
Egy hatalmas kérdőjel megfilmesítése
2001. karácsonya előtt néhány nappal egy zaklatott férfi hívta fel a 911-et, hogy a még lélegző feleségét súlyos baleset érte durhami házuk lépcsőjén. A kiérkező mentők már csak a halál beálltát tudták megállapítani, a gyanú azonnal a férjre terelődött, ezzel kezdetét vette az amerikai igazságszolgáltatás egyik legfurcsábbnak tartott pere, melyről dokumentumfilm is készült 2004-ben. Az HBO sorozata most színészekkel próbálta rekonstruálni a történteket, és elsősorban az ő játékuk az (főleg Colin Firth és Michael Stuhlbarg), ami miatt mindenképp érdemes belefogni.
A megtörtént esetet feldolgozó alkotások esetében három lehetőség áll fenn: abszolút képben vagyunk és tudjuk, miről van szó, nem hallottunk még róla (vagy nem eleget), de kíváncsiak vagyunk és utána járunk (értsd: kiguglizzuk) vagy teljesen átadjuk magunkat a meglepetés erejének. Bár a szóban forgó eset elég nagy sajtóvisszhangot kapott és egy dokumentumfilm is készült belőle, én úgy kezdtem bele, hogy igazából semmit nem tudtam róla.
Egy halálesetről van szó, a feleség leesik a lépcsőn, nem lehet rajta segíteni, a férjet gyilkossággal vádolják, aki következetesen tagad; vagy elkövette vagy nem, vagy baleset történt vagy nem. Az időben oda-vissza ugrálva (ami nem feltétlenül segíti a tisztánlátást) végigmegy az események láncolatán, de csak lehetőségeket vázol, teóriákat állít fel, megérez, sejtet. A legnagyobb gondom éppen ez, hiszen egy hatalmas kérdőjelet kapunk megfilmesítve, az emberek többsége pedig szerintem olyan, hogy szeret választ kapni a kérdéseire. Amitől mégsem hagytam ott az egészet a francba, az a színészi játék, mert a motivációt és a tényfeltárást, igazságkeresést egy idő után tényleg elengedtem.
Az alkotók már rögtön az elején két dolgot sejtetni szeretnének, a férfi egy igazi pöcs és titkol bizonyos dolgokat, ezt aztán szépen ki is bontogatják. Lesz egy tárgyalás, megszületik az ítélet, majd jön egy hosszas jogi hercehurca, melynek végén eljutunk a cselekmény szerinti jelenbe, közben pedig igyekeznek megismertetni velünk mindent és mindenkit, mely alapján kialakul vagy kialakulhat a saját elképzelésünk és véleményünk a dologról.


Vannak, akik Az utolsó lépcsőfokot az év legjobbjának tartják és egyenesen a Csernobilhoz hasonlítják, én csak szimplán szerettem és a tökéletlensége ellenére is tudtam szeretni. Ja, és valaki vágjon már hozzá valami komoly díjat az ügyvédet alakító Michael Stuhlbarghoz, mert ez a kismillió jelölés egyre jobban bosszant.


