
Mindhalálig
Röpke 25 évnek kellett eltelnie az Oscar-díjas Good Will Hunting óta és Matt Damon, valamint Ben Affleck máris egy újabb közös forgatókönyvvel rukkoltak elő. A helyszín a középkori Franciaország, a téma a nők helyzete és a szerepe a középkori Franciaországban, a rendező Ridley Scott, a szereplők között pedig megtaláljuk magát Damont és Afflecket is, akikhez Adam Driver, Jodie Comer és nagy kedvencem, Marton Csokás csatlakozott. Az utolsó párbajt Damon és Driver vívják…és hát…mindketten elég jók ebben. 
Ridley Scott egy megtörtént, dokumentált esetet dolgozott fel és ha jó valamiben, akkor az a történelmi filmek atmoszférájának megteremtése. Esküszöm, ha nem lenne annyi szexjelenet benne, kötelezővé tenném az általános iskolások számára, mert a tankönyv száraz anyagát és benne a nehezen megtanulható fogalmakat egy csapásra világossá és élvezhetővé teszi. Mindent megtudunk az adózásról, a lovagokról és az alá-fölérendeltségi viszonyokról, mint ahogy arról is, hogyan éltek akkor a szegények és a gazdagok, a városiak és a vidékiek. Párizsban már épül a Notre Dame, miközben mindent sár és mocsok borít, a borzalmas állapotok miatt járványok tizedelik a lakosságot, a kedvezőtlen időjárás miatt elmarad a termés és a munkaképes férfiak egymást ölik, mert ezt várják el tőlük. A csatajelenetek és a párbaj ábrázolása pedig igazi mestermunka.
A velük élő anyja testesíti meg mindazt, ami akkoriban egy nőtől elvártak, az ő szavai hűen adják vissza a középkori elveket és gondolkodásmódot. Ugyan van valami, amit nevezhetünk akár tárgyalásnak is, de mai szemmel nézve ez sokkal inkább egy paródia, ahol köztiszteletben álló, tanult emberek állítanak mérhetetlen ostobaságokat. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, a végső döntést Istenre bízzák, ha Jean legyőzi párbajban Jacques-ot, akkor minden oké, ha nem, akkor Marguerite nyilvánvalóan hazudott, amiért elevenen elégetik. Ilyen egyszerű, nem kell ezt túlagyalni.
A hatalmukkal visszaélő rendezők, producerek, színészek, edzők stb. által elkövetett erőszaknak már nem sok köze van az egyház tanításaihoz és ahhoz, amit tudományos tényként kezelünk, sokszor éppen a tudományos tények hiányában (az írástudatlanság, alacsony iskolázottság, illetve a tudóstársadalom üldözése stb. miatt). Ma már meglehetősen ostobának kell lenni ahhoz, hogy valaki azt állítsa (tudományos tényként kezelve a dolgot), egy nő csak akkor eshet teherbe, ha van orgazmusa, ergo nemi erőszakból nem születhet gyermeke. Mert ilyenek és ehhez hasonlóak bizony elhangzanak benne.
Ridley Scott szeret hosszasan mesélni, de nem a részletekben veszünk el, egyszerűen a három szereplő szemszögéből történő bemutatás miatt kell ennyi idő. Elviselhetőbbé teszi a dolgot, hogy nem ugyanazt nézeti meg velünk háromszor, de szerencsésebb lett volna, ha Marguerite történetéhez nem írják oda: ez az igazság. A színészi játékra nem lehet panasz, Damon, Driver és Comer zseniálisak (Marton Csokast is bírtam), egyedül Affleck nyomja fullba a kretént, egy kevésbé ripacs karakterrel is működött volna a dolog.
Szép volt, jó volt, szórakoztam és el is gondolkodtam, de valahogy mégsem érintett meg, hiányzik belőle az a plusz, ami mondjuk az általam indokolatlanul sokszor moziban megnézett Gladiátor szintjére emeli. Azért sem fogom leírni, hogy még akkor is inkább ez, mint a sokadik Alien újraértelmezés, mert azokat is szeret(t)em.


