
Ezt az amerikai álmot nem éltük annyira
A kétszeres Oscar-díjas Ron Howard legújabb rendezése, a Vidéki ballada az amerikai álomról jóval kevesebb annál, mint ami szeretne lenni.
Ron Howard korábban jó érzékkel nyúlt hozzá igaz történetekhez (például az Egy csodálatos elme, a Hajsza a győzelemért, az Apollo 13 vagy a Frost/Nixon esetében), és most úgy döntött, elvállalja a 2016-ban kiadott, J.D. Vance által írt Vidéki ballada az amerikai álomról című bestseller filmre adaptálását. A könyv egy nyarait Kentuckyban töltő, de amúgy ohiói fiú „sikertörténete”, amely azt meséli el, hogyan verekedte el magát J.D. a munkásosztályból származó családjából egészen a Yale egyetem jogi diplomájáig. Talán nem árulunk el nagy titkot, ha leírjuk, a film is erről szól.
Már ez is elég okot adhatna a drámára, de ott van még a fiú szeme előtt lebegő állásinterjús határidő, ami miatt a családi ügyeket is relatíve hamar kell elrendeznie. És persze mindeközben van ideje visszaemlékezni gyerekkorára – és így ugrálunk végig az idősíkok között. Ezzel nagyjából nem is lenne baj, de néha nem teljesen egyértelmű, hogy az a bizonyos, múltbéli esemény mikor is történt (nem is az évszám, hanem egy másik eseményhez történő viszonyítás a kérdéses), néha pedig nem is feltétlenül indokolt, hogy flashback váltsa fel a jelenlegi cselekményt.
Hagyján, hogy a film az ábrázolni kívánt mélyszegénységet – az elképesztő mennyiségű vizuális rásegítés ellenére is – csak felületesen tudja bemutatni, magával a társadalmi problémával nem is foglalkozik, és azzal, hogy a J.D. tulajdonképpen Mamó (vagy Mawmaw, kinek, hogy egyszerűbb) pár pörölése után elmosogat, megvilágosodik, és rájön, hogy szorgalommal oda juthat, ahová csak akar, végső soron – akarata ellenére – el is bagatellizálja azt. Ez lehetne akár szándékos is, de ha ismerjük a háttérsztorit – a 2016-os elnökválasztás után az USA-ban politikai okokból kapta fel a sztorit mindkét oldal – nem nehéz belátni, hogy a díszlet jóval hangsúlyosabb, mint maga a sztori. Ezen még Hans Zimmer zenéje sem segít.
Az egyetlen dolog, ami minimálisan megmenti a filmet, az a színészi játék, na, nem a semmilyen, alakításával szimpátia kiváltására gyakorlatilag alkalmatlan Basso, nem is a J.D. nővérét egyébként hiba nélkül lehozó Haley Bennett munkája, hanem Glenn Close és Amy Adams performansza. Előbbi kifejezetten üdítő a nagymama szerepében, szinte várjuk, mikor küld el valakit melegebb éghajlatra, míg utóbbi nem hoz rendkívülit, de hitelesen formál meg egy lecsúszott, férfiakat és egyben apajelölteket halmozó, gyógyszer-, majd drogfüggő anyukát. Mindkettejüknek borítékolható az Oscar-jelölés (valószínűleg egy nem ennyire filmszegény évben is így lenne), bár azzal nincsenek kisegítve, kettejüknek van összesen 13 nominálása. Talán majd most megtörik a jég, és ha így lesz, örülni fogunk neki, csak azt fogjuk sajnálni, hogy pont egy ilyen klisés, felületes, rossz értelemben vett tucat családi drámáért kapták.
Forrás: filmnow.hu


