
Verne Gyula és Paula Coelho románca
A járvány hazai mozipremierek sorát érintette és ez alól az Így vagy tökéletes sem képez kivételt. A dramedy-t eredetileg 2020. december 3-án tervezték bemutatni, ehelyett csak idén júniusban, Veszprémben, az első Magyar Mozgókép Fesztiválon láthatta a nagyközönség. Sikerét jelzi, hogy a rendezvényen Varsics Péter elnyerte érte a legjobb elsőfilmes rendezőnek járó díjat. Noha az alkotás – hangzatos címével ellentétben – közel sem tökéletes, humoros bepillantást enged a magyar egészségügy viszontagságaiba, a reklámszakma és a közösségi média kiüresítő világába, sőt még a kritikusokat is melegebb éghajlatra küldi.

Somos András (Fekete Ernő), egy reklámügynökség kiégett kreatívigazgatója, írói babérokra tör, csakhogy első munkája, a Kitöltési útmutató halotti anyakönyvi kivonathoz csúfos kudarcot vall. A sznob férfi lenéz mindent, ami nem szépirodalom, ezért nem csoda, hogy megveti az új ezoterikus bestsellert, az Így vagy tökéletest és annak népszerű szerzőjét, Tordai Katát (Béres Márta). Miután egy közös képük felpörög a neten, sokan azt hiszik, járnak, így Andrásnak – törtető marketinges kollégája, Dávid (Dér Zsolt) segítségével – remek ötlete támad: a kirakat kapcsolattal sikerre viszi legfrissebb művét. Az írók kezdetben viaskodnak egymással, ám ez hamar átcsap kölcsönös vonzalomba. Ráadásul további fordulatok is bonyolítják a felbolydult életüket.

Béres Mártával nem volt problémám, hiszen Tordai Kata figurája talpraesett és bájos, s fokozatosan azt is belátja, hogy az „így vagy tökéletes” folytonos mantrázása – ami sokadik alkalommal már idegesítővé válik – még nem oldja meg a gondjainkat. „Párja”, Somos András viszont olyan ellenszenvesre lett megírva, hogy azzal nem tudtam mit kezdeni. Fekete Ernő egy karót nyelt, nárcisztikus bunkót játszik, akinek már a legkisebb rezdüléseiről süt az arrogancia. Alakítása kifogástalan, nála a karakterfejlődést hiányoltam. Hozzátenném, hogy így valószerűbb, mintha egy jó cselekedet megtétele után el lenne felejtve az addigi kiállhatatlansága, én mégis vágytam volna valamiféle tartós változásra.
Mondanom sem kell, hogy a szereposztásra nem lehet panasz. Ahogy Csurgó Csaba forgatókönyvére sem. A Megdönteni Hajnal Tímeát, A tanár és az Apatigris írója ezzel a munkájával bizonyította, hogy ért a dolgához. Nem mellőzi a kliséket, ám azokat tudatosan kiforgatva, önreflexív párbeszédek formájában nevetségessé teszi. Ezen kívül kreatívan ötvöz komikus és drámai elemeket, ezért gyakran olyan szituációkat nézve törünk ki önfeledt kacagásban, amik alapból nem indokolnák. Mi tagadás, kellemetlen poénok is akadtak, de az ironikus kiszólások és az ütős helyzetkomikumok ellensúlyozzák őket. Csurgónak azért is jár a pirospont, mert a végkifejlet sem az, amire számítanánk.
Vizuális téren is meglepően jól teljesít a film, különösen tetszettek a kórházi hallucinációk és a Rekviem egy Álomért képsorait idéző – megelevenedett – könyvrészletek András új művéből. Az utóbbi dialógusainál rezgett a léc, de ezt betudom annak szándékos érzékeltetésének, hogy Somos tehetségtelen szerző. Vágások és kameramunka tekintetében nem alkottak maradandót, a soundtrack sem túl emlékezetes, ám stáblista alatt hallható Csaknekedkislány szám minden alter rajongó szívét megmelengeti majd.
Az Így vagy tökéletes ugyan felhívja a figyelmet a magyar egészségügyi ellátórendszer korszerűtlenségére, pedzegeti a reklámszakma és a közösségi média felületességét, valamint zárójelbe teszi a firkászok véleményét, de nem ás az említett témák mélyére, hiszen a mozi végső soron két ember önbecsapását és viharos kapcsolatát hivatott bemutatni. Habár nem hibátlan (és emléke is hamar megkopik), nyáresti kikapcsolódásnak tökéletes.



