey és a bandita, az első két Ágyúgolyófutam és a Tollas futam rendezője, Hal Needham, akiről ugye Quentin Tarantino is mintázta Cliff Booth figuráját. A Volt egyszer egy… Hollywood folytatása David Fincher rendezésében a hírek szerint 1977-be kalauzol el bennünket, ami pont a Smokey 1 kijövetelét jelentené, talán nem véletlenül. Abból a korszakból amúgy még érdemes kiemelni Henry Blight Halickit, az eredeti, 1974-es Tolvajtempó atyját. Ő a 2. rész forgatásába halt bele a ’80-as évek végén.
Miután 2012-ig hiába próbálkoztak az Akadémiánál, a kaszkadőri szervezet feladta a dolgot (pont Needham akadémiai életműve után), de a közhangulat folyamatosan életben tartotta mellőzésüket. 2014-ben egy ugribugriból rendezésre áttért páros leszállította a John Wicket, 2015-ben óriási buzz övezte a Mad Max: A harag útját, majd 2016-ban Jackie Chan kapott életműszobrot az Akadémiától, s bizony nem elsősorban színészként, hanem inkább kaszkadőrként. Azt se vitathatta senki, hogy bár a fizikát meghazudtolják, még a Halálos iramban franchise is leforgat mindent, amit tud, legyen az giga „autómágnes”, amivel áthúznak kocsikat egy épület oldalán „Skóciában”, vagy egy élőszereplős római autósfocis Rocket League óriásbombával.
2019 nyarán Tarantino hozta újra köztudatba a dolgot, noha szegény Burt Reynolds-ot már nem tudta beleforgatni a Hollywoodba – az egészet viszont csak tétezte, hogy Brad Pitt a fikcionalizált, álnéven futó, még kaszkadőr Hal Needham eljátszásért kapott mellékszereplői díjat. De az óceán európai félteke se pihent, s bár eléggé belassultak a James Bond kalandok, de amikor a Craig-érát Guinness rekorder autóborulás és legnagyobb valódi robbantás, meg ilyen részletes üldözési kulissza beszámolók jellemezték, nem lehet azt mondani, hogy ne lett volna részükről is egyfajta burkolt kampányolás ez a kategória létjogára.
Az utolsó löketet pedig végül is csak a John Wick dominó adhatta nyomásként az Akadémia vállára. Míg Chad Stahelski és Keanu Reeves megmaradtak a bérgyilkos mikorverzumukban, addig David Leitch onnan kiválva szépen felépítette magát az Atomszőkével (az a feledhetetlen pesti lépcsőház!), a Deadpool 2-vel, a Hobbs & Shaw által a Halálos irambannal, a könnyed A gyilkos járattal, és persze ezek betetőzéseként a tavaly ilyenkori A kaszkadőrrel. A filmet promótálva és a Barbenheimer mémet meglovagolva egy remek montázst kaptunk a 96. Oscaron a hősies szakmabeliek tiszteletére, ám a csúcspont akkor égő módon és feltűnően elmaradt: Emily Blunt és Ryan Gosling bejelentés nélkül távoztak a színről, s az idei show alatt se lett megerősítve az áttörés, a mozi pedig kövér 0 jelöléssel zárt. A Bond-féle borulási rekord megdöntésére azért sikeresen rámentek.
Viszont most, picit váratlanul és a semmiből, amikor már kezdte megint mindenki temetni a dolgot, csak pont került a 37 éves kálvária végére: az Akadémia és a szakmát képviselő David Leitch közösen hozták nyilvánosságra a nagy hírt, aminek rééééég itt lett volna már az ideje! De azért egyetlen kérdés még felmerül az emberben, elvégre itt ugrált a cikk írása (és olvasása) közben folyamatosan az a bazi nagy elefánt a szobában…
Ha végül személyek vagy jelenetek lesznek díjazva, akkor vajon Tom Cruise milyen őrültséggel fog előrukkolni, hogy rámenjen az első kaszkadőri Oscarra? Ennek hallatán csak megjön a kedv a végső +1-edik lehetetlen küldetésre, vagy felgyorsítja az űrbéli terveit?
A témához kapcsolódik:
Egy hétpróbás kaszkadőr elemzi ki a motoros jeleneteket ismert filmekben