Arnold Schwarzenegger TOP 10 filmje


arnieArnold Schwarzenegger robbanékony, golyókkal kikövezett karrierjéről nem a változatosság lesz az első kifejezés ami eszünkbe jut, de mégis az Osztrák Tölgy méltán írta be magát a filmtörténelembe, hiszen az egyik utolsó akcióhősként még mindig a vállán cipeli és büszkén hirdeti a zsáner rég elfeledett stílusjegyeit. Meg kell hagyni kevés színésznek sikerült egyetlen tekintettel, füstölgő szivarral a szájában és fura akcentussal törve a nyelvet kultikus magasságokba emelkednie. Sőt mi több, talán ő az egyetlen olyan akciósztár akinek elhisszük, hogy a golyók félelmükben kikerülik, hogy a vállán hordott farönk olyan lehet mintha csak egy törölközőt cipelne. Az idő előrehaladtával úgy nemesedett mint az öreg fák: egyre keményebbé vált, a hetven éves Schwarzeneggertől most összeszedtük kedvenc filmjeinket, szám szerint annyit, ahány haskockával a mai napig büszkélkedhet a konditeremben. Azaz pontosan 10-et.

10. Ikrek (1988)

1988-ig, Arnold Schwarzenegger csak akciófilmekkel kápráztatta el a nagyérdeműt, de aztán jött az Ikrek vígjátéka. Eddig a pillanatig senki sem tudta, hogy a volt testépítőnek van-e egyáltalán bármiféle komikus képessége és hogy a közönségnek mennyire jön be, mint vígjáték főszereplő. De gyorsan kiderült, hogy a közönség naiv, erkölcsös óriásként is imádja őt miközben Dany DeVitoval összetévesztik. A két színész genetikai kísérlet útján megszületett ikreket alakítanak, akik közös anyjuk felkutatására indulnak. Az utóbbi hetekben pedig arról szól a fáma, hogy elkészülhet az Ikrek második része, melyben a harmadik ikertesót Eddie Murphy alakíthatja. Nem vagyunk benne biztosak, hogy Arnie-ék ezt jól átgondolták és csak remélni tudjuk, hogy nem egy kínosan fájó folytatás születne belőle.

9. Menekülő ember (1987)

Kétségkívül karrierje legfurcsább akciófilmje, melyben az ártatlanul elítélt Schwarzenegger az akkoriban elképzelhetetlenül távoli és futurisztikus 2017-ben esélyt kap a szabadulásra, feltéve, ha túléli a bűnözőket egy kalap alá gyűjtő valóságshow-t. Ehhez képzeljünk el, egy olyan elképzelhetetlen társadalmat, ahol a Tv előtt ülők döntenek a szereplők sorsairól. Valahogy így festett a vészjósló jelenünk a múltban, na meg még egy hatalmas gazdasági válsággal is megfejelték mindezt. Bár Schwarzenegger sem volt elégedett a Menekülő ember végeredményével, de mint a jó bor beérett idővel és úgymond kultikus klasszikus lett belőle.

8. Az utolsó akcióhős (1993)

John McTiernan tudja miként kell egy akciófilmet összerakni, aki többek között a Drágán add az életed! és annak folytatását adta az akciófanatikusok számára. Arnold ugyanakkor meg tudja, hogy miként kell akciósztárként tündökölni, ha a neveik felbukkannak egy filmben, akkor minimum eddig még nem látott robbanásokat és hatalmas méretű golyózáporokat képzelünk el. De mindezek ellenére Az utolsó akcióhős paródiafilmként jelent meg a mozikban, melyben egy fiatal srácot beszív a kedvenc filmje, majd összeáll a hősével, hogy kisegítse őt legnagyobb ellenlábasa kézrekerítésében. Maga az elképzelés már önmagában őrültség volt, a kritikusok ízekre is szedték, de mégsem tudjuk utálni, hiszen egy korszak végét jelezte, a régi vágású akcióhősök korának behajnalodására reflektált. Mégis ettől vált olyan élvezetessé és szerethetővé, a zsáner elemeit kifigurázó, a való világot és a vászon túloldalán húzódó birodalom közötti különbségeket kidomborító humorával. Ráadásul Schwarzenegger az önmagáról felépített képet is hatalmas élvezettel alázta porig, már ezért érdemes megnézni.

7. Total Recall – Az emlékmás (1990)

Schwarzeneggerről elsőre nem a sokszínűség jut az eszünkbe, pedig Az emlékmással ha nem is a szivárvány színeibe, de legalább palettáját a sci-fi műfajával egy árnyalattal sötétebbé tette. A 2048-ban játszódó történet középpontjában egy építőmunkás áll, akit furcsa álmok gyötörnek, melyben a Marson van egy furcsa nővel. Miután felesége nem hajlandó elmenni vele a bolygóra, úgy dönt, hogy emlékeket ültet be a kalandról, mintha megtörtént volna. De mindez őrült események sorát indítja el. Paul Verhoeven méltán klasszikus sci-fije, melyben a valóság és álom összemosásával az utolsó pillanatig kételyek között tartja a nézőjét. Érdekes elgondolás, remek megvalósítással.

6. Kommandó (1985)

Sylvester Stallone hatalmas sikert elért Ramboját (1982) Arnold nem hagyhatta szó nélkül, hiszen akciósztárként nem nyomhatja le egy poszttraumás stressz szindrómás veterán figurája, az mégsem járja. Így megszületett rá három évre a Kommandó, melyben a nyugdíjazott ezredes, John Matrix (véletlen lenne a keresztnév?) lányával él elszigetelve a hegyekben. De egy régi akció sötét árnya megtalálja őt és elrabolja a lányát, hogy ezzel zsarolva újabb küldetésre vegye rá a leszerelt harcost. A Kommandó végső tanulsága – mint a legtöbb Schwarzenegger filmnek -, hogy ne szarakodj Schwarzeneggerrel, mert az Osztrák Tölgy, egy tölgyet cipelve a vállán ver halálra. Vagy egy praktikus, hordozható rakétavetővel robbant fel mindent, ami csak él és mozog, miközben a golyók látványosan kikerülik, hála a pajzsként funkcionáló dühödt tekintetének. Természetesen a korszak velejárójaként ő csukott szemmel 10 km-es távolságból is bárkit azonnal agyonlő. Utólag újranézve megmosolyogtató mindez, de mint a műfaj gyöngyszeme hozzájárult a későbbi hollywoodi látványfilmek mai képéhez.

5. True Lies – Két tűz között (1994)

A True Lies már csak azért is különleges darab, mert ez az egyetlen olyan film a James Cameron archívumban, amely nem volt őrülten ambiciózus. Nem feszegette a számítógépes trükkök határait, nem próbálta meg elsüllyeszteni a Titanicot és nem igyekezett egy teljes bolygót megalkotni a kék lényekhez. Csak egy “mezei” kémtörténet, benne a férje valódi kilétéről mit sem sejtő háziasszonnyal, aki bár akarata ellenére csöppen mindebbe a cselekmény végére a nemzetközi bűncselekmény felgöngyölítésével felismeri az önmagában rejlő kalandos és izgalmas nőt. Rendkívül szórakoztató módon járja be ezt az utat, főleg annak köszönhetően, hogy Arnold a túravezetője. Ugyanakkor egyértelmű, hogy a True Lies-zal Cameron csak rápihent a hatalmas fejesugrására a Titanic előtt.

4. Conan, a barbár (1982)

Minden ezzel kezdődött el. Mielőtt Schwarzeneggert filmsztárnak kiáltották volna ki, mindenki a kiejthetetlen keresztnevéről és a baltával nyesett akcentusáról  ismert testépítőként hivatkozott rá. A Conan producerei elképesztő testi adottságait látva felajánlották az ifjú osztrák számára az áttörő címszerepet. Nem rossz elsőfilmesként egy Oliver Stone írta filmmel nyitni, mondhatni maga az isteni beavatkozás. Már tudjuk, hogy mindennek mi lett a vége, hatalmas siker és egy a mai napig megállíthatatlan monstrum a filmes világban.

3. Terminátor – A halálosztó (1984)

A hollywoodi történelem egyik nagy iróniája, hogy a stúdió eredetileg a hírhedt OJ Simpsont szerette volna a halálosztó szerepére, de James Cameron meggyőzte a fejeseket, hogy az egykoron amerikai focistáról senki sem hinné el a kegyetlen gyilkológép benyomását. Schwarzenegger ekkoriban úszkált a Conan sikerében, megtehette, hogy válogat a szerepek között, így győzködni kellett őt, hogy egy első nagyfilmes kis költségvetésű darabjában vállalja el a Kiborg szerepét, aki 2029-ből visszautazik a múltba, hogy végezzen az ellenállás vezetőjének anyjával. Szerencsére aláírta a szerződést, a többi ahogy mondani szokás, történelem. Végül a Terminátor azon kevés filmek egyike lett, melyet a folytatása képes volt fölülmúlni, de így is vitathatatlanok az érdemei, mint egy csodálatos, minimális költségvetésű akciófilm.

2. Ragadozó (1987)

John McTiernan mielőtt a Drágán add az életed! filmjével megágyazott volna a modern akciófilmek korának, levezényelte a fenyegető és rémisztő Ragadozót, melyben egy különleges katonai csoportot irányított a dzsungel kellős közepébe, ahol egy idegen lény egyesével levadászta az elit alakulat tagjait. Egy óra negyvenhét percnyi misztikum és rettegés mindez, amely nem engedi el a tekintetünket, de sajnos a siker ezt a franchise-t is tönkre tette és a folytatása illetve a spin-offok, melyben az idegen a xenomorphokkal csap össze kiábrándító minőséget produkáltak ez eredeti filmhez képest, így ha teheted felejtsd el ezeket és csak az eredeti Ragadozót nézd (na jó meg Antal Nimród remake/rebootját, nem azért mert magyar dicsőség, hanem mert hangulatos és tisztelettel nyúlt az alapanyagához).

1. Terminátor 2 – Az ítélet napja (1991)

Listánk első helyére természetesen a Terminátor folytatása került, ez talán nem okoz nagy meglepetést senkinek sem. Míg az első részben Arnoldot visszaküldik a múltba, hogy végezzen Sarah Conorral, hogy ezzel megakadályozza fiának megszületését, addig Az ítélet napjában már a fiával együtt megpróbálja megvédeni őket egy még fejlettebb halálosztótól, akit csakis a folyékony fémbe való elmerülés iktathat ki véglegesen. Sosem találnád ki, hogy a folyamatos menekülés végül hol köt ki. A filmtörténelemben méltán nevezik a folytatások legjének, amely kiterjeszti az univerzumát, miközben egy pillanatig sem érezni rajta a nagy sikerből fakadó kényszeres második részek átkát. Minden forgatókönyvírónak tanítani kellene Az ítélet napját, akkor talán nem legyintenénk manapság a folytatás szó hallatán.

Nektek melyik Arnie-tól a kedvenc filmjeitek, hogy nézne ki a ti TOP listátok?

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Arnold Schwarzenegger 70
Következő cikk 1 perces kedvcsináló Christopher Nolan mozijaihoz