A világ legrosszabb embere (Verdens verste menneske), rendező: Joachim Trier, forgatókönyv: Joachim Trier, Eskil Vogt, szereplők: Renate Reinsve, Anders Danielsen Lie, Herbert Nordrum. norvég-francia-svéd-dán-amerikai vígjáték, filmdráma, 121 perc, 2021. (16)
That’s Life
Joachim Trier (Oslo, augusztus, Hétköznapi titkaink, Thelma), dán-norvég rendezőnek sikerült az, ami előtte sokaknak nem, hiszen legújabb filmjének megtekintése után átgondoltam az életemet. A világ legrosszabb embere egy hétköznapi mozi, de éppen ez a természetesség, ez az életközeliség teszi 2021 legjobb darabjává. Trier legfrissebb munkája olyan könnyedséggel beszél a húszas, harmincas éveikben járók, és általában az élet kihívásairól és bizonytalanságairól, hogy ettől úgy érezhetjük, már nem is filmet nézünk, hanem a rideg valóságot. Mesterművében olyan momentumokat emel ki, amelyeket kortól függetlenül mindenki átélt, átél most, vagy fog átélni később, s mi ez, ha nem a mozi igazi varázsa, amikor az mindenkihez szól.

Trier történetének főhőse Julie (Renate Reinsve), a csapongó oslói lány, kinek élete talán legsűrűbb négy évét követhetjük végig, mikor szembesül meghozott döntései súlyával, a tartós párkapcsolatok nehézségeivel, a családalapítás kérdésével és még a pályaválasztás terhe is nyomja. Ennél jobban nem is mennék bele a sztoriba, mivel részletesebb leírás már csökkentené az élményt. Helyette megkísérlem szavakba önteni, miért tartom ezt a mozit nem csak a tavalyi év legnagyszerűbb művének, hanem az utóbbi évek legőszintébb munkájának.
Ettől eltekintve azonban Julie figurájával bárki tud azonosulni, hiszen azokkal a gondokkal küzd nap mint nap, amikkel mi nézők is. Ő mi vagyunk. Érzései, a vágya a kalandokra, a szeretetre, a megállapodásra, a szabadságra, az önfeledt boldogságra, a biztonságra és a kétségei mindezekkel kapcsolatban kétségkívül felmerültek már bennünk legalább egyszer. Erre az érzetre erősít rá az is, hogy az eseményeket az ő szemszögéből követhetjük, ám csak külső megfigyelőként, hiszen a narráció kisebb távolságtartást feltételez.


A szereplőkön túl a film képi világa és a hihetetlenül hangulatos zenei betétei teszik egyedülállóvá ezt a norvég Oscar-esélyes művet. Legyen szó a legdrámaibb pillanatokról; vagy épp varázsgombázásról, olyan esztétikus vizuális megoldásokat alkalmaznak a készítők, amitől úgy is élvezetes nézni, hogy az árnyalt, s kendőzetlen valódiságát észre sem vesszük. Ezt fokozzák Kasper Tuxen operatőr olykor közeliket, premier plánokat favorizáló, máskor fej körül mozgó, néhol kis totálokat előnyben részesítő képei, valamint a fejezeteket elválasztó, meglepően kreatív vágások. A vizuális és intellektuális orgiát pedig a zenei aláfestés koronázza meg, ami elmondhatatlanul passzol a film atmoszférájához. Olyannyira, hogy második megtekintés után sem tudtam dűlőre jutni, vajon a zene egészíti ki az atmoszférát, vagy a zenéből adódik az atmoszféra. Átértékelve a látottakat, ezen komponensekből áll(hat) össze az a koherens egész, amit bátran, s büszkén merek az egyik kedvenc moziélményemnek nevezni.
Joachim Trier ötödik munkája, A világ legrosszabb embere azt kínálja, amit várnál, s mégis sokkal többet, ráadásul mindenkinek mást és minden megtekintés után újat, még több töprengéssel. Töprengést a gondokon, a minket érintő viszontagságokon és azon, hogy miért ilyen igazságtalan az élet, miért nem adatik meg nekünk a boldogság, miért kell rá annyit várnunk, miért kell érte szenvednünk, és miért kell miatta annyit veszítenünk. És miközben ezeken gondolkozunk, a fülünkben cseng Frank Sinatra hangján a That’s Life című sláger, és ez így van jól.


