
Nincs kettő gyík nélkül
Előbb a túlzó tempó, majd a kitörő sztrájkok miatt döntött úgy a Marvel, hogy visszalassítja Disney+-os sorozatait, így az Amazon: Ügyvéd tavaly október közepi zárása és a Titkos invázió június közepi nyitánya között nem jelentkezett az MCU a formátumban semmivel. A Titkos invázió még nyáron futott, de a Marvelek premierje kapcsán Nick Fury miatt elő lehet venni… ha már másért nem nagyon, ami ilyen ígéretes alapanyagnál több, mint fájó.
Ugyanakkor több jel arra mutatott, lehet értelme ilyen formában. A SHIELD 1. szezonjának vége parádésan folyik párhuzamosan a Tél katonájával (pont akkor köszön be egyszer Fury), de önmagukban Amerika Kapitány jelenbéli címszereplései is bizonyították, hogy az univerzum képes azt a paranoiás feelinget átadni, ami szükséges a Titkos invázióhoz, bár tény, hogy azok rég voltak. De a stáb bejelentése, valamint hogy friss élményként a kémvonalat már a Disney+-on is láttuk (egyáltalán nem az volt a baj Sam Wilson Kapivá válásával)… nos ezek, majd a trailer is bizakodásra adtak okot. Az kevésbé, hogy a tologatások miatt az eredetileg ez elé szánt Marvelek végül közel fél évvel későbbi rajtja miként hat a kronológiára és hogy hozzák össze az itteni öreg Nicket, az ottani klasszikussal, nem lesz-e plot armor rajta, stb. De hogy őszinte legyek, a legkisebb baj is nagyobb lett ennél.
A Titkos invázió egy Polgárháborúhoz hasonló „fél Bosszúállók” moziként sokkal jobban működött volna nagyobb sztárgárdával és akár 3 óra körüli játékidővel, még epikus zárás nélkül is, hagyva a sorozat szintjén az összecsapások nagyságát. Olyasmi kalibereket láttunk már moziban, csak nem finálékban. Az ellaposodó, szimpla gyíkemberessé degradálódó alkotást viszont valamelyest mentik a karakterek és pár alakítás, elindulván a pozitív oldalra.
Mendelsohn akkor a rosszfiús skatulyájából fordult ki, most pedig érezni rajta, hogy felüdülést jelentett neki a szerep, amit még a jól megírt szövegei is támogattak. Vagyis inkább párbeszédei Furyval, melyeket ugyan szépen elmesélnek ketten, de olyan érzésünk támad, hogy azokat a fontos dolgokat jó lett volna látni velük tényleg megtörténve, mintsem szobában vagy kocsiban verbálisan leírva… és nem, sokszor nem egy világmegváltó, nagy költségvetéssel leforgatható akciót spóroltak meg, hanem olyan jeleneteket, amik illettek volna a sorozat hangvételéhez.
Emilia Clarke jól tükrözi magát a sorozatot: vannak jobb pillanatai, de önmagában érdektelenségbe fulladó semmilyen. Hogy ez az ő, vagy az írás hibája, passz, mindkét elem hol jó, hol semleges, legalább rosszba nem megy át. Clarke próbálja kihozni a maxot, ami lehet tényleg ennyi, de a fordulatok vele akkor ütöttek volna jobban, ha nem most vezették volna be rendesen karakterét. Az, hogy a gyerek énjét már láttuk korábban, nem sokat segít azon, amit el akartak adni vele, pingponglabdaként pattogva a főkonfliktus két oldala között, hol kettősügynöknek, hol nem annak tüntetve fel. A végkimenetele meg… pff!
Kapufák és kihagyott ziccerek tehát akadnak dögivel, de pont Don Cheadle (és revelációi, amik igen érdekessé teszik a sorozatából mozifilmmé átfejlesztett főszerepét) a mintapéldája annak, hogy tényleg mi is a baj az újoncokkal. Rhodey 13 éve itt van velünk Cheadle által – de 15 éve ismerjük, csak Terence Howarddal indultunk – és így hatásos és működőképes az, amire őt kifuttatták. Színészileg akár Jackson, ő is végre jobban kibontakozhatott (ez mondjuk szinte mindenkire igaz a Disney+-on, lásd Wandát, Víziót vagy Sólyomszemet), bár utólag más szemmel tekinthetünk rá néhol. Több hozzá hasonló szál kellett volna, amit egy epikus paranoiathrillerben a mozi sötétjében határozottan erősebben élhettünk volna meg, mint a nappaliban. Akár Ben-Adir, Cheadle a maga 1-2 „meeeh” kilengésén kívül él a lehetőséggel, csak bár ne volna ekkora emlékeztetője annak, hogy miben lehetett volna jobb az összkép.
Cobie Smulders-t és Martin Freemant a promócióhoz képest csalódást keltően alulhasználják. Előbbivel meglepni akar a sorozat (de ez a lendület úgy harmad tájon kifullad), utóbbival pedig szintén, miközben egy keretes szerkezetet is felhúznak vele, ugyanakkor a nyitány hamisan fenntartja az előzetesen meglévő, majd csúfosan bedőlő elvárásokat. A cold open alapján tényleg bízhattunk a hangulat és a feszültség remek, életképes fenntartásában. Itt van még fontosabb szereplőként az új elnök Dermot Mulroney bőrében (az idővonalas bajokat nem részletezném, illő volt William Sadlert leváltani, de Bushra és Trumpra utaltak az MCU-ban, Obamáról meg fotó is volt), ill. Christopher McDonald felbukkanása olyan kedves „jé, de rég láttam!” érzéssel tölthet el. Plusz akad előre nem bejelentett régi arc is, csak ne pislogj.
A Titkos invázióról bár nem mondható, hogy objektíve a leggyengébb Disney+-os Marvel produkció, mivel a legnagyobb csalódásként sújtott le felhozatalából, érzésre annak tűnik. Az, amennyire jelentőségteljesen próbálja tálalni magát, abszolút nem jön át ebben a sajnálatosan ellaposodó közegben, amivel nyilván nem tesz jót az alműfajától elvárható (és a Marvel által párszor prezentált) hangulatnak, aminek hiánya végképp érdektelenné teszi a kiadó egyik legfontosabb eseményéből inspirálódó szkriptet. A formátum bár adna időt, ez a történet legalább egy olyan össznépi stábbal működött volna igazán, mint a Polgárháború, a 3 órás mozifilmek korában pedig bejátszhattak volna ezúttal egy kevésbé CGI orientált blockbustert, ami az atmoszférájával tartott volna magában, akár a Batman tavaly.
Ehelyett és a tologatások miatt viszont Fury keretes szerkezete által a Titkos invázió most olybá tűnik, a kimaradók számára titkos is marad, mert szinte ugyanoda lyukadtunk ki, ahonnan indultunk. Darálva pár pozitívuma miatt és viszonylag rövid játékidejével biztos emészthetőbb, mint másfél hónapon át hetiben, ami továbbölte a beleélés lehetőségét, viszont a finálé kifutását úgy kellett lekerekíteni, hogy a filmek felcserélt megjelenése ne okozzon kárt. Tuti jobban állt volna neki, ha a Marvelek után látjuk, ahogy azt tervezték is, de így…


