
Tökéletes organizmus: 45 éves az Alien

Volt egy filmcím, amitől gyerekként rettegtünk a nyolcvanas években: A nyolcadik utas a Halál. Nem tudtuk, hogy konkrétan miről szól; csak arról, hogy brutális dolgok vannak benne. Az én rettegésemet tovább táplálta, hogy az amúgy valós családi mendemonda szerint az anyukám rosszul lett a film vetítése során a moziban – azt már csak később tudtam meg, hogy ennek nem a képsorokhoz, hanem egy akkori betegséghez volt köze, és már pár perc után (tehát még a pokol elszabadulása előtt) ki kellett jönnie a teremből. Végül aztán 13 évesen sikerült megnéznem a filmet, természetesen VHS-en, sokszorosan átmásolva, angol nyelven. Nagyjából azt kaptam, amit vártam: letaglózó volt, és természetesen lenyűgöző.

A Nostromo űrhajó (emlékszem, egyszer egy első randin mennyire lenyűgözött, hogy a lány egyből vágta, minek a neve ez) majdhogynem olyan értékű szereplője a filmnek, mint az asztronauták és a szörny. A kezdő képsorok alatt méltóságteljesen átúszik lényegében a fejünk felett, és hát kinek nem jut eszébe erről a Star Wars nyitójelenete (amúgy ha nincs George Lucas űreposzának a sikere, akkor az Alien sem kapott volna szabad utat a Foxtól). Aztán már az űrhajó belsejében vagyunk, és a kamera nyomasztóan lassan pásztázik végig az üres folyosókon. A feszültség már ekkor tapintható, pedig az igazi borzalmak még egy ideig váratnak magukra. Közben felébrednek a szereplők, hétköznapi dolgokat csinálnak, és történik egy mozzanat, ami elárulja, hogy az Alien a hetvenes években készült: Kane (John Hurt) cigarettára gyújt a fedélzeten.
Giger egy svájci festő és szobrász volt, akinek a Necronomicon című 1977-es festményalbuma felkeltette a filmkészítők érdeklődését. Az elborult művész állítólag a saját képeitől is rettegett, és egy korábbi barátnője öngyilkosságot követett el, mert konkrétan beleőrült a kapcsolatukba. Scott elsősorban a biomechanikus festményei miatt szerződtette le Gigert, és először csak a szörny designját akarta elkészíttettni vele, de aztán annyira lenyűgözte a beteges képi világ, hogy végül minden idegen eredetű dolgot rábízott.
A lényeg persze a savat vérző alien, ami egy kellően brutális jelenetben kel ki Kane hasából (Hurt nyolc évvel később eljátszotta az Űrgolyhókban a paródiát: a „szülést” követően a chestburster cilindert rak a fejére, sétapálcát ragad, és énekelve revütáncba kezd). Innentől beindul a hajsza, és a klasszikus filmes szabályok szerint egyenként elkezd fogyatkozni a legénység. Már csak négyen vannak (illetve öten, mert hát ne feledkezzünk meg a Jones nevű macskáról), amikor kiderül az Ian Holm alakította Ash-ről, hogy android, akire a Weyland-Yutani, vagyis a rejtélyes „Cég” pár nappal az út előtt lecserélte a korábbi tudományos tisztet. Vagyis a Cég már tudott az S.O.S. jelről, ami az idegen űrhajóról jön, de akkor vajon miért nem érzékelte a Nostromo a szignált az odafele vezető úton? Miért csak visszafelé? A film másik rejtélye számomra, hogy Ash miért egy irtózatosan vastag, a régi Quelle katalógusokra emlékeztető magazinnal próbálja meg megfojtani Ripleyt, amikor teljesen nyilvánvaló, hogy az nem fér bele a szájába.
A végén már csak a lény és Ripley (és Jones!) marad, és lezajlik köztük egy lassított párbajszerűség: azok is eléggé felejthetetlen képsorok, ahogy a villódzó fényekben az alien kúszik elő a csövek közül. Aztán a hiába felrobbantott űrhajó után végre a szörnytől is sikerül megszabadulni, és jöhet a jól megérdemelt, hosszú pihenés (Jones társaságában!) – mely, mint később megtudjuk, 57 éven keresztül tart.


Ha már személyes élményekkel indult a cikk, akkor záruljon is valami hasonlóval. 2006-ban Bécsben eljutottam egy Giger kiállításra, ahol a főattrakció egy alien szobor volt – fényképezni nem volt szabad, és persze pont akkor lépett be a terembe az őr, amikor lencsevégre kaptam az életnagyságú szörnyet (itt tessék elképzelni válogatott szitkozódásokat, bécsi dialektussal). Nem volt rossz tárlat, de szinte eltörpült ahhoz képest, amit tavaly egy dombtetőn fekvő svájci kisvárosban, Gruyéres-ben láttam. Sikerült eljutnom Giger házába, ahol a művész 2014-ben tisztázatlan körülmények között lebucskázott a lépcsőn, és belehalt a sérüléseibe. Az épület azóta múzeumként funkciónál, és lényegében megtalálható benne a teljes elborult biomechanikus életmű. Több szinten rengeteg festmény, szobor és egyéb műtárgy található benne, és érdemes a mindenféle sarkokban és egyéb rejtett helyeken megbújó kuckókba is bekukkantani. Szintén nem gyenge az épület tőszomszédságában lévő Giger Bar, aminek totális mértékben alienes designja van: a székek, asztalok, falak mind hasonló stílusban készültek, de még a plafon és a padló is. Méltó tisztelgés, és minden Alien-fanatikusnak kötelező elzarándokolni oda.








