
Jól áll neki a halál
Több, mint két éve rázta meg a világot Chadwick Boseman halálhíre. Nekünk tragikus hirtelenségű volt, de valójában egy hosszan tartó lefolyás lett titkolva még a Disney fejesei előtt is. Nem találta magát könnyű helyzetben a Marvel, amit aztán tetőzött a vírussal hadilábon álló új főszereplő körüli hercehurca, ugyanakkor Ryan Coogler által méltón tudták kihasználni a szomorú helyzetben rejlő, remélhetőleg soha vissza nem térő lehetőséget. Csak a kelleténél egy negyedórával hosszabban.




Persze szép dolog a kellő gyász és mélység (ráadásul ezúttal nem a Pókember: Idegenben léptékével), de azért nem ártana önerőből is megállnia a lábain a filmnek. Az elődből négy nagyobb nevű férfi színész nélkül maradva egy női hadsereget felvonultató környezetben aggasztó volt, hogy a gyengébb nem kap több újoncot (a „vasladyt” meg egy harcost) és az érezhető univerzumi nőiesedés itt aztán nagyon előtérbe kerülhet érdemi pozitív férfi főszerep nélkül. Lehet így van valamennyire, de Coogler nem tolta túl, hisz a tudóslány csak egy viszonylag megnyerő, régi Shurit pótló backdoor pilot, a testőrt meg erősen megvághatták, az a szál épp hiányzik, amiért ghánaiként elvállalta a színésznő. A többiek pedig mind az eddig megismert létüket viszik tovább és miattuk kicsit olyan érzésünk lehet, hogy a mozi főszereplője továbbra is Boseman és mi csak egy reakcióvideót nézünk. Így tehát nem jobban feministább az összkép, mint az elsőé, hiába lett volna adott a szitu.

Nyilván lesznek erre allergiásak, de a film összegészébe illett és az sem képregényhűtlen, hogy a két birodalom összecsap (a DC-nél Atlantisszal az amazonok nem jönnek ki rendre). Bár szidják a spanyol nyelvet, azért ősijükön kívül előszeretettel beszélik, a politikai feszültséges királydráma pedig jól működik a felek (és harmadikként az ENSZ/CIA) közt. Bár az Aquaman sokkal látványosabban ábrázolt, Talokan meg alig látszik, az azték/latin hangulat remekül átjön. Mivel a helyszínekre volt utalás a Vasember 2-ben (akkor még nem Mexikó mellett), Namorral csak jogilag nem tudtak mit kezdeni eddig. Tenoch Huerta az érdekesebb gonoszok közé tartozik az MCU-ban, de inkább a körülötte lévő feeling teszi jobban emlékezetessé, mintsem alakítása vagy jól megírt, de sokat látott motivációja.

A fentiek sajna pont lerántják annyira az addig remeklő mozit, hogy hiába ez a remélhetőleg vissza nem térő tragikus lehetőség, csak kopogtat az MCU élmezőnyének ajtaján. A Strange bátrabb volt abban, ahol kellett, cserébe több helyen kevésbé használta ki potenciálját és jobban sietett, szóval végeredményben idén, de talán az egész 4. fázisban a legjobb Marvel mozi az új Párduc. Bár tény, nem úgy élmény, mint a Pókember tali. Mindenesetre egy átlag marvelnél érettebb, felnőttesebb és jóval humortalanabb darab, ami a Végjáték utáni összevisszaságban már érett, pláne pont azelőtt, hogy jövőre elkezd bekeményülni a multiverzumosdi. Így azért az is biztatóbb.
A Fekete Párduc 2. tehát egy szép megemlékezés, ami bár grandiózus zúzásain megbicsaklik (cserébe a kisebb léptékűeken, pl. az autós-motoros üldözésen nem), legnagyobb sebzési pontjain minden negatív előjel ellenére igenis helytáll és ez nagyban köszönhető Ryan Coogler összetartó erejének. Hogy mi lesz ezután két sorozaton kívül, még homály fedi, de nagyobb kérdés, hogy nem össznépi eseményen vagy cameón kívül mennyire fog működni akkor, amikor már nem lehet ennyire a búcsúztatásba merülni. Mondjuk amiben a legerősebb a gyászon kívül, abban az egyik zárójelenet alapján az is marad és azzal mi csak jól járhatunk. A franc tudja a dömpingben, hogy mikor járhatunk, de húzónév nélkül nem lesz könnyű.


