
A magány nem jár egyedül
Kicsit hányattatott sorsa alatt rendezőcserét, komoly átírást, sztrájkokat, megduzzadó költségeket és több, mint 1 éves csúszást halmozott föl a Pixar idei alkotása, a Toy Story 30. évfordulója előtt fél évvel mozikba került Elio. A marketing nem volt az egekben és valószínűleg el is hullik a nyári dömpingben a film, viszont ezen előjelek után egy igazán kellemes meglepetés érheti azt, aki beül eme érzelmi és látványbombára.


Nem volt tehát egyszerű élete a mozinak, hisz egy mexikói-kaliforniai készítő kisfiú életrajzi párhuzamait nem tudta volna jól befejezni egy kínai-kanadai és egy örmény származású amerikai nő, így bár a latin vonal megmaradt, sokkal több mélyebb vonulat és témafeszegetés érkezett. Örömmel mondhatom: szerencsénkre! A Vaiana 2-vel ellentétben itt egyáltalán nem érezni erőltetésnek a menet közbeni koncepcióváltást (vagy inkább kiegészítést), megtette hatását, hogy az írok sokat beszélgettek szakikkal a gyerekkori kirekesztettségről, a mindenkori magányosságról, a fiatalkorban elvesztett szülők feldolgozásáról és az emberi főhősök közti viszonyrendszerről, ahol két mentálisan nem a legjobb formájukban lévő, kihangsúlyozott generációs különbségből adódó feszültség mellett kényszerből együtt élő csonkacsaládot láthatunk. Ez utóbbiból a gyámsági rész nem annyira emelődik ki, de ez nem baj, arra épp ott a Lilo & Stitch.

A környékbeli más katonagyerekkel sem találja túlzottan a közös hangot, pedig ad esélyt a beilleszkedésnek, míg Olga már annyira ki lesz tőle, hogy elküldi a bázishoz közeli sátras nevelőtáborba. Elio a Földön egyre kevésbé érzi otthon magát, így fejébe veszi, hogy elraboltatja magát az űrlényekkel, hátha galaktikusan van valami olyan hely, ahová szívből tartozhatna, hátha talál rendes barátot, aki elfogadja olyannak, amilyen (ha nem kisgyerekről lenne szó, ez a szál simán lehetne romantikus is), merthogy a földön ezekben már nem hisz.

De az idei alkotás annyiban mindenképp többet tud, hogy ezúttal nem csak egy központi mélytéma van – igaz, a fentiek néha rosszul egyensúlyoznak egymás közt – és így talán többeket szólít meg, másrészt ezúttal a vizualitás toronymagasan jobb és eredetibb. Hisz most nem egy specifikusan 2002-es torontói kínai negyedet, vagy egy ’60-as évekbeli olasz halászközösséget látunk untig ismételt sellőadaptációként, csak épp habfiúval.

A legtöbb kikacsintás nem olyan direkt/intenzív, mint a Stranger Things-ben vagy az épp ezek miatt zseniális Farmonkívüliben, de kétségtelenül ott vannak és ez sem volt annyira jellemző a Lucára és a Pandára. Ez inkább az 51-es bolygó vagy a Szörnyek az űrlények ellen szintjén mozog, de ez is jó és elég.
Ugyanakkor ezek hiányában a Luca és a Panda összeszedettebb volt, mély mondanivalójukat jobban átadva. Picit ugyanis gyengesége is az Eliónak, hogy egyszerre akar ennyi mindent behozni, egyedül itt érezni némi tákolmányszagot, de szerencsére ez bőven olyan határon belül marad, hogy ez legyen a világ legnagyobb baja. A gyász van a leginkább visszaszorítva, de az a legátrágottabb eleve, az Elio és Olga viszonyából adódó két vonal inkább csak egy keret, ami viszont a fináléban egyértelműen a többi fölé kerekedik, így pedig az eleinte finoman felépített részek sikeresen felértékelődnek.
A kirekesztett különcségből adódó magány és lemondás végig a fő, amire a nyitány és különösen az utolsó mondatok egyike (phú, az nagyon!) épül, picit hasonlóan, mint Yelena depije Marveléknél. Jól megférnek egymás mellett a mondanivalók, csak egyikbe se tud annyira mélyen belemenni, mint mikor egyre fókuszál a stúdió… cserébe itt, ha többnél van érintettség, az több lehetőség arra, hogy valami menjen a szemünkbe. Én kétszer éreztem, hogy könnycsatornáim feltöltötték magukat, s csak a kifolyási engedélyre várnak. Milyen érdekes, hogy ezt legutóbb a Panda tudta elérni.
A zenére most külön nem tértem ki, teljesen rendben van az is, de talán nem első hallásra lesz maradandó, már csak azért sem, mert a rivaldafényt a score-ról a film eleji montázsban felcsendülő Talking Heads szám viszi el. Nem az, amelyikhez nemrég forgattak friss klipet Saoirse Ronannel, hanem amit anno a Kicsinyítés marketingjére használtak. Félő, hogy az Elio szenvedni fog a kasszáknál, ugyanis míg Lilóék nagyot mennek, addig a sárkánynevelde elsöprőbb hype-nak örvend, s már nyakunkon az a szezon, ahol a gyerkőcök F1-el, dinókkal és ezúttal élőszereplőssé animált cuki szuperblökivel is nyaggathatják a szülőket. Az Elemi egy igen gyenge kezdés után szépen lépdelt és jól megmentette magát hosszútávon, a bukásnak indulása végül nem úgy zárult, de az Elio számára ez keményebb menet lesz.


