
Jean Valjean örökösei
A Portré a lángoló fiatal lányrólt beelőzve lett a franciák Oscar-nevezettje, de balszerencséjére ott volt az Élősködők. Nagyon erős, nagyon komplex mozi olyan zárójelenettel, amitől nagyon nehezen szabadul az ember.
Megint egy bevándorlós film, mondhatná az ember az előzetes és a filmplakát láttán, de nem. Ebbe már én is beleszaladtam, amikor a Bazi nagy francia lagzik Charles Kofiját, azaz Noom Diawarát kérdeztem a bevándorlók helyzetéről. „Ember, én tősgyökeres párizsi vagyok!” – hangzott a válasz és nem igazán volt miről vitatkozni.
A film már az elején megadja ugyanezt a választ, sokféle ember francia zászlóval a kezében, francia mezben a francia himnuszt énekli a francia nemzeti tizenegy meccsét nézve. Talán az őseik még nagyon távol voltak, amikor Victor Hugo A nyomorultakat papírra vetette, de ők már mind itt élnek a Szabadság, Egyenlőség és Testvériség zászlaja (és hangzatos jelmondata) alatt. Ide, Montfermeilbe, Párizs központjától 17,2 kilométerre érkezik meg a vidéki rendőr, Stéphane Ruiz (Damien Bonnard), aki az exével élő gyerekét szeretné magához közelebb látni. Egy összeszokott páros (Chris – Alexix Manteni, Gwada – Djebril Zonga) mellé osztják be és rögtön be is dobják a mélyvízbe. 

A Maliban született forgatókönyvíró-rendező pontosan tudja, miről beszél. Montfermeilben több alkalommal is összetűzésbe került a hatóságokkal, de a filmbéli drónos kisfiúhoz hasonlóan ő maga is készített felvételeket rendőri túlkapásokról, melyek élményekből előbb egy többszörösen jelölt és díjazott rövidfilm (Les misérables 2017), majd a franciák Oscar-nevezettje (ugyancsak számtalan díj és jelölés mellett) készült. Karakterei háromdimenziósak, mindegyiküknek megvan a maga története és baja, a cselekmény átgondolt, mert bár mindenből van benne egy kevés, a kapcsolatokat, összefüggéseket és törvényszerűségeket feltárva válnak egésszé, egyben megteremtik az atmoszférát, a feszültséget, miközben valós képet festenek a jelenről.
Az egész mozi pedig nem más, mint katartikus befejezés felvezetése, ahogy az egész rákészül arra, amit nagyon nehéz lesz elfelejtenünk (de miért is tennénk?) filmes élményként.


