
Kreativitás helyett iparos munka
A Vasember második felvonásában debütáló Fekete Özvegy hamar népszerűvé vált a rajongók körében, jóllehet eleinte inkább volt szexszimbólum, mintsem kiforrott karakter. Szerencsére a Bosszúállók: Ultron korára árnyalták a szuperkémet egy rövid múltfeltárással, ám szólófilmje még váratott magára. Csakhogy ezt, a pandémia okozta csúszás miatt mostanáig nem tudták bemutatni. A megkésett premiernek csak annyi volt a hátulütője, hogy a tragikus végkifejlet tudatában kiveszett minden feszültség a hősnő önálló kalandjából.
A Disney második női szuperhősmozija alighanem az utóbbi évek egyik leggyengébb dobása (Marvel-képregényes fronton), melynek változó minősége engem is meglepett. Csupán a főszereplő négyes tündöklése, a pörgős történetvezetés és a profin koreografált akciójelenetek rángatják ki a negyedik fázis nyitódarabját a középszerűség mocsarából, noha az írók a kellemetlen dialógusokon túl még fárasztó poénokkal is bombáztak bennünket – a rémes magyar szinkronról nem is beszélve. De legalább rendes búcsút vehettünk Natasha Romanoff-tól, ha már a Bosszúállók: Végjátékban (a Tony Stark ömlengés közepette) méltatlanul mellőzték.







Cate Shortland rendezése iparos munka, melynek nagy részéből kititrálták a sajátos ötleteket, hogy megfeleljen az általános nézői elvárásoknak és az MCU kánonnak. Az akciódús történet, budapesti szcénák, a főszereplők felszabadult játéka és a Natasha-tól vett érzékeny búcsú sem teszi emlékezetesebbé ezt a tucatfilmet. E monotonitás dacára a Disney még azt is elvárja, hogy ne csak a nagyképernyőn, hanem otthon is nézzük (Wandavízió, A Sólyom és a Tél Katonája, Loki), hogyan boldogulnak másodikvonalbéli hősei amikor épp nem a mindenség sorsa a tét. A stáblista utáni jelenet ugyancsak a „mindentudásomra” épített, ám megtekintését követően csak egy vállrándításra futotta tőlem.
Ha gyorséttermi kaját eszünk, sokáig fenntartások nélkül elfogyasztjuk, de idővel telítődünk az előregyártott egyentermékekkel, én most a Marvel-mozik kapcsán vagyok így. A Végjátékkal lezárult egy korszak, a Fekete Özvegy viszont elérte nálam, hogy apátiába forduljon a zsáner iránti lelkesedésem.


