
Néha muszáj beülni egy-egy olyan filmre, amiről előre tudjuk, hogy nem fog tetszeni. Csak hogy biztosak legyünk benne. És persze azért, mert mindenki arról beszél, és nyilván nem szeretnénk lemaradni a popkultúra aktuális nagy pillanatáról. Még az is előfordulhat, hogy kellemesen csalódunk – ki tudja? Az is lehet, hogy árnyaltabbá válik a véleményünk. Ez a helyzet a mozi világában: bár a filmművészetnek vannak objektív szempontjai, az élvezet mindig személyes élmény, és könnyű belátni, hogy az „egy film vagy jó vagy rossz” hozzáállás egyben lusta és hazug is. 
Az alábbiakban felsoroljuk azokat a filmeket, amelyeket a DC-gazemberfilm bemutatója után mindenképp érdemes megnézni. Lesznek köztük művek, amelyek egyértelműen befolyásolták a Joker alapsztoriját és karaktereit, és olyan jeleneteket tartalmazók is, amelyekre közvetlen utalás történik a mozivásznon.
1.) A nevető ember (The Man Who Laughs – 1928)
A jó öreg kronológiai szempontot figyelembe véve, a legkorábbi művet ajánljuk először. Ennek oka elsősorban az, hogy a Joker társszerzője és -rendezője, Todd Phillips is azt nyilatkozta: amikor az alkotásához vezető utat vizsgáljuk, akkor értelemszerűen a kezdeteknél érdemes elindulni. Az IGN-nek adott interjúban a direktor szó szerint is említi ezt a filmet, amelyből társával, Scott Silverrel merítettek. Állítása szerint puszta véletlen, hogy a Joker karakter eredeti inspirációjához ők is eljutottak.
„Úgy gondolom, A nevető ember című némafilmmel érdemes nyitni a sort, amely valóban hatalmas ihletforrást jelentett számunkra, és furcsa módon a Joker eredeti alkotóit is ez a film inspirálta – amiről, akár hiszik, akár nem, mi egyáltalán nem tudtunk, akármilyen ostobán hangozzon is ez. Mint amilyen ostobák mi magunk is voltunk, lássuk be.”
Victor Hugo 1869-es regényének mozgóképes adaptációja valóban híres arról, milyen nagy mértékben járult hozzá az 1940-es években születő Joker-képregények megszületéséhez – még akkor is, ha ezt a hatást leginkább Conman Veidt színész fényképe fejtette ki, a címszereplő megjelenése ugyanis alapvetően a Batman-antihős küllemét határozta meg. A film Gwynplaine-ről, vagyis „A nevető emberről”, egy karneváli előadóról szól, aki szó szerint állandó mosollyal élte az életét, egy gyermekkori testi torzulás következtében ugyanis letörölhetetlenné vált arcáról a vigyor. A fizikai heg motívuma leginkább Heath Ledger Sötét Lovagbeli Jokeréhez köthető, de a történet sok más eleme az eredeti Joker-figurát idézi.
Gwynplaine egy szegény ember, aki bohócként mások szórakoztatásából él, és származását homály fedi: valójában egy gazdag politikus eltitkolt gyermeke. Ehhez hasonlóan a Joker Arthur Fleckje is egy profi komikus, aki egy ponton rájön, hogy ő a gazdag polgármester-jelölt Thomas Wayne törvénytelen fia. Mindkét történetben szerepel egy másik bohóc is, aki valahogy árt a főszereplőnek, ám míg a Jokerben a „hős” végül „boldogan éli életét”, Hugo A nevető emberében ezzel szemben Gwynplaine meghal.
2.) Modern idők (1936)
A hangtalan melodráma-horrortól a legikonikusabb néma nevettetőhöz ugrunk. Charlie Chaplin Modern időkje az eredeti elgondolással ellentétben nem igazán némafilm, igaz, olyan nagyon fecsegősnek sem nevezhető. Évekkel a hangosfilm elterjedése után forgatták, így bár kevés párbeszédet tartalmaz, vannak benne utólag szinkronizált jelenetek. Chaplin húsz évvel korábban bemutatott „kis csavargója” egy időn kívüli figura, aki a modern ipari társadalomban igyekszik megtalálni a maga helyét. Phillips ezt mondja a filmről:
„Azért kell látni a Modern időket, mert van valami Arthur Fleckben Chaplin csavargójából, ami szerintem nagyon lényeges.”

3.) Táncolj velem (Shall We Dance – 1937)
Egy másik film, amely feltűnik a Jokerben, bár az utalás nem kifejezetten felismerhető, a Táncolj velem. A Fleck tévéjében megjelenő zenés jelenet nagyszerű folytatása a Modern idők-szálnak, mivel úgy kezdődik, hogy a munkások úgy dolgoznak egy óceánjáró gépházában, mintha maguk is a masina részei volnának.

The world is in a mess
With politics and taxes
And people grinding axes
There’s no happiness
(Nyersfordításban: A világban felfordulás / Adók, politikusbagázs / Az ember fúr, csiszolgat, ás / Boldogság nincs, minden csalás)
A dal egyébként arról szól, hogy a ritmus és a zene menekülést nyújt a nyomorúság elől. Arthur valóban akkor tűnik a legboldogabbnak, amikor egy vidám dallam jár a fejében és táncol, főleg, amikor erőszak elkövetése közben teszi ezt. De van-e a Táncolj velem cselekményének is hatása a filmre? Valamelyest van. Fred Astaire egyfajta régimódi gavallért játszik, aki odavan egy nőért (Ginger Rogers), aki viszont nem rajong érte annyira. Van a filmben egy illúzió, amely azt ábrázolja, hogy ők ketten együtt vannak, és egy olyan jelenet is, melyben sok ember van körülöttük más arcot ábrázoló álarcokban. A maszkok a nő arcát ábrázolják, mert Astaire úgy dönt, hogy ha a nő nem lehet az övé, akkor eléri azt, hogy mindenki más úgy nézzen ki, mint szíve hölgye.
4.) Kánikulai délután (1975)
Phillips és Silver, illetve Lawrence Sher operatőr sok 1970-es években és a 80-as évek elején készült New York-i filmet néztek meg a Joker forgatására készülve. Azt szerették volna, ha a sötét, bűnnel átitatott filmszakaszok az akkori filmek hangulatát idézzék, különös tekintettel Martin Scorsese (aki egyébként egyszer fölmerült mint egy Joker-film executive producere) és Sidney Lumet munkáira. 
„Azért, ahogy egy antihős fölemelkedik benne.”
A Jokerre nagy hatást gyakorló 70-es évekbeli filmek között szerepel Lumet Hálózat című mozija is, amely visszaköszön abban a durva jelenetben, amikor Arthur Murray Franklin műsorában szerepel.
Megidéződik Milos Forman Száll a kakukk fészkére című alkotása is. De amint azt a fenti idézet is mutatja, a fő forrás a Kánikulai délután volt, még akkor is, ha ez nem az a Joker-film, amelyben a főszereplő bankot rabol. Inkább amiatt jelentős, hogy hogy tudja valaki teljesen felcsigázni a közönséget annak ellenére, hogy antihős: ilyen hatást tesz Al Pacino – valós személyről mintázott– karaktere is az általa túszul ejtett helyen.
5.) Zorro, a penge (1981)
Számos oka lehet annak, hogy a Joker egy bizonyos korszakban játszódik, de azt a tényt, hogy konkrétan 1981 nyarán történnek az események, bizonyítja – egyben ürügyet is ad rá – a sátortetős mozin megjelenő Zorro-filmcím. A DC-képregények időrendiségében ugyanis az 1940-es The Mark of Zorro (magyarul: Kard és szerelem) című film az, amit a fiatal Bruce Wayne és szülei aznap este látnak, amikor Thomas és Martha Wayne-t meggyilkolják. Ez azért fontos, mert Zorro alakja egyfajta prototípusa a bűn ellen álarcban harcoló szuperhősnek.
6.) A komédia királya (1982)
Kell-e ezt az összefüggést magyarázni? Bármennyire is nyilvánvaló a kapcsolat A komédia királya és a Joker között, nem maradhat ki a felsorolásból. Noha nem ez az egyetlen Scorsese-film, ami hatással volt a Jokerre, ilyen még az Aljas utcák, a Dühöngő bika és a Taxisofőr is. Kiváltképp az utóbbi, amelynek biztosan volt hatása arra a jelentre, amikor Arthur nyilvános öngyilkosságát tervezgeti.
Phillips így vallott a két film közti párhuzamokról:
„Nem túl nagy ugrás A komédia királyát fölfedezni egy olyan filmben, ahol a Joker a főszereplő. Ez egy olyan ember története, aki már nem képes megkülönböztetni a képzeletet a valóságtól, akinek a téveszméi súlyos következményekkel járnak. És bár Martin Scorsese tudja, hogy Pupkin félelmetes ember, De Niróval együtt sosem tévesztik szem elől, hogy a szereplő cselekedetei mind egy tragikusan sérült elme szüleményei. Pupkin fellépési rutinja, amelyet a film végén meglátunk, tulajdonképpen borzalmas traumák litániája, amelyeket a hős gyermekkorában szenvedett el, egy olyan megbomlott elmén keresztül bemutatva, aki kétségbeesetten kiáltja világgá a fájdalmát, egyúttal pedig azt hirdeti, hogy az a sok szörnyűség, amit átélt, tulajdonképpen mulatságos volt.”
7.) A halászkirály legendája (1991)
Sok kritika emlegette fel a Mechanikus narancsot a Joker előzményei között, és Phillips minden bizonnyal utalt is rá korábban. Stanley Kubricknak az Anthony Burgess sci-fijéből készült adaptációja egy erőszakos bandavezérről szól, aki kísérleti terápián esik át, és a jelenet, amelyben tánccal kíséri szörnyű tetteit, kétségtelenül emlékeztet arra, ahogyan Arthur adja elő Frank Sinatra „Ez az élet” című örökzöldjét. Mindezt keresztezve a 70-es évekbeli New York mocskos utcáin felháborodó és unatkozó Taxisofőr-főszereplővel, már meg is kaptuk a Joker Jokerét.
8.) Sosem voltál itt (You Were Never Really Here – 2017)
Miért esik annyi szó Phoenixről – főleg a neki követelt Oscar-díjról – a Joker kapcsán, mikor a Sosem voltál itt című filmmel ezt sokkal inkább kiérdemelte? És hogy lehet, hogy a Joker milliárdokat kaszál, míg az előbbi filmért alig folyt be valamennyi? Ja… mert Lynne Ramsey bűnügyi drámája nem kapcsolódik egy népszerű képregény-franchise-hoz. De ha azt kívánjuk, a Jokernek bárcsak ne kellene egy szuperhős-univerzum részének lennie annak minden Batman- és Gotham City-töltelékével együtt, akkor a Sosem voltál itt a tökéletesen nekünk való film.
9.) Veszélyes a fiam (A Dangerous Son dokumentumfilm – 2018)
Ez a film a mentális egészség kérdését állítja középpontba, ami mindig elég aggodalomra ad okot az amerikai társadalomban. Egyes dokumentumfilmek, mint például a Titicut Follies, inkább csak hozzájárultak a mentális betegek kezelésének sigmatizálásához, épp egy olyan időszakban, amikor az intézményesítés helyét közösségi alapú programok kezdték átvenni. Más filmek azt járták körül, hogy az évek során kialakult alternatív mentálhihiénés megoldások hogyan épültek le anyagi finanszírozás híján, mint ahogy Arthur pszichiátriai ellátásával is történik a Jokerben. A legújabb figyelemre méltó dokumentumfilm, amely ezzel a problémával, illetve ennek az Egyesül Államokban újra megnövekvő számú fegyveres támadásokhoz való kapcsolatával foglalkozik, Liz Garbus Veszélyes a fiam című alkotása (amely különös figyelmet fordít a Newtown-i és Aurora-beli lövöldözésekre, a kettő közül az utóbbi épp egy Batman-film, A Sötét Lovag – Felemelkedés bemutatóján történt). Az HBO saját készítésű alkotása mindezt úgy valósítja meg, hogy három család sorsát követi nyomon, ahol érzelmi vagy mentális betegségben szenvedő gyermek él. A szereplők nyilván sokkal fiatalabbak, mint a Joker, de el lehet képzelni, hogy a kicsi Arthur Fleck éppen olyan lehetett, mint az ebben a filmben látott gyerekek, és éppen olyan gondoskodást igényelt (volna), mint amilyenre nekik is szükségük van.
Forrás: FilmSchoolRejects


