
A pénztárgép lázadása
A múltat felesleges bolygatni, tartja a mondás, a jövőt meg még inkább. James Cameron 1991-ben meglehetősen határozottan zárta a le az időutazó gyilkológép(ek) történetét, de ha egy üzlet beindul, abból előbb-utóbb folytatás lesz. Cikkünkben egyrészt visszatekintünk a nem túl jó fogadtatásban részesült harmadik/negyedik/ötödik részre, végül pedig (vég)ítéletet mondunk az előző három epizódot ignoráló vadonatúj Terminátor-filmről, a Sötét végzetről.
Ha lehet hinni a legendáriumnak, állítólag maga Cameron kezdett el először gondolkozni a folytatáson a kilencvenes évek közepén, de egyrészt lefoglalták a Titanic gigászi munkálatai, másrészt rájött, hogy már nem tudna mit hozzátenni az addigi sztorihoz. Közben a Carolco csődbe ment, és mindenüket a Fox akarta felvásárolni összesen 8 millió dollárért, köztük a Terminátor jogait is, de nem jártak sikerrel. Az is felmerült, hogy Arnie és Cameron együtt szerzik meg a jogokat, de a rendezőt egyáltalán nem érdekelte a dolog, így ez az üzlet is meghiúsult. Végül bármilyen furcsa, de Kassar és Andy Vajna csapott le a jogokra, ami azért is érdekes, mert övék volt a befuccsolt Carolco. Illetve hogy pontosítsunk: Vajna 1989-ben kilépett a cégből, de ő és Kassar a 90-es évek végén ismét közös vállalatot alapított, C2 Pictures névvel. Meg is próbálták rábírni Cameront a harmadik rész megírására, illetve elkészítésére, de aztán szépen összevesztek vele.

Arnie tehát kormányzó lett, így a folytatást már nélküle kellett elképzelni. A 2009-es Terminátor: Megváltás című negyedik felvonás egy színészt sem hozott vissza a harmadik részből: Stahlt Christian Bale váltotta, a harmadik részben látható Claire Danes helyett pedig Bryce Dallas játszotta el John Connor feleségét, Kate Brewstert. Új lett a gyártó cég (Halcyon), új lett a rendező (a fantasztikus nevű és tehetségű McG), Vajna összeveszett Kassarral, a forgatókönyv pedig folyamatosan változott a forgatás során. Olyannyira, hogy a a novelizációk pápájának számító Alan Dean Foster kénytelen volt teljesen újraírni a regényváltozatot. A Mad Maxes hangulatú Megváltás volt az első Terminator film, amiben nem szerepelt időutazás, lényegében csak a jövőben játszódik, és a mai napig az egyetlen darab a szériában, amiben Arnie nem bukkant fel. A T4 sem növelte a franchise ázsióját, és már csak egy balhéra emlékszünk vele kapcsolatban: egy kiszivárgott hangfelvétel szerint Bale úgy kiakadt az operatőrre, Shane Hurlbutra, hogy mindennek elmondta – az ’f’ betűs szó több tucatszor hangzott el az üvöltözés során. Az őrjöngésből aztán egy emlékezetes remix is született.

Az még viszonylag örömteli pillanat, amikor Linda Hamilton felbukkan a filmben, és az ember szintén kíváncsian várja, hogy mikor jön már Arnie. Amikor tavaly itt zajlott a forgatás, csodálkoztunk, hogy a governator szakállasan bukkant fel a Budapesten, és nem értettük, hogyan játszhat arcszőrzettel Terminátort. Erre a kérdésre nem is kapunk választ, viszont a T-800-as visszakerülése a sztoriba rettenetesen erőltetett, és köze van a fentebb említett nyitójelenethez is. Ahogy a Genisys-ben, úgy Arnie itt is öregedő cyborgot játszik, és az már tényleg méltatlan, hogy mennyire hülye környezetbe és élethelyzetbe rakta őt a forgatókönyvíró meg a rendező. Ez az a pont, ahol a film végképp elveszti a hitelét, és hiába jók az akciójelenetek, a néző másra sem tud gondolni, minthogy a gátlástalan pénzcsinálásról szól az egész, de már nagyon régóta. A Hamilton/Schwarzenegger páros menti a menthetőt, de most ez is kevés. Hogy milyen bevétele lesz a Sötét végzetnek, az egyelőre még kétséges – ha jó, akkor néhány év múlva megint megkapjuk ugyanazt a sztorit egy kicsit megvariálva és tovább bonyolítva, a már 80 felé járó Arnie-val. És aztán kiderül, hogy csak Pamela álmodta az egészet.


