
Rosszul fest
A posztimpresszionizmus egyik legnagyobb alakjának utolsó éveit dolgozza fel ez a film a névrokon Willem Dafoe rendkívül szuggesztív, Oscar-jelölést érő alakításában. Gyors ecsetvonások, két szanatórium, egy levágott fül és rengeteg napraforgó.
Vincent van Gogh (1853-1890) életében állítólag egyetlen festményt adott el, a Vörös szőlőhegy (1888) mai áron nagyjából 2 ezer dollárért kelt el. Kortársai nem nagyon értették és hogy értetlenségüknek hangot is adjanak, sokszor kinevették; van Gogh azok közé a művészek közé tartozik, akiket csak a haláluk után ismertek el. 
Életéről a Theoval történt levelezéséből tudunk a legtöbbet, de rengeteg mendemonda is kering róla, melyeket az innen-onnan előkerülő bizonyítékok hol megerősítenek, hol pedig megcáfolnak (pl. a halála és az a bizonyos füllevágás). A róla készült talán leghíresebb film A Nap szerelmese (1956), amit 4 Oscar-díjra jelöltek (köztük a Vincentet alakító Kirk Douglast), az aranyszobrot végül Anthony Quinn vihette haza Gauguin megformálásért.

A történetbe ott kapcsolódunk be, amikor Van Gogh (Willem Dafoe) Párizst elhagyva Paul Gauguin (Oscar Isaac) javaslatára délre, Arles-ba költözik, ahol több a fény és az ihlet (Gauguin 5 évvel volt idősebb Van Gogh-nál, Dafoe viszont 23 évvel idősebb, mint Isaac). 1888-at írunk, 2 rendkívül termékeny év van hátra az életéből. A Theotól (Rupert Friend) kapott pénzből itt éldegél és festeget, illetve harcol a démonaival, hol szabadon, hol pedig négy fal közé zárva (Saint-Rémy-de-Provence-i és Auvers-sur-Oise-i szanatóriumok).
Folyamatosan vívódik és erős benne a küldetéstudat, hogy a festményein keresztül a saját szemével láttassa a világot az emberekkel. Ténykedése, zavart elmeállapota és viselkedése az egyház figyelmét is felkelti, de a pappal (Mads Mikkelsen) való beszélgetése – is – rámutat arra, hogy egyáltalán nem képzeli felsőbbrendűnek magát, sokkal inkább egy olyasvalakinek, aki rossz korba született és akinek különös látásmódja befogadására és megértésre még nem készült fel a közönség. Apja lelkész volt, maga is kacérkodott ezzel és teológia tanulmányokat folytatott, ismeri a Szentírást és nagyjából tisztában a szerepével, a helyével a világban. A jövőnek fest és ez okoz benne – némi – törést, hiszen a mában kell élnie és boldogulnia anyagi és erkölcsi elismerés nélkül. Dafoe Oscar-jelölése teljesen jogos, amit itt (a Floridai álomban szintén Oscar-jelölés) és A világítótoronyban művel az zseniális.
A film gyakorlatilag a festő elméjében való bolyongás, folyamatos útkeresés, vívódás. Az ideges (kézi)kameramozgást nem könnyű megszokni, de vitathatatlanul hozzájárul a vibráló atmoszférához. Különleges filmélmény, izgalmas adalék egy meg nem értett zseni életéhez, melyet – sokadszor írom le – Dafoe nagyszerű alakítása tesz emlékezetessé.


