A vígjáték című kötet Bud Spencer és Terence Hill sikerének titkát is megfejti


Már kapható a boltokban a Filmanatómia-sorozat ötödik kötete ( a negyedikről itt írtuk meg a véleményünket). A vígjáték a címében hivatkozott műfajt járja körbe. Válogatott tanulmányok mutatják be a zsáner történetét; műfajait, mint a burleszk, a tinivígjáték, és a screwball comedy; beszélnek a franchise-rendszerről; szó esik benne az abszurd humor nagyágyúiról, a Monty Python-társulatról, továbbá Bud Spencer és Terence Hill vígjáték-sikereiről. A második világháború utáni magyar vígjátékot külön tanulmány tárgyalja, és a hazai vonalat erősíti a Tímár Péter filmrendezővel készült interjú, aki az Egészséges erotika, a Csinibaba, vagy a Zimmer Feri révén egyike a vígjáték műfaj legjelentősebb hazai képviselőjének. Emellett a kötet kitér az animációs komédiasorozatok esetére (A Simpson család, South Park, Family Guy) a politikai korrektséggel az amerikai tévében. Rajongók és laikusok számára egyaránt hasznos olvasmány.

A vígjáték egyike az első és legmeghatározóbb műfajoknak, mely az évtizedek során roppant sokszínűvé vált, és az egyik leghatásorientáltabb zsáner lett. A vígjáték hatalmas számú film gyűjtőfogalma, amelyek cselekménye helyzetkomikumon alapul, kulcselemük a humor, amellyel a nézőt nevetésre sarkallják, és szinte mindig happy enddel zárulnak. A vígjátékon belül megkülönböztetjük a romantikus vígjátékot, a fekete vígjátékot, a tinivígjátékot, a paródiát, a szatírát, a burleszket, a slapstick-et, a screwball comedy-t, és a testnedves/altesti vígjátékot. A vígjáték sajátos tematikai jegyei alapján további felosztási lehetőségeket kínál, legyen akár szó esküvői vígjátékokról, a műfaji hibriditás jegyében fogant musical-vígjátékokról, vagy akció-vígjátékokról.

A vígjáték című tanulmánykötet arra vállalkozik, hogy segítsen a műfaji eligazodásban. A kötetben a zsáner társadalomtörténeti áttekintése mellett szó esik a vígjáték-franchise-okról, a Rendőrakadémiától és a Reszkessetek, betörők!től kezdve az Amerikai pitén és a Bridget Jones-filmeken át a Másnaposok-szériáig bezárólag. A burleszkkel, tinivígjátékokkal, screwball comedy-kel külön tanulmányok foglalkoznak, csakúgy mint az abszurd humor nagyágyúival, a Monty Python-társulattal. Egy fejezet Bud Spencer és Terence Hill vígjáték-sikereit járja körbe. A második világháború utáni magyar vígjátékról külön szó esik, és a hazai vonalat erősíti a Tímár Péter filmrendezővel készült interjú, aki az Egészséges erotika, a Csinibaba, vagy a Zimmer Feri révén egyike a műfaj legjelentősebb hazai képviselőjének.

A vígjáték a Filmanatómia-sorozat korábbi könyveihez hasonlóan ezúttal is értő közönség és a műkedvelő laikus számára egyaránt olvasmányos és szórakoztató formában, számtalan ismert filmpélda segítségével kívánja bemutatni és a nézőhöz/olvasóhoz közelebb hozni az egyik legnépszerűbb, legismertebb műfajt.

A Filmanatómia-sorozat elsődleges célja, hogy olvasmányos, laikusok számára is élvezhető műfajelemző és filmtörténeti kalauzként szolgáljon a tömegfilmek rengetegében, miközben szakmai tudományos mélysége révén oktatási segédanyagként is forgatható legyen a közép- és felsőfokú oktatás filmes képzéseiben.

A kötet szerzői gyakorló, jegyzett filmkritikusok, közöttük egyaránt megtalálhatók a Filmvilág filmművészeti folyóirat szerzői, valamint a felsőoktatásban dolgozó professzorok.

A kötet szerzői:

Barát Kornélia, filmkritikus, internetes lapok szabadúszó szerzője

Báron György, a Színházi- és Filmművészeti Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Filmkritikusok Szövetségének, a FIPRESCI magyar tagszervezetének elnöke

Gelencsér Gábor, habilitált egyetemi docens, az ELTE BTK Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet Filmtudomány Tanszékének az oktatója

Huber Zoltán, filmkritikus, a Filmvilág filmművészeti folyóirat és a lap blogjának állandó szerzője

Dr. Kárpáti György, a Pázmány Peter Katolikus Egyetem habilitált egyetemi adjunktusa, a Filmanatómia-sorozat szerkesztője

Lakatos Gabriella, az ELTE Film-, Média-, és Kultúraelméleti Doktori Programjának hallgatója

Orosdy Dániel, szabadúszó filmkritikus, a Filmvilág filmművészeti folyóirat és a lap blogjának rendszeres szerzője, filmes tárgyú könyvek szerzője és szerkesztője

Szalóki László filmesztéta, filmkritikus, a pécsi Film-Virage Kulturális Egyesület tagja

A vígjáték a nagy könyvesbolt hálózatokban és alternatív terjesztőhelyeken egyaránt kapható 3190,- forintos áron.

A filmvetítésekkel egybekötött rendhagyó könyvbemutatóra a szerzők jelenlétében és közreműködésével, október 19-én, pénteken 18 órai kezdettel kerül sor az Art+ Cinemában (1073, Budapest, Erzsébet körút 39.).

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Matthew McConaughey és Kate Beckinsale főszereplésével jön az új Guy Ritchie film
Következő cikk Az Üveg új előzetese még kíváncsibbá tett minket