
Férfiak nélkül
A Párhuzamos anyák Velencében mutatkozott be, ahol Penélope Cruz el is nyerte a legjobb színésznőnek járó díjat. Pedro Almodóvar filmje két nőről szól, akik egyszerre szülnek és egy váratlan fordulat eredményeként a sorsuk közösen alakul, formálódik tovább. A 70 felett járó forgatókönyvíró-rendező még mindig képes művészi színvonalon szórakoztatni a nagyérdeműt.
Két nő fekszik egymás mellett a szülészeten, a 40 körüli Janis (Penélope Cruz) és a szemtelenül fiatal Ana (Milena Smit). Mindketten férfiak nélkül vágnak bele a nagy kalandba, a fotós Janis terhessége egy szeretői kapcsolat következménye, Ana egy haveri társasággal bulizgatott. Az idősebb nő biztos háttérrel rendelkezik, nem csoda, hogy ő lesz az, aki lelket önt a másikba, akinek elfoglalt színész édesanyja természetesen nem repes az örömtől. 

A két történet csak látszólag különül egymástól, a XX. század folyamán ugyanis rengetegen nőttek fel apa, nagyapa, fiútestvér nélkül. Janis és Ana esetében ugyanez a helyzet, csak az ok más, az eredmény, a problémák, a kihívások lényegében ugyanazok. A múlt feltárása mellett a kettejük között szövődő barátság lesz az, mely előre viszi a cselekményt, ugyanis egy váratlan fordulatnak köszönhetően ők nem csak két ismerős lesznek egymásnak, akik egyidőben adtak életet gyermeküknek, hanem sokkal több. A döntés mindvégig Janis kezében van, Ana csak reflektál ezekre, miközben próbál felnőni és önálló életet élni. 
A Párhuzamos anyákban a múlt és a jelen találkozik, női sorsok fonódnak össze a véletlenek és a tudatosan meghozott döntések eredményeként. A központi téma az anyaság és a gyereknevelés összeegyeztetése a karrierrel, a boldogsággal, a saját vágyak és célok elérésével. Jellegzetesen spanyol és mégis univerzális, egyszerre szembesít minket a modern kor kihívásaival és a múltban elkövetett bűnökkel. A történelmi utalás ugyan a spanyol polgárháborúra vonatkozik, de kevés olyan nemzet van, ahol maradéktalanul megtörtént a XX. század történéseinek feltárása és kibeszélése. Ez látszólag soknak tűnhet – így egyszerre – egy filmben, de Pedro Almodóvar nem egy ijedős filmes és még mindig képes kézben tartani a dolgokat.


