
Olajozott siker árnyékában
Oszász törzs. Az Egyesült Államok ‘20-as években kő(olaj)gazdaggá vált őslakosai, akiket a földjeik alatt talált fekete arany a felső tízezerbe repített, majd onnan sorra hullottak ki egy rejtélyes gyilkosságsorozat kapcsán, ami még a frissen alakult FBI figyelmét is felkeltette. Ezt az elhallgatott történetet 2017-ben egy alapos, dokumentarista könyvben hozták nyilvánosságra, amit most Martin Scorsese maratoni mozifilmként adaptált. Kérdés, hogy a hatalmas kritikai siker az egyedi témának vagy a lehengerlő rendezésnek szól?


Adott Rodrigo Prieto a kamerák mögött, aki A Wall Street farkasa óta bejáratott operatőre az olasz származású rendezőnek. Képei tolakodás nélkül repítenek minket a 100 évvel ezelőtti Oklahomába, ahol az olajföldek és marhalegelők vidéki pasztell hangulatai elegánsan egészítik ki az oszázsok díszes színpompás ceremónia-öltözékeit. A helyi titkos szervezet szertartás-szobájának fenyegetését pedig kitörölhetetlen képként viszi magával haza az ember.
Így végigmenve a Megfojtott virágok rengeteg elvitathatatlan érdemén, úgy érzi magát a moziból csalódottan kijött filmkritikus, mint John Cleese rebellis karaktere a Brian életében, aki arról faggatja provokatívan társait, hogy mit adtak a rómaiak. És szembetalálja magát az ott sorakozó rengeteg logikus érvvel, hogy valójában nincs is értelme a lázadásnak. De a filmkritika egy olyan műfaj, ahol fontos, hogy pro és kontra elhangozzanak érvek egy művel kapcsolatban, még akkor is, ha jelenleg teljes az üdvrivalgás azzal kapcsolatban, hogy Scorsese mesterművet alkotott. Lássuk, hogy ez miért nem feltétlen van így, és miért lehet az, hogy akár a rendező nagy rajongójaként is ki lehet kellemetlen szájízzel jönni a filmszínházból.
De mindegy is, végül megismerkedünk Ernest Burkharttal (DiCaprio), aki az I. világháború után a frontról némi sérülésével hazatérve nagybátyjánál, William Hale-nél (De Niro) keres megélhetést. Hale szerényen közli vele, hogy szólítsa Uram helyett csak “királynak”, ahogyan sokan mások is, mert ő itt törzsi földön fehérbőrű létére ekkora tiszteletben lévő figura. Nem csoda, hiszen fiatal kora óta – bőven az olajbiznisz beindulása előttről – jóban van az oszázsokkal, behatóan ismeri nyelvüket, szokásaikat, csak elismerően nyilatkozik róluk. 


És adott egy elvarázsolódott, idős korára kifejezetten szentimentálissá váló rendező, akinek szent küldetésévé válik minden létező eszközzel elérni ugyanazt, mint az adaptálni kívánt regény. Akár azon az áron is, hogy fenekestül kifordítja annak struktúráját, teljesen más főszereplőket alkalmaz, és még egy nagyon – szó szerint – személyes, de a filmből nagyon kiugró zárójelenetet is költ a műhöz. Pontosabban kettőt is, mert az elhivatottsága annyira nagy, hogy ahogy nehezen tudta konkrét nyitójelenettel kezdeni a filmet, úgy zárójelenetből is többet kapunk. Ami pedig a kettő között van, az több helyen kusza, a nyomozást tekintve súlytalan (nagyon hamar kiderülnek, hogy kik a felelősök), és több helyen feszültséget veszít, ami azért egy 3,5 órás játékidőnél elég veszélyes tempóvesztés.
Martin Scorsese zsinórban a 3. regényadaptációt viszi nagyvászonra a meditatív Némaság és a megosztó Ír után. Kiváló érzékkel nyúlt bele az amerikai őslakos kihasználás témába, egy több fronton is megdöbbentő és kliséktől mentes alaptörténettel. A szándéka, hogy a saját képére alakítsa az elbeszélésmódot, egy elég vakmerő húzás volt. Művészlélek lakozik benne, és ezt a bátorságot fontos elismerni, de mint minden alkotás, nem tud az összes ízlésnek megfelelni. A kritikusok Cannes-ban 9 perces álló ovációval fogadták, a legfontosabb lapok ítészei nem győznek 100%-os értékelést adni rá, de az ilyen egyöntetű sikert érdemes fenntartásokkal kezelni a nézőnek.
Kétségkívül kultfilmmel van dolgunk, a western amerikai őslakosokat bemutató műfajában mérföldkő született. Scorsese szándéka, hogy a filmszínházakban csábítsa az embereket nagyon üdvös, és bár már a 2. streaming platform által finanszírozott maratoni hosszúságú mozifilmjét mutatja be, mégsem bontotta minisorozatra egyiket sem. A kísértés biztos ott volt vastag csekk ellenében. Tehát van itt érdem bőven, de a sok Scorsesehez hasonlóan elvarázsolt kritikusok hada nem garantálhatja, hogy egy kiválóan megírt moziélményt vigyen haza az ember a szívében az oszázsokkal való együttérzés mellett. Nekem, mint filmkritikusnak csak az utóbbit sikerült. És ezzel meggyőződésem, hogy nem leszek egyedül.


