
Bárányok bégetnek
Az A24 produkciós cég 2012-es megalakulásával nem csak ambiciózus kezdőfilmeseknek kínált független alternatívát, hanem kreatív korlátok közé szorított veteránoknak is. A vállalat indulása óta rengeteg szerzői munkával gazdagította a nagyérdeműt, elég csak Denis Villeneuve Ellenségére, vagy Paul Schrader A hitehagyottjára gondolnunk. De felkarolta az olyan ígéretes művészek projektjeit is, mint a Safdie fivérek (Jólét, Csiszolatlan gyémánt), Ari Aster (Örökség, Fehér éjszakák) vagy Robert Eggers (A boszorkány, A világítótorony), akiknek bemutatkozó filmjei bizonyos körökben már kultstátuszba kerültek.
Vladimar Jóhannsson első nagyjátékfilmje, a Bárány sem lóg ki a stúdió profiljából, ezért nem volt kétséges, hogy elborult ötlete zöld utat kap a fejeseknél. A rendező a festői izlandi hegyvidéken játszódó, káprázatosan fényképezett, de kimérten építkező (kamara)drámát készített, melynek nyomasztó atmoszférája feledteti velünk a katarzis elmaradását. A mű a júliusi cannes-i filmfesztivál Un Certain Regard szekciójában elnyerte a Legeredetibb alkotás díját és még Arany Kamera-díjra is jelölték.
A gyermektelen pár, Maria (Noomi Rapace) és Ingvar (Hilmir Snær Guðnason) egy távoli izlandi tanyán élnek és állattenyésztéssel foglalkoznak. Zavartalanul töltik mindennapjaikat, mígnem karácsony éjjelén egy félig bárány, félig ember újszülöttre találnak az istállójukban. Magukhoz veszik a furcsa szerzetet, ám környezetük idegenkedve fogadja őt, ráadásul az anyajuh is vissza szeretné kapni kicsinyét.



De a gyanakvó ösztönök Péturon (Björn Hlynur Haraldsson), Ingvar bátyján is eluralkodnak, amikor egy komikus ebédjelenet keretében először találkozik Adával. A férfi nem tudja kezelni a helyzetet, döbbenet jelei mutatkoznak rajta, egy másik snittben pedig kifakad testvérének, hogy mégis mi a franc ez. Ezzel a mi tévképzeteinket is eloszlatja az idilli(nek tűnő) családról, amely a külső betolakodó feltűnése előtt még a felhőtlen boldogság mámorában úszott. Hamar ráeszmélünk, hogy a porontyuk elvesztésén feldolgozni képtelen szülők csupán gyászuk enyhítésére használják a csöppséget (aki/ami nem véletlenül viseli az elhunyt nevét).


Noha a mozi végig komótosan építkezik, a készítők a fináléban sejtetés helyett premierplánban mutatják az eseményeket, amin meglátszik a limitált büdzsé és ez kizökkentheti a nézőt az élményből. Ettől a nüansztól eltekintve Vladimir Jóhannsson debütáló rendezése egy alaposan megtervezett, pattanásig feszült, népmesei elemekkel tarkított, hangulatos zsánerötvözet, amely egyszerre borzongató és tartalmas.


