
Emma… igen, egy újabb
Az Emma Jane Austen azon kevés regényének egyike… pontosítok: kevés regényeiből az egyetlen (merthogy hat befejezett könyve volt), amely alkalmas arra, hogy egészestés filmadaptáció szülessen belőle. Persze Austen minden klasszikussá vált történetét valamilyen módon már filmre vitték vagy tévére alkalmazták, sőt, általában elkövették velük mindkettőt, de a tapasztalat azt mutatja, hogy a dús cselekmény megkívánja a hosszabb elmesélési módot, így mini-sorozatként funkcionálnak a leginkább.
Természetesen nem arra gondolok, hogy olyan rémesen bonyolultak lennének a sztorik, hiszen lényegében minden regény arra fut ki, hogy hősnőnk eléri-e a férjezettség áhított állapotát, avagy sem. És még akkor is, ha ez a hajadonokat sújtó kétség a pre-viktoriánus korban (és aztán még persze jó sokáig) az egzisztenciális tragédia lehetőségét hordozta magában – nevezetesen, hogy szegényházba kényszerül-e a 35 feletti vénkisasszony, esetleg egy jó lelkű rokon nyújtotta kegyelemkenyérre kényszerül –, kevéssé mutatkoztak meg az egyes Austen-művekben mélyebb gondolatok, vagy az olvasót komolyabb erkölcsi dilemma elé állító problémák.


Emma is megélt pár adaptációt. Készült történetéből persze sorozat Romola Garai-vel. Egy egész helyeske. Meg egy tévéfilm Kate Beckinsale-lel. Egy közepesen helyeske. Meg egy mozifilm Gwyneth Paltrow-val. Amolyan klasszikus nincs miért se utálni, se szeretni fajta.
A legfrissebb Emma film ezzel az elképzeléssel belesimul abba a trendbe, amit jelenleg a Nagy Katalin – A kezdetek című vagány sorozat képvisel a legékesebben. Hogy nem kell hasra esnünk attól, hogy valami kosztümös, mert abba teljesen belefér a titokban orrpiszkálás intézménye is.
Ezzel a lendülettel indul de Wilde mozija. Látunk kandallónál pőre hátsót melengető arisztokrata lányt, meg egy nadrágot húzó úrfit, aki kényelemből betűri az inget az ágyéka alá. Végül is tényleg nem gondolkoztunk még azon, hova tűnik az a rengeteg textil derék alatt, amit derék fölött a bő ing ténye feltételez. Én mindenesetre ezért a tanulságért hálás voltam.
A hálaérzetem azonban hamar elszállt, miközben haladt előre a sztori. Rendezőnk ugyanis az első félóra után elvesztette a lendületet. A báli jelenet – mintha őt magát is meglepte volna – olyan hangulatosra sikerült, hogy onnantól kezdve nem volt szíve viccelni, sőt, szinte kikérte magának, és ő akarta a legjobban megélni ezt a szerelmet. Aztán néha mintha fejbe csapta volna valaki a forgatókönyvvel, észbe kapott, és az előre betárazott harmatos kis poénokat mégis beletette, de akkor már csak fél oldalra húztuk a szánkat.


Nem csak, hogy maga Mr. Woodhouse vált érdektelenné, hanem a lányához fűződő viszonya is. Ez volt a nagyobb baj. És ugyanennek a felszínes megvalósításnak esett áldozatul minden, a két szerelmes kapcsolatán kívüli reláció.
Az Emma talán azért összetettebb bizonyos értelemben Jane Austen többi történeténél, mert a szerelmi szál kibontása mellett nem felejt el más emberi kapcsolatokat is méltóképpen lefesteni. Például az apa és lánya közötti szeretetet, vagy a gazdag és szegény, a társas lény és a magányos lélek egymáshoz való közeledését. Na, ezek itt mind a sallangnak minősített, lenyisszantott részecskék kukájában kerültek. Szóval ez így már csak az éppen, hogy cuki kategória. Kár érte.


