A megváltozott életmód, a fejlődő tudomány, a társadalmi szerkezet átalakulása miatt kitolódott az átlagéletkor, és a korábban idősnek nevezett korosztály tagjai egyszerűen szólva fiatalosabbak. Egy mai hetvenes közel sem olyan, mint egy harminc évvel ezelőtti hetvenes. Aktívabb életet él, és ha nem is bulizni vágyik, de feltétlenül magasabb benne az igény a kikapcsolódásra.
Hogy ezt pontosan mikor ismerte fel Hollywood, nehéz lenne megmondani, de napjaink szenior-film dömpingje bizonyítja, hogy valamikor igenis felismerte. A mai hetvenesek szerelembe esnek, munkát vállalnak, problémát oldanak meg. Gazdaságilag is pont olyan teljes jogú tagjai lehetnek a társadalomnak, mint húsz évvel fiatalabb embertársaik. Vagyis nem csak, hogy illik a szépkorúak számára filmet gyártani, hanem egyenesen kötelező. Sőt, megéri. Róluk és nekik.

Cikkünk olyan példákat sorol, amelyben a méltósággal, vagy éppen a némi humorral kezelt öregedés az alkotók reménye szerint nem csupán üres frázis.
Sokáig az is kockázatos volt, ha egy negyvenpluszos színésznővel akartak romantikus filmet készíteni. (Nyilván többek között ez vezetett ahhoz a kétségbeesett küzdelemhez, amit negyvenpluszos színésznők vívnak, és amelynek az arcuk esik áldozatul. De ezt most hagyjuk is, mert túl szomorú történet, és messzire vezetne.)

Fondát később még összehozta a szerencse – és főleg Sydney Pollack – egykori partnerével A Las Vegas-i lovasban, ahol, úgy fest, már nem volt gond a kora. Sőt, a sors egy időskori szereppel is kárpótolta újfent Robert Redforddal a Milyen hosszú az éjszakában, amely persze nálunk nem került végül moziba.

Kezdjük mindjárt Nancy Meyers-szel, aki együtt öregszik figuráival, és azok problémáival.
A közepes romkomok királynője főleg azért nem tud mellé lőni, mert olyan színészekkel dolgozik, olyan díszletbe állítja őket, és olyan mese-életet rajzol köréjük, hogy a néző észre sem veszi, hogy a semmit nézi, de a film végére jó eséllyel kisimulnak a ráncai. Ki ne szeretné azt nézni, hogy Meryl Streep forró, csokis croissant-t süt hangulatfényben, egy olyan konyhában, ahová sokan beköltöznénk?
Meyers íróként mindig is a könnyed szórakoztatás híve volt. Az ő tollából való a Holiday, vagy a Zűr bajjal jár. Pedig írt ő egy Benjamin közlegényt is, ami Oscar jelölésig vitte, de az ilyesmit kevesebben nézik (pedig azért az sem egy Tarr Béla), meg nyilván több is vele a meló.

Nancy Meyers hat évvel a Minden végzet nehéz után talán már tisztábban látta, hogy az idősebb korosztálynak szóló filmeknek sem kell feltétlenül igazságot szolgáltatniuk, elég, ha szórakoztatják az említett korcsoportot, és annak mindennapi problémáival foglalkoznak. Ami persze szükségszerűen más, mint a harmincas generációé, de mivel a Meyers-művekről van szó, ahol mindenki szép és gazdag, nem az SZTK-ban való sorban állás témáját dolgozza fel továbbra sem.






A film cukisági faktorát pedig azzal igyekeznek növelni, hogy Douglas mellett a korosodó Morgan Freemant, Kevin Kline-t és Robert De Nirót is látjuk. Azzal az alapproblémával meg igyekezzünk nem foglalkozni, hogy egy tízes skálán mennyire is megalázó, ha egy idős embert a kora miatt használ cukiság tényezőnek egy film, elfeledkezve arról, hogy ő is volt fiatal.
Nagyjából amúgy ezzel van dolgunk a Vén rókák esetében is, ahol Michael Caine, Alan Arkin és ismét Morgan Freeman kalandjait kell azért bájosabbnak találnunk, mert a nyolcvanat verik felülről. Az alkotó akarata ellenére elvonja a figyelmet arról, hogy színészek, és arról hogy még mindig férfiak.
Hogy idős figurák életét, mindennapjait könnyed, akár a jóval fiatalabb korosztály számára is élvezhető módon mutassanak be, nem amerikai találmány. A brit filmipar éppúgy kivette belőle a részét a kezdetekkor is. Persze sokszor emberközelibb, vagy az európai szem számára hitelesebb módon.



Celia Imrie kábé arra a sikervonatra tudott felszállni, amire Amerikában Diane Keaton. A szenior-filmek szinte állandó résztvevője. Benne volt a Felül semmiben, mindkét Marigold Hotelben, és a szintén a kategóriába tartozó Táncterápiában is. Utóbbi már komolyabban veszi a drámai vonalat, viszont épp ezért tudjuk jobban átérezni, akármelyik generációhoz tartozunk is.
Az öregedés persze – ahogy mondani szokták – nem csak játék és mese, és egyes filmesek úgy döntenek időről időre, hogy ezzel szembesítik a nézőt, és nem kenik el a valós problémákat.
A Vénusz (amelyért kétségkívül Peter O’Toole-nak Oscar-díjat kellett volna kapnia) arra vállalkozik, hogy egy koros színész hattyúdalát mutassa be. A szívbemarkoló őszinteséggel megírt, és eljátszott karakter emberi mivoltát szinte csak gyengeségein keresztül látjuk, ezáltal – tök mindegy hány éves – a néző magára fog ismerni. A vágy, a szerelem, a karrier csendes kimúlásának elbeszélése egy színleg mindent feladó, de legbelül kamasz vehemenciával remélő férfi történetén keresztül.

Na, épp ez marad el például az Örömjárgányban. A Helen Mirren és Donald Sutherland főszereplésével készült dráma nyilvánvalóan azzal a céllal született, hogy az időskori fájdalmakat és nehézségeket ne szépelegjük el. Ezt a vállalást túl is teljesíti. A néző csupán a gyötrelmet kapja, feloldozást nem.

Még filmek a témában:



