
Egy legenda megtépázása
Pedig olyan ígéretesnek indult ez a projekt, mivel az a Steven Moffat és Mark Gatiss ültek az írói székben a Draculának, akiknek a Sherlock sorozatot és a Doctor Who legjobb részeit is köszönhetjük. Épp ezért akkora csalódás, hogy a nagy reményekkel szemben az első rész zsenialitását az utolsó rész olyan szinten lerombolja, hogy már csak rossz szájízzel tudunk emlékezni erre az feldolgozásra, ahol kb. századjára a vámpírok hercegét, Draculát helyezték a középpontba.

Ez is egy jól ismert történetet mondd el egy klasszikus Agatha Christie formában, ahol az Újvilág felé tartó hajón, amelyiken Dracula is utazik, rejtélyes gyilkosságok történnek és a tettes köztük van. Természetesen nem nehéz kitalálni, hogy Dracula lakmározik önfeledten az utasokból, viszont még inkább előjön a kor – még mindig az 1890-es években járunk – mindenféle pikantériája, kezdve a nemzetiségi ellentéteken át egészen a betegségekig. Az első részben ügyesen használt csavart még itt is sikerül fenntartani, viszont érezhető, hogy Dracula karakterét egy ösztönlény szintjénél már nem képesek tovább árnyalni, pedig egyrészt a gróf a mitológiában egy igen tanult és sokoldalú figura volt, másrészt az a dán származású Claes Bang-re osztották a szerepet, aki már A négyzetben, A viszonyban és A hídban is bizonyította, hogy mennyire megnyerő és remek alakítást tud nyújtani.
A harmadik részben hangsúlyos dramaturgiai eleme van egy intézetnek, ahova Dracula bekerül, viszont a rész felénél mintha soha nem is lett volna. Miért toboroztak oda fiatalokat? Kik voltak azok a gyerekek? Mit vizsgáltak? Utána pedig puszta lőporpuffogtatások voltak azok az indokok, amik szerint Dracula nem úgy viselkedett fizikailag bizonyos behatásokra, ahogy az a „nagy könyvben” meg van írva. A sorozat egy pontján konkrétan elkezdték sorolgatni azt, hogy a vámpírságról mégis miféle legendák terjengenek és ezekre Dracula hogy reagál. Egy vámpírokról szóló disszertációnak lehetünk tehát tanúi, ahol a frappánsnak tűnő, időugrós megoldás megbukik és egy olyan mindfuck lezárást kap, hogy nem győzünk értetlenkedni a képernyő előtt: „De hát mostantól már ő lehetne a világ ura ezzel a képességgel, miért tenne ilyet?”
Azonban ennél sokkal nagyobb gondok vannak a Draculával, hiszen a kezdeti remek koncepció standard lejtmenetet produkál a három rész során. Még az sem volt zavaró, hogy Van Helsing nő lett (ezt is betudjuk a polkorrektségnek), akinek egyébként a legjobb pillanatokat köszönhetjük a sorozatban, mivel Draculával közös jelenetei a legszórakoztatóbbak voltak. Viszont Moffat miatt még nagyobb csalódás, nagyon sokat vártunk, reméljük a következő produkciója visszatér a Sherlock első két évadának minőségi szintjére.


