Formula 1: Hajsza a túlélésért (Formula 1: Drive to Survive); angol dokumentumfilm-sorozat; készítők: Netflix, Formula-1; szereplők: Max Verstappen, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Sergio Pérez, Charles Leclerc, Lando Norris, Carlos Sainz, Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Fernando Alonso; 4 évad, 40 epizód, 27-52 perc/epizód, 2019-
A Formula 1: Hajsza a túlélésért című sorozat idén a negyedik évadával tért vissza a Netflixre. A streamingóriás 2019-ben kezdte el az autósport csúcskategóriájának vallott versenyről szóló dokumentumfilm-sorozatát, ami hatalmas siker volt. Rengetegen kezdték el nézni a Forma 1-et, főleg Amerikában volt számottevő az új rajongók száma, ami nem csak a tévénézők körében mondható el, hanem a játékosok között is. Az F1 2021 ugyanis szintén nagy népszerűségnek örvend. A sorozat egyedülálló módon mutatta be a sportot, betekintést engedett a színfalak mögé, kicsit közelebb hozta a nézőkhöz a pilótákat és a csapatokat is. A siker ellenére többen támadták a készítőket, hogy mondvacsinált rivalizálásokat mutatnak be a képernyőn, hogy érdekesebbé tegyék a sorozatot. Emiatt a 2021-es év világbajnoka, Max Verstappen bojkottálta is a negyedik évadot, a közte és Daniel Ricciardo között kreált nem létező feszültség miatt. Szinte csak a csapatrádión keresztül halljuk őt megszólalni.
A felejthetetlen 2021-es Formula 1 szezon
A tavalyi év azonban nem igényelt tökéletes alapanyag volt a streamingóriás számára, hiszen példátlan szezont láthattunk, valós küzdelmekkel. Nem volt szükség koholt ellentétekre, és ami a legfontosabb, végre volt igazi ellenfele a hétszeres világbajnok Lewis Hamiltonnak. Emellett új futamgyőztest is avathattunk, egy régi ismerős is újra dobogóra állhatott és persze sajnos hatalmas baleseteknek is szemtanúi lehettünk. Ennek ellenére sikerült egy hamis feszültséget bemutatni a két McLaren pilóta között, hiszen a sorozat úgy állítja be Norris és Ricciardo kapcsolatát, mintha ősellenségek lennének. Lando Norris emiatt hasonló véleményen van a sorozatról Max Verstappennel. A Netflix mondhatni jókor volt jó helyen, hiszen akkor is ott volt, amikor az ausztrál Ricciardo küszködött a versenypályán, illetve akkor is, amikor a McLaren Daniel vezetésével az első és a második helyen ért célba.
A fókusz természetesen a két világbajnok esélyesen volt, valamint a csapatukon és csapatvezetőiken. Az, hogy az újdonsült világbajnok visszautasította a szereplést, sajnos egy kicsit Hamilton oldalára billentette a mérleget, hiszen nem volt lehetősége reagálni azokra amiket a brit hétszeres világbajnok mondott a sorozat interjúiban. Kicsit talán úgy tűnhet, mintha ahelyett, hogy a Netflix dokumentarista módon bemutatná a serlegért folytatott harcot, Hamilton nyilatkozatainak hangsúlyozásával mégis a Mercedes pilótája mellett foglalna állást. A két csapatvezető, Christian Horner (Red Bull) és Toto Wolff (Mercedes) is sokat szerepelt az évadban, viszont egy idő után már úgy tűnt, hogy nem azt mondják, amit valójában gondolnak, hanem csak szerepeket játszanak.
Újoncok a versenypályán
Üde színfolt volt a sorozatban a két újonc szereplése is, gondolok itt a Nikita Mazepinről (Haas) és Yuki Tsunodáról (AlphaTauri) szóló részekre. Bár szimpatikusabb talán nem lett az orosz pilóta, egy kicsit érthetőbbé vált a helyzete, ám az, hogy édesapjával folyamatosan támadták a csapatot – sőt az idősebb Mazepin a cége kivonulásával is megfenyegette a Haast – csak tovább növelte a népszerűtlenségét. Günther Steiner, a Haas csapatvezetője a már tőle megszokott szókimondó stílusban képviselte tovább a csapat érdekeit, nem félve a főszponzor fenyegetéseitől. A szocsi nagydíj, annak ellenére, hogy Mazepin utolsóként ért célba, egy elég nagy mérföldkő volt a pilóta rövid Forma 1-es karrierjében, hiszen ő ismerte fel a leghamarabb a helyzetet és cserélt esős gumikra, a futamot vezető Lando Norris, a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel és a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton előtt is. A McLaren fiatal pilótájának, az, hogy nem állt ki kerékcserére, hatalmas hibának bizonyult, hiszen elúszott karrierje első futamgyőzelme is.
A másik újonc, Yuki Tsunoda első futama parádésra sikerült, hiszen rögtön pontot tudott szerezni. Sajnos az elkövetkező versenyeken egyre rosszabbul teljesített, folyamatosan összetörte az autókat, így a toleránsnak kicsit sem mondható Red Bull vezetőség úgy döntött, edzőtáborba küldi. A nézők számára talán ez az epizód lehetett a legérdekesebb, hiszen betekintést nyerhettünk, hogyan dolgozzák meg a makacs pilótákat. Az olasz edzőtábor végül eredményesnek bizonyult, hiszen a japán versenyző teljesítménye javult.
Új futamgyőztes, hiányzó arcok és méltatlan búcsú egy régi ikontól
Új futamgyőztest is avatott a Forma 1, Esteban Ocon (Alpine) személyében. A Hungaroring szörnyű rajtját követő káoszban a francia pilóta hidegvérrel vezette végig a versenyt, megszerezve karrierje első győzelmét az autósport csúcskategóriájában. Annak ellenére, hogy Ocon már 2014-ben bemutatkozott a Forma 1-ben, egy kicsit olyan érzése van az embernek, mikor a vele készült interjúkat és a róla szóló részeket nézi, mintha újoncként kezelnék, akinek nem sok tapasztalata van az autóversenyzésben. Emellett az is sajnálatos, hogy a fiatal francia győzelmének szempontjából kulcsfontosságú Fernando Alonso kimaradt az epizódból, pedig ő volt az aki parádés versenyzéssel feltartotta Lewis Hamiltont, megvédve így az élen autózó csapattársát. Emellett azt is sikerült kihagyni, hogy a kétszeres világbajnok spanyol hét év után újra pódiumra állhatott. A 2014-es Magyar Nagydíj után, ahol másodikként ért célba, 2021-ben a harmadik helyet sikerült megszereznie a Katari Nagydíjon, így 2674 nap után újra pezsgőt locsolhatott a dobogón.
Bár Alonso néhány nyilatkozat erejéig megmutatta magát az évadban, a 2021-ben búcsúzó Kimi Räikönnen (Alfa Romeo) teljesen kimaradt. Ez valószínűleg annak is köszönhető, hogy a finn nem szereti a túlságosan nagy médiafigyelmet, valamint annak, hogy nem a tavalyi év volt a legerősebb szezonja. Ennek ellenére legalább néhány jelenetet megérdemelt volna, legalább azért, hogy a készítők is a világbajnokhoz méltón elbúcsúztassák a sport egyik nagy ikonját. Kimaradt még Kimi csapattársa is a sorozatból, Antonio Giovinazzi, akit a Mercedesből távozó Valtteri Bottas váltott. Nyilván a 10 rész nem lehet elég arra, hogy minden pilótát részletesen bemutassunk, de megérdemeltek volna néhány jelenetet.
Az Aston Martin, az AlphaTauri és a Ferrari sem kapott túl sok figyelmet az évadban, viszont pilótái egy-egy megszólalás erejéig megmutatták magukat. Leclerc és Sainz elég sokat szerepelt ahhoz képest, hogy nem volt kifejezetten az olasz csapatról szóló epizód. Nagy figyelmet kapott a Williams, ami a távozó George Russellnek volt köszönhető és talán még annak, hogy Nicholas Latifi falba vágta az autóját a szezonzárón, megváltoztatva így az esélyeket. Russell Toto Wolffal való beszélgetése, amikor a német csapatfőnök közli a fiatal pilótával, hogy jövőre a Mercedesnél versenyzik, eléggé kamunak tűnt, főleg, hogy a fontosabb tárgyalásokra nem mehetett be a Netflixes stáb, és a csapatok igyekeztek minden fontosabb információt a kamerák és mikrofonok társasága nélkül megbeszélni.
Mindent összefoglalva, a Formula 1: Hajsza a túlélésért hozta a kötelezőt, jól összefoglalta a 2021-es szezon főbb történéseit, nagyobb betekintést engedve a háttérbe. Ez kétségtelenül érdekes, hiszen jobban megérthetjük a pilóták, a csapatok motivációit, beleláthatunk abba, hogy milyen azoknak az embereknek az élete akiknek mindennapjai szinte csak a sport körül forognak. Anélkül is élvezhető a sorozat, hogy a néző követné a Forma 1-es futamokat, viszont a mondvacsinált rivalizálások és az összevágott nyilatkozatok félrevezetőek lehetnek. Ha viszont nem érdekli az embereket, pusztán az, hogy tűéles képeken láthassák a hatalmas teljesítményű autókat verseny közben, esetleges baleseteket akkor kielégítő a Netflix dokumentumfilm-sorozata. Az már csak hab a tortán, hogy a pilóták és a csapat életébe betekintést nyerve, közelebb érezhetjük magunkat hozzájuk, megismerhetjük a profi versenyzőn túli emberi mivoltukat.