
Férges alma
Edward Norton 20 éve figyelt fel arra a regényre, amit végül ő maga vitt vászonra rendezőként, forgatókönyvíróként, producerként és főszereplőként. A mozigyász (fesztiválokon még láthattuk és a forgalmazótól előzetest is kaptunk hozzá) miatt csak tévében nézhetjük meg az Árva Brooklynt, ami számtalan műfajt olvaszt magába és bár érdekes a sztorija – ráadásul színészként Norton a szokásos magas színvonalat hozza -, rendezői vonalon elég döcögős, amihez indokolatlanul hosszú játékidő is társul.
Az ötvenes évek Brooklynjában a politika és a pénz összefonódásával hatalmas ingatlanfejlesztések folynak, melynek egyértelműen a legszegényebbek a vesztesei. A főként, de nem kizárólag feketékből álló közösség egy emberként küzd a törvénytelenségek ellen, a befektetők – akiknek azt ígérték, hogy minden el lesz intézve – gyors megoldást várnak és bár valószínűleg tudják, hogy ezt milyen módszerekkel érik el, különösebben nem érdekli és hatja meg őket. Egy idő után már nehéz lenne megmondani, hogy ki kinek a tökét szorongatja, zsarolások, gyilkosságok, megfigyelések, fenyegetések stb., a nagy összegek hallatán sokan vetkőznek ki magukból.
Norton, kinek neve a film főszereplőjeként és producereként már a kezdet kezdetén felmerült, a 2010-es évek elején végzett a forgatókönyvvel (csinált azért ő közben sok mást is). A rendezésről első körben lemondott, ám Benneth Miller, Tobby Emmerich, Paul Thomas Anderson és David Fincher is arra bíztatták, vállalja fel ezt is, legyen ez – minden tekintetben – az ő filmje. Az Árva Brooklyn 20 évvel a regény megjelenése után debütált, melynek cselekményét Norton 1999-ből áthelyezte 1957-be. Hangulatában és stílusában egyébként a regény is az ötvenes éveket idézi meg és igazából a piszkos üzelmek sincsenek egy konkrét időszakhoz kötve, mindig voltak, vannak és lesznek, amíg világ a világ.

A sztori minden keserűsége ellenére a komikumot éppen a betegsége jelenti, hiszen a nyomozás közben gyakorlatilag lehetetlen láthatatlanná válnia, kényszeres mozgása és beszéde miatt soha nem tud, soha nem fog tudni elvegyülni. Betegsége ugyanakkor a fegyvere is, hiszen a legtöbben lesajnálják vagy kinevetik, komolyan szinte senki nem veszi és ugye ennél idegesítőbb, amikor kiderül, hogy egy bolondnak vélt valaki jár túl a rosszfiúk eszén. A noir egyik kedves elemeként őt és társait rendszeresen elverik, ami már csak azért is érdekes – és itt jön be az előbb említett szerencsefaktor -, mert mindenki mást szívbaj nélkül eltesznek láb alól.
Az Árva Brooklyn egy izgalmas történet kevésbé izgalmasan elmesélve. Minden drámaisága ellenére sem nélkülözi a humort és a kisebb-nagyobb rendezői hibák is zömmel megbocsáthatóak, ám a két évtizedes rajongás (és rákészülés) erősen rányomja a bélyegét a kész műre, mert túlságosan elmerül a helyszín, valamint az ottélők bemutatásában és nehezen engedi el azt a minimum fél órát, ami alig tesz hozzá valamit a cselekményhez. A másik véglet Woody Allen, aki életének egy meglehetősen hosszú szakaszában évente új filmmel fejezte ki rajongását a város iránt, az igazi filmélmény valahol a kettő között lehet.


