
„Műélvezet”
Hosszú és nehéz könyvből hosszú és nehéz film. Aki olvasta a regényt, azért utálta, aki nem, az meg azért. Lassan kikopik a mozikból és valószínűleg soha nem lesz kultfilm vagy bűnös élvezet, de azt mégsem érdemli meg, hogy ne beszéljünk róla.
Ha egy film azzal kezdődik, hogy valaki véget akar vetni az életének, akkor az jó eséllyel nem a humor oldaláról közelíti meg a dolgokat. Nem állítom, hogy Az aranypintyen nem nevettem, de összességében egy komor és nem utolsó sorban meglehetősen hosszú darab. 

Az Aranypinty Carel Fabritius műve, aki Rembrandtnál tanult és aki egy lőportár felrobbanásakor vesztette életét (micsoda véletlen egybeesés). A festmény később külön utat jár be. A cselekményben van még egy másik szál is, Theo a múzeumi élmények hatására felkeresi a restaurátor és műkereskedő Hobie-t (Jeffrey Wright), akivel összebarátkoznak és később ide (New Yorkba) is tér vissza (Los Angelest maga mögött hagyva), hogy kitanulja a szakmát. Larry, Xandra, egykori nevelőszülei, „mostohatestvérei”, valamint Boris és a Hobie-nál megismert Pippa újra és újra visszatérnek az életébe. 
A film az Egyesült Államokban minden idők legpocsékabb nyitását produkálta és valószínűleg máshol sem fog bevételi rekordokat döntögetni. A filmkészítés befektetés, egy kimagaslóan jól jövedelmező üzletág (legalábbis ezzel kecsegtető), ahol a munkában megfáradt nézősereg könnyed szórakozásra vagy éppen borzongásra vágyik. Az egymilliárd dolláros mozik korában még ma is sokan teszik le a voksukat az elgondolkodtató alkotások mellett, azonban a két és fél órás játékidő a legelszántabbakat is elriaszthatja.
Donna Tartt azonos című, többszáz oldalas, Pulitzer-díjas regénye 30 héten át vezette a New York Times bestseller listáját. Piszok nehéz alapanyag, a legnagyobb jóindulattal sem lehet azt mondani rá, hogy „olvasmányos”. A forgatókönyvet az Oscar-jelölt (Suszter, szabó, baka, kém) Peter Straughan írta, a BAFTA-díjas (Brooklyn, A bűn hálójában) rendezőnek, John Crowley-nak ez az első filmje a Brooklyn (2015) óta. A gyönyörű képekért a 12-szeres jelölt, Oscar-díjas (Szárnyas fejvadász 2049) Roger Deakins felelt, a zeneszerző a többszörösen díjazott Trevor Gureckis, a vágó pedig a Better Call Saulért Primetime Emmyt bezsebelő Kelley Dixon, akinek a Totál szívást is köszönhetjük. Nagy nevek, nem vitás. Kidman, Paulson, Wilson, Elgort, Aneurin Barnard (a felnőtt Borist alakító színészt a Dunkirkben láthattuk) és Wright hozzák a kötelezőt, de a gyerekszínészek is hihetetlenül tehetségesek és meggyőzőek. Igen, a könyvadaptációknál mindig fennál a sikertelenség veszélye, de bántam volna, ha monitoron vagy lapostévén tudtam volna csak pótolni.


