Az első benyomás az élet minden területén hatalmas befolyással bír, nincs ez másként a filmekkel sem. Mindannyiunknak van legalább egy ikonikus kezdőképsor, ami örökre beleégett az emlékezetünkbe. Személyfüggő, kit mi fog meg: a vizualitás, a háttértörténet, az alaphelyzet bemutatása (Hátsó ablak, A Gyűrűk Ura), egy meghökkentő alapszituáció, extrém brutalitás (Nagymenők), akció vagy a film cselekményének későbbi szakaszából származó jelenet érdekes felvetése (Forrest Gump, Aranypolgár, Mementó, L’ecsó). Az is előfordul, hogy a cselekményt különösebben nem befolyásoló jelenetet láthatunk, ami viszont jól megalapoz egy-egy karaktert (Vissza a jövőbe, Meglógtam a Ferrarival).
Aztán sokszor csak elkezdik a sztorit és néha ez a legjobban bevált módszer (Indiana Jones, Pókember: Irány a pókverzum!, Dunkirk, Hetedik pecsét, Gravitáció).
A CineFix csapata most elkészítette minden idők 10 legjobb filmkezdésének listáját. A válogatás rengeteg egyéb példát is felsorol a kiválasztott tízen kívül, amik ikonikusak, különböző országokból és érákból. Mi magyarok külön büszkék lehetünk, hiszen a listában előkelő helyre került Nemes Jeles Lászlótól a Saul fia (az egyik legmegrázóbb jelenetsorral valaha), valamint Tarr Bélától a Werckmeister harmóniák (tőle egyébként a Sátántangó és A torinói ló is említve van).