
A Bosszúállók: Végjáték hat éve került mozikba, azóta a Russo-tesók már a harmadik filmjüket rendezik streamingre. Az Elektronikus állam gigadrága munkájuk újfent bebizonyítja, hogy a testvérpáros teljes céltalanságban szenved Kevin Feige producer nélkül.
Simon Stalenhag Elektronikus állam című könyve már 2017-ben felkeltette a Russo testvérek figyelmét, akik az elején még csak producerként szerettek volna közreműködni a filmes adaptációban. Aztán teltek múltak az évek, jött a Covid, más projektek, míg végül 2022-ben a tesók maguk vállalták a rendezést, közben a jogos is átszálltak az Universaltól a Netflixhez. A streaming cég megfogadta John Hammond tanácsát, vagyis „nem spóroltam semmin” alapon rekordméretű, 320 millió dolláros költségvetést szavazott meg eddigi legnagyobb filmes projektjükre.

A Netflixet persze ez nem tántorította el, hogy irdatlan sok pénzt adjon nekik egy olyan látomásra, ami úgy eredeti történet, hogy gyakorlatilag minden egyes elemét már lehetett korábban látni más művekben. A Ready, player, one keveredik itt a Fallout világával, amiben lehet találni egy kis Chappie-t, kis A.I.-t, némi Baljós árnyak is befigyel, WALL-E sem idegen ebben az univerzumban, de a Bosszúállók és egy apró jelenetben A jedi visszatér is megidéződik. 
Hiába az ígéretes alapanyag és az egyébként remek színészgárda, ha Joe és Anthony Russo egyszerűen képtelen volt bármit beleadni a lelkesedésükből. Nem csak arról van szó, hogy borzasztóan közhelyesen és lustán van megírva a forgatókönyv, de világépítésben és színészvezetésben szintén bukta van. Már a kezdésnél probléma támad: az első tíz percben gyorstalpalóban felvázolják ezt az alternatív világot, viszont annyira körülményesen, kapkodva és túlzsúfolva, hogy ember legyen a talpán, aki mindent megért belőle. A zavaros narratívánál sokkal rosszabb az, hogy a színészeken is csak a fásultságot lehet látni: Pratt itt megint Űrlordot alakítja, Brown téblábol és nem bírja el ezt a gigászi összegű monstrumot, Esposito gyakorlatilag alig szerepel fizikai valójában, Ke Huy Quan is faarccal nyomja le röpke vendégszereplését. Stanley Tuccit rossz így látni, talán karrierjében először mutatja meg a „mit keresek én itt” arcát. 
Nem is érdemes igazán több szót vesztegetni erre. Annyit azért elmondanák, hogy a Rebel Moon I–II. költségvetése együtt összesen 160 millióba került, vagyis Az elektronikus állam büdzséjéből Snyder akár négy filmet is rendezhetett volna. Sosem gondoltam volna, hogy ezt valaha le fogom írni: lehet, hogy jobban jártunk volna Snyder végtelen és értelmetlen lassításaival. Legalább volt bennük valami szórakoztató trash, amiről lehetett beszélni. Amit viszont Russoék adtak, az a nagy semmi. Mondanám, hogy a gyerekeknek esetleg ajánlanám, ám a borzasztó narratíva miatt tényleg csak a robotok dizájnja maradna meg az emlékezetükben. Igaz, az sem sokáig.


